تاریخ انتشار :شنبه ۹ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۵۰
جالب است ۰
شهردار تهران از ایجاد مدلی برای تعیین هیئت مدیره بانک شهر در جلسات آتی با شهرداران کلان‌شهرها خبر داد و گفت: در حال حاضر ۴نفر جزء هیئت مدیره بانک شهر هستند که این تعداد باید به ۷نفر برسد که در مدلی که در آینده ایجاد خواهد شد، سه نفردیگر هم اضافه خواهند شد.
ایجاد مدل جدید برای تعیین هیئت مدیره بانک شهر
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،  دومین جلسه شهرداران کلان‌شهرهای کشور با حضور محمد علی نجفی شهردار تهران برگزار شد. در این جلسه شهرداران شهرهای قم، مشهد، اهواز، اصفهان، البرز، تبریز و شیراز به همراه معاونان شهردار تهران حضور داشتند.

داریوش احمدی، مشاور شهردارتهران با اشاره به وجود طرح درآمدهای پایدار شهرداری‌ها در مجلس گفت: در گذشته سهم شهرداری‌ها از درآمدهای ناپایدار کم‌تر از ۴۰درصد بود اما حالا به بالای ۷۵درصد افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: باید سهم شهرداری‌ها از عوارض مشخص و احصا شود و قانون طرح افزایش درآمد پایدار نیز از طریق تعاملی که با نمایندگان مجلس برقرار می‌کنیم هرچه سریعتر تصویب شود.

او از شهردار تهران خواست تا با توجه به حضوری که در هیئت دولت دارند پیگیر حمایت دولت از شهرداری‌ها باشند.

در ادامه جعفر موسوی، قائم مقام دبیرخانه شهرداری‌های کلان شهرها نیز به سلیقه‌ای و شخصی عمل کردن سازمان امور مالیاتی در محاسبه سهم شهرداری‌ها از عوارض قانون مالیات بر ارزش‌افزوده اشاره و اضافه کرد: سازمان امور مالیاتی نمی‌گذارد که سهم شهرداری از این درآمد پایدار به‌طور جداگانه محاسبه شود.

وی بر استقلال مالی شهرداری‌ها تاکید و از شهرداران کلان‌شهرها خواست تا سهمشان را از عوارض قانون مالیات بر ارزش افزوده زنده کنند.

همچنین منصور کتانباف شهردار اهواز با بیان اینکه اهواز سالانه ۷۰۰میلیارد تومان تولید نفت دارد اما سهم شهرداری اهواز فقط ۲۸میلیارد تومان است، گفت: تولید نفت به جز آلایندگی هیچ آورده‌ای برای اهواز ندارد و اوضاع محیط‌زیست شهر اهواز و‌ خوزستان به شدت وخیم است.

او ادامه داد: به دلیل مشکلات محیط‌زیستی جمعیت اهواز در حال کاهش است این در حالی است که موالید در این استان بسیار زیاد است.

کتانباف تاکید کرد: ما سهممان را از قانون مالیات بر ارزش افزوده به اندازه آن چه که قانون طی کرده می‌خواهیم نه بیشتر. بیش از یک سوم جمعیت اهواز در حاشیه شهر زندگی می‌کنند و هنوز حس جنگ در خوزستان احساس می‌شود. اگر درآمدمان پایدارمان افزایش پیدا کند می‌شود به این موارد رسیدگی کرد.

در ادامه اصغر نصیری، شهردار استان البرز نیز به جایگاه شورای عالی استان‌ها اشاره و بیان کرد: متاسفانه به طور جدی به این جایگاه وارد نشده‌ایم و این در حالی است که بنده بعید می‌دانم که دولت زیر بار نظر شهرداران کلان شهرها و مدیران شهری برود و بهتر است موارد و مشکلات خود را از طریق شورای عالی استان‌ها پیگیری کنیم.

وی با اشاره به جذب سرمایه گذاران برای حل مشکلات کلان شهرها گفت: می‌توانیم از ظرفیتی که سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی دارند برای حل مشکلات استفاده کنیم.

صفری شهردار قزوین نیز بر مدیریت واحد شهری تاکید کرده و گفت: مدیریت واحد شهری به این معنی نیست که یک نفر تصمیم بگیرد بلکه به معنای این است که همه با هم یک تصمیم بگیریم. در سال 56، میزان 25 درصد درآمدهای شهری ناپایدار بود که این رقم در سال 86 به 75 درصد رسید.

صفری بیان کرد: قانون شوراها در دوران جنگ به مراتب بهتر از شرایط فعلی بود و اختیارات شهرداری‌ها بهتر بود. متاسفانه شاهد بودیم که قانون شوراها در سال‌های گذشته با چالش جدی‌ای روبه‌رو شده  و اختیارات آنها کاهش پیدا کرده است. این قانون در دوره اصلاحات نیز مورد بررسی قرار گرفت و مدیریت شهری به شدت نزول پیدا کرد.

