تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۱۱
جالب است ۰
بورس پاکستان؛ سه بورس در یک قاب
در ژانویه ۲۰۱۶، سه بورس اوراق بهادار لاهور، اسلام‌آباد و کراچی در یک بورس واحد ادغام شدند و بورس اوراق بهادار پاکستان با هدف یک بازار امن، قابل اعتماد، کارآمد و سازگار در کشور پاکستان ایجاد شد.
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری، بورس اوراق بهادار پاکستان، از ادغام سه بورس کراچی، لاهور و اسلام‌آباد ایجاد شده است؛ بورس اوراق بهادار پاکستان در ۱۸ سپتامبر ۱۹۴۷ تأسیس شد و به طور رسمی در ۱۰ مارس ۱۹۴۹ تحت نام «بورس کراچی» به عنوان یک شرکت محدود به ضمانت ثبت شد. در اکتبر ۱۹۷۰، دومین بورس اوراق بهادار در لاهور تأسیس شد تا نیازهای معاملات سهام کلان شهر استان را برآورده کند. در اکتبر ۱۹۸۹ بورس اسلام آباد به منظور تامین نیاز سرمایه‌گذاران مناطق شمالی کشور تاسیس شد.
از آنجا که این سه بورس دارای مدیریت، رابط‌های تجاری، شاخص‌های جداگانه بوده و ساختار متقابلی نداشتند، بنابراین قانون بورس‌ها (شرکت‌سازی، غیرمتقابل‌سازی و ادغام) در سال ۲۰۱۲ توسط دولت پاکستان ابلاغ شد که در نهایت منجر به یکپارچه‌سازی فعالیت‌های سه بورس شد و در نتیجه از ۱۱ ژانویه ۲۰۱۶ بورس جدیدی با نام بورس اوراق بهادار پاکستان Pakistan Stock Exchange Limited (PSX) شکل گرفت.
PSX با حضور اندک ۵ شرکت بورسی در ابتدا با کل سرمایه پرداخت شده ۳۷ میلیون روپیه، گام‌های مهمی در تاریخ خود برداشته است. ابتدا تعداد ۸۱ شرکت با ارزش بازار ۱.۸ میلیارد روپیه وجود داشت، در حالی که اکنون ۵۳۱ شرکت با ارزش بازار ۷.۶۸ تریلیون روپیه در بورس فهرست شده است. شرکت‌های پذیرفته شده در بورس در بین ۳۶ گروه صنایع توزیع شده اند.
PSX از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ رشد سالانه ۲۶ درصدی سالانه را به ثبت رسانده است. این بورس برنامه‌هایی برای تبدیل شدن به یک بورس اوراق بهادار قوی و کارآمد در سطح همتراز یا بالاتر از سایر بورس‌های پیشرو در جهان را در دستور کار خود قرار داده است. این بازار در خط مقدم اقتصاد پاکستان قرار دارد و تنها نهاد مهمی است که به تشکیل سرمایه در این کشور کمک می کند.
بورس اوراق بهادار پاکستان از قابلیت‌های عملکردی و عملیاتی همتراز با هر بورس اوراق بهادار جهانی با سیستم‌های تجاری قوی همچون سیستم تجارت خودکار KATS- کراچی، سیستم مسیریابی سفارش مبتنی بر اینترنت، سیستم معاملات خودکار، سیستم‌های امنیتی فناوری اطلاعات و چارچوب نظارتی پیشرفته برخوردار است. در حال حاضر، ۱۱ شاخص در PSX فهرست شده است.
هدف PSX ارائه یک بازار امن، قابل اعتماد، کارآمد و سازگار است که در آن سرمایه‌گذاران بتوانند سهام عادی شرکت‌های بورسی و سایر اوراق بهادار را خریداری کنند و بفروشند. این بازار برای بیش از ۶۰ سال، تشکیل سرمایه را تسهیل کرده است و به طیف گسترده‌ای از شرکت‌کنندگان، از جمله سرمایه‌گذاران فردی و نهادی، جامعه تجاری و شرکت‌های بورسی خدمات ارائه می‌دهد.
الگوی سهامدارای در بورس اوراق بهادار پاکستان
PSX از ۴۰ درصد سهام کنسرسیومی از سرمایه‌گذاران چینی (بورس شانگهای، بورس اوراق بهادار شنژن و بورس آتی مالی چین) و ۶۰ درصد از سهام عمومی که شامل سهامداران اولیه، سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی می‌شود، تشکیل شده است.
بورس پاکستان؛ سه بورس در یک قاب
ساعات و روزهای معاملاتی بورس اوراق بهادار پاکستان
این بورس اوراق بهادار در روزهای دوشنبه تا شنبه فعالیت دارد. ساعات معامله در بازارهای مختلف این بورس در روزهای دوشنبه تا پنجشنبه و همچنین در روز معاملاتی جمعه متفاوت است.
به طور کلی، روزهای دوشنبه تا پنجشنبه از ساعت ۹:۱۵ صبح تا ۵ بعدازظهر معاملات در دو جلسه معاملاتی صبح و بعدازظهر ادامه دارد و در روزهای جمعه، زمان معاملات بسته به نوع بازار از ساعت ۹ صبح تا ۱۲ در جلسه معاملاتی نخست و ۲:۱۵ تا ۴:۳۰ بعدازظهر در جلسه معاملاتی دوم انجام می‌شود.
بورس اوراق بهادار پاکستان افزون بر روزهای شنبه، ۱۵ روز دیگر در طول سال تعطیل است.
این روزها عبارتند از: روز ملی کشمیر (۵ فوریه)، روز ملی پاکستان (۲۳ مارچ)، جمعه الوداع (۲۹ اپریل)، روز کارگر (اول می)، عید فطر (۴ روز)، عید قربان (۳ روز)، محرم (عاشورا، ۲ روز)، روز استقلال (۱۴ اگوست)، میلاد پیامبر اکرم و روز کریسمس
https://sarmayegozarionline.ir/vdci55av.t1aqy2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما