تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۶
جالب است ۰
رئیس سازمان خصوصی سازی با تاکید بر شفافیت و نظم مالی گفت: در کمیته مصارف همه چیز تدوین و مشخص شده اما باشگاه استقلال بیش از مصوبات کمیته مصارف هزینه کرده که باید در قبال آن پاسخگو باشد.
باشگاه استقلال بیش از مصوبات کمیته مصارف هزینه کرده که باید در قبال آن پاسخگو باشد
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری، حسین قربان زاده در گفت و گویی با اشاره به جزئیات پذیرش‌نویسی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس خاطر نشان کرد: در مورد جزئیات پذیرش این دو باشگاه در فرابوس و نظارت در کمیته مصارف در جریان همه امور بودم و باید اعلام کنم کاری که انجام شد، یک کار جهادی و جمعی شبانه روزی در مدت چندماه بود که در نهایت به سرانجام رسید که بدون شک چشم اندازی مثبتی برای نظام باشگاه‌داری حرفه‌ای ما دارد. 
وی ادامه داد: تمام آنچه که این دو باشگاه تا امروز به صورت سنتی، غیراصولی و خارج از مناسبات رسمی حسابداری و حسابرسی، معاملات و قراردادهای مالی خود را پیش می‌بردند تبدیل شد به یک نظام و نظم مالی خوب که حتی اگر خارج از مصوبات کمیته مصارف بدهی پرداخت کنند، ما اعلام می‌کنیم این مغایرت دارد و نماد بسته خواهد شد و الان باشگاه استقلال هم باید در این خصوص پاسخگو باشد و در تلاش است تا زودتر پاسخگوی فرابوس باشد تا نماد باز شود. 
او خاطر نشان کرد: نکته مهم انضباط مالی و شفافیت در این باشگاه‌ها است. کمیته‌های حسابرسی مالی که در این دو باشگاه ایجاد شد و و فرایند کاملا منضبط بر اساس رسیدگی‌های مالی است و سهام‌دار که تا الان فقط هوادار بود تبدیل شد به فردی که می‌داند در باشگاه چه می‌گذرد. بلافاصله بعد از این که دو باشگاه بورسی شدن هم کمیته نظارت بر مصارف ایجاد شد که هر مصرفی باید با مصوبه کمیته مصارف انجام شود، البته این شامل مبلغی است که مردم پذیره‌نویسی کرده‌اند.
قربان‌زاده تاکید کرد: در مورد پرسپولیس این مساله بدون مغایرت تا امروز انجام شده است اما در مورد استقلال چند بار هم اعلام کرده بودیم که خارج از مصوبات کمیته مصارف اقداماتی انجام شده که باید باشگاه پاسخگو باشد. ما در این موضوعات با هیچ فردی شوخی نداریم و قابل گذشت هم نیست. باشگاه استقلال باید در این خصوص مستندات خود را ارائه می‌کرد که ۴۸ ساعت مهلت داده شد اما مستنداتی که ارائه شد پاسخگوی ما نبود. امروز هم در سازمان خصوصی سازی با حضور مسئولان مالی باشگاه و مسئولان مربوطه نشستی برگزار شد.
وی ادامه داد: کمیته‌ای با همکاری دستگاه‌های نظارتی در مورد بدهی‌هایی که هر دو باشگاه دارند تشکیل شده، متاسفانه برخی از این بدهی‌ها در تعامل یک عوض هیات مدیره با شرکت طرف قرارداد در گذشته صورت گرفته که امروز انبوهی از بدهی و طلبکار را برای دوباشگاه ایجاد کرده است و همین طلبکاران می‌توانند حساب باشگاه را مسدود کنند.
رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: ۲ نکته بسیار مهم در این میان وجود دارد، اول این که هیات مدیره به لحاظ قوانین حاکمیت شرکتی شخصا می‌تواند مصوبه داشته باشد و هزینه کند و در نهایت نیز به مجمع و حسابرس پاسخگو باشد و کسی جلوی دسته چک مدیرعامل یا هیات مدیره را نمی‌گیرد. نکته دوم؛ اما نظارت بر مصارفی که حاصل از پول مردمی است که پذیره‌نویسی شده ( ۳۵۹ میلیارد تومان برای استقلال و ۳۵۰ میلیارد برای پرسپولیس) کمیته مصارف در این خصوص باشگاه را ملزم کرده بود که تا ۲۵ درصد را صرف بدهی‌های معوقه، ۱۰ درصد را صرف بازارگردانی سهام و بقیه را جهت سپرده‌گذاری کوتاه مدت برای سود هزینه کند و اگر قرار است سرمایه‌گذاری بلند مدت هم داشته باشد باید از کمیته مصارف مصوبه بگیرد.
قربان‌زاده خاطر نشان کرد: باشگاه باید شرایط خود را مدیریت کند و طبق آنچه اعلام شده بود نباید از مبالغی که از پیش اعلام شده برای پرداخت بدهی‌ها اقدام می‌شد، باشگاه باید یک روال جاری درآمدزایی داشته باشد و نباید از منابع مالی که مردم وارد کرده‌اند بیش از میزان تعریف شده برداشت شود.  
او در مورد تغییراتی که در باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس روی می‌دهد و ممکن است یک عضو هیات مدیره یا مدیرعامل در مدت کوتاهی عوض شود، تاکید کرد: ۹۰ درصد آنها هنوز دولتی است و دستگاه تخصصی که دستگاه هیات مدیره را مشخص می کند با وزارت ورزش و جوانان است. در این حوزه با شخص وزیر ورزش هم صحبت کردم و حتما باید تغییرات اعضای هیات مدیره با برگزاری مجمع صورت بگیرد. در خصوص مساله‌ای که مطرح شد پاسخگویی هم با اشخاص حقیقی و هم با افراد حقوقی است و حتی مدیر عامل فعلی و قبلی و اعضای هیات مدیره و وزیر ورزش را هم شامل می‌شود. البته باید ۲ عضو مالی در این بخش حضور داشته باشند چرا که اشراف آنها کمک می‌کند که اتفاقات گذشته تکرار نشود. 
رئیس سازمان خصوصی‌سازی در مورد وضعیت سهام هواداران هم گفت: چشم‌انداز دو باشگاه مثبت و هواداران می‌دانند در آینده وضعیت مطلوبی پیش روی آنها خواهد بود. 
https://sarmayegozarionline.ir/vdcgzt97.ak93y4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما