تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۳۹
جالب است ۰
عدم الزام قرار دادن دارایی پایه در اوراق مرابحه سهام، امکان تامین مالی برای هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری را تسهیل کرده است که این موضوع در نهایت منجر به توانگری آن‌ها در تکمیل طرح‌های توسعه‌ای و رونق تولید خواهد شد.
تامین مالی هلدینگ‌ها بدون دارایی پایه با اوراق مرابحه سهام
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری و به نقل از سنا، میلاد فروغی، مدیرعامل گروه مالی غدیر و نایب رئیس هیئت مدیره تامین سرمایه دماوند، اظهار کرد: در سال‌های گذشته به علت نبود ابزار گسترده و متنوع، بحث تامین مالی هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری همواره چالش‌برانگیز بوده است.
فروغی افزود: در گذشته این گروه از شرکت‌ها معمولا به‌طور مستقیم تامین مالی مبتنی بر سهام انجام می‌دادند، به‌عبارت دیگر به‌واسطه افزایش سرمایه، منابع مورد نیاز خود را محقق می‌کردند. برهمین اساس و طرح نیاز از سوی هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری، شرایطی فراهم شد تا بتوانند با ابزارهای بدهی نیز تامین مالی کنند.
وی ادامه داد: یکی از ابزارهای اوراق بدهی که در گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفت، اوراق اجاره سهام بود اما بنا بر پیچیدگی‌های آن، ‌روشی منسوخ شده به‌حساب می‌آید. اوراق اجاره سهام علاوه بر پیچیدگی، ابزاری زمان‌بر و هزینه‌بر محسوب می‌شود که توجیه‌پذیری برخی از طرح‌ها در این شیوه از بین می‌رفت و تامین مالی برای طرح سرمایه‌گذاری فاقد از حیث انتفاع می‌شد.
نایب رئیس هیئت مدیره تامین سرمایه دماوند گفت: ابزار جدید تامین مالی یعنی اوراق مرابحه سهام دارای ویژگی‌های منحصر به‌فردی بوده که از جمله آن می‌توان به فرآیند کوتاه‌تر در تامین مالی اشاره کرد. تسریع جذب منابع موجب به‌حداقل رسیدن زمان تکمیل و به‌سرانجام رسیدن طرح‌های سرمایه‌گذاری خواهد شد.
وی بیان کرد: اوراق مرابحه سهام به تازگی طراحی شده و در آینده می‌تواند به روشی مرسوم برای تامین مالی هلدینگ‌ها، بدل شود. همچنین این رویه می‌تواند به دفعات مورد استفاده شرکت‌ها قرار بگیرد؛ در حقیقت می‌توان از این ابزار برای تامین مالی شرکت‌های بورسی و غیربورسی بهره گرفت.
فروغی ضمن تاکید بر اینکه در شیوه‌های قدیمی تامین مالی، شرکت‌ها باید دارایی پایه قابل توجهی را ارئه می‌کردند، بیان کرد: وظیفه هلدینگ‌ها، سرمایه‌گذاری است و این شرکت‌ها از بدو شکل‌گیری درگیر موضوعات فاینانس و جذب سرمایه هستند و با این ابزار می‌توانند بیشترین استفاده را از ظرفیت خود داشته باشند چراکه کمتر هلدینگی دیده می‌شود که بخش قابل توجهی از دارایی آن‌ها در وثیقه بانک‌ها نباشد؛ از این‌رو برای مبنا قراردادن دارایی‌های خود، محدودیت‌هایی داشتند اما اوراق مرابحه سهام چنین الزامی را ندارد.
مدیرعامل گروه مالی غدیر تاکید کرد: عدم الزام قرار دادن دارایی پایه در اوراق مرابحه سهام، امکان تامین مالی برای هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری را تسهیل کرده است که این موضوع در نهایت منجر به توانگری آن‌ها در تکمیل طرح‌های توسعه‌ای و رونق تولید خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه در گذشته فروش دارایی و افزایش سرمایه به جهت تامین مالی رایج بود، مطرح کرد: از دیدگاه سهامداران روش‌های قدیمی در تامین مالی یعنی شیوه‌هایی که مبتنی بر سرمایه (حقوق صاحبان سهام) هستند، شیوه‌ای پرهزینه‌ای برای تامین مالی به حساب می‌آیند، به جهت هر میزان که استفاده کمتری از دارایی سهامداران در تامین مالی بشود، استقبال و مقبولیت بیشتری به‌وجود می‌آیند.
فروغی ابراز کرد: باتوجه به شرایط اقتصادی و بازار سرمایه این امکان که تامین مالی هلدینگ‌ها از محل نقدی سهامداران شکل بگیرد، وجود ندارد؛ از طرفی اگر منابع مورد نیاز متکی بر سودی باشد که از سایر سرمایه‌گذاری‌ها به‌دست می‌آید، باعث تحت فشار قرار گرفتن شرکت‌های تابع هلدینگ‌ها می‌شود؛ این مسئله همچنین باعث تقسیم سود حداقلی و عدم اتصال و گسترش زنجیره ارزش شرکت‌ها خواهد شد.
نایب رئیس هیئت مدیره تامین سرمایه دماوند تصریح کرد: فارغ از اهمیت تکمیل زنجیره ارزش، برخی از طرح‌های توسعه‌ای به گونه‌ای بوده که اگر انجام نشود و یا به تعویق بیفتد، بازدهی و بهره‌وری دیگر سرمایه‌گذاری‌ها و شرکت‌های تابع کاهش پیدا می‌کند و در نهایت این مصائب باعث عدم حفظ سهم بازار شرکت‌ها خواهد شد.
https://sarmayegozarionline.ir/vdcb0sbw.rhb0zpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

پیش بینی شما از شاخص بورس تا انتهای سال
بیش از دو میلیون
کمتر از دو میلیون
آخرین عناوین