در ادامه محمد علی نجفی، شهردار تهران ضمن جمع‌بندی مباحث مطرح‌شده در جلسه چند پیشنهاد مطرح کرد که به شرح زیر است:

وی گفت: در این جلسه قرار شد شهرداران کلانشهرها جلسه‌ای را با رئیس جمهور داشته باشند تا موارد و مشکلات خود را مطرح کنند. پیشنهاد بعدی در خصوص تشکیل کمیته یا کارگروه خاص در بحث آلودگی هوا و استفاده از تجربیات سایر شهرهای کشور در این کمیته بود.

نجفی همچنین اظهار کرد: مسئله مدیریت بحران و زلزله یکی از مواردی بود که اکثر شهرها مبتلا به آن هستند و به همین جهت قرار شد کمیته یا کارگروهی در این زمینه تشکیل شود.

وی در خصوص تشکیل کارگروه شهر هوشمند نیز گفت: در این زمینه نیز بنا داریم این کارگروه را با شهرداران کلان شهرها تشکیل دهیم.

نجفی اضافه کرد: یکی دیگر از مواردی که به طور جدی در این جلسه بحث شد تشکیل کارگروه ویژه در خصوص آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی بود که این 5 پیشنهاد با موافقت اعضاء تشکیل خواهد شد.

شهردار تهران اضافه کرد: در جلسه امروز 3 موضوع اصلی و چند موضوع فرعی مطرح شد که از جمله موضوعات اصلی می‌توان به بحث هم فکری و تعامل با نمایندگان مجلس در لایحه بودجه 97 اشاره کرد.

نجفی بیان کرد: نکات مثبتی در خصوص شهرها در لایحه بودجه 97 اشاره شده است اما این موارد کافی نیست و در واقع مشکلات مدیریت شهری را کاملاً برطرف نمی‌کند، ضمن اینکه در لایحه بودجه 97 نکات منفی‌ای نیز وجود دارد که امیدواریم نمایندگان مجلس با توجه به مشکلات و مسائل شهری این موارد را در لایحه بودجه 97 تغییر بدهند.

شهردار تهران تصریح کرد: عملکرد بانک شهر و آینده کاری این مجموعه نیز در جلسه امروز مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت ضمن اینکه تمامی شهرداران کلان شهر از فعالیت بانک شهر حمایت کردند.

وی تصریح کرد: در این جلسه قرار شد مدلی برای تعیین هیئت مدیره بانک شهر تعیین شود که البته این موضوع به جلسه بعدی شهرداران کلان شهر ارجاع داده خواهد شد.

شهردار تهران در ادامه با اشاره به موضوع درآمدهای پایدار شهری گفت: در این جلسه شهرداران کلان شهرها نظرات خود را ارائه کردند و قرار شد این نظرات و پیشنهادات در اختیار نمایندگان کمیسیون‌های تخصصی مجلس در خصوص طرح درآمدهای پایدار شهری قرار بگیرد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مواردی که در جلسه امروز تاکید شد همکاری مدیریت شهری با دولت است چرا که ما اعتقاد داریم مدیریت شهری خاکریز نخست مدیریت کشور است و در هر کار توسعه‌ای در کشور مدیریت شهری دخیل بوده است و حل مشکلات نظام از حل مشکلات مدیریت شهری می‌گذرد و انتظار داریم دولت نیز توجه ویژه‌ای را به مدیریت شهری داشته باشد.

شهردار تهران گفت: مساله بعدی که در جلسه امروز مطرح شد در ارتباط با بازسازی و نوسازی بافت فرسوده در کلان شهرها بود که اکثر شهرها به میزانی با این موضوع ارتباط دارند.

نجفی به بحث زلزله اشاره کرد و گفت: اکثر کشورها به این موضوع مبتلا هستند و در صورت بروز زلزله میزان تلفات در بافت‌های فرسوده به مراتب بیشتر از بافت‌های بازسازی شده خواهد بود. بر همین اساس علاقه‌مندیم در خصوص نوسازی بافت‌های فرسوده ورود جدی را داشته باشیم و تا آنجایی که امکان دارد دولت نیز اختیارات و منابع را به شهرداری‌ها واگذار کند.

شهردار تهران اظهار امیدواری کرد: نمایندگان مجلس تا قبل از تصویب لایحه بودجه 97، موضوع را در کمیسیون تلفیق مجلس با حضور شهرداران کلان شهرها بررسی کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر 4 نفر جزء هیئت مدیره بانک شهر هستند که این تعداد باید به 7 نفر برسد که در مدلی که در آینده تصریح خواهد شد به این موضوع توجه می‌شود.

نجفی در ادامه با اشاره به فراهم کردن پایگاه‌هایی از سوی شهرداری تهران برای استان‌های معین در زمان زلزله گفت: در دروازه‌های تهران پایگاه‌هایی برای این استان‌ها در نظر گرفته شده است.

شهردار تهران با اشاره به برخی اخبار مطرح شده در خصوص زلزله در شهر تهران و تخریب 90 درصد از ساختمان‌های شهر گفت: هیچ کدام از این حرف‌ها مبنای علمی ندارد. من انتظار دارم که مردم به این اخبار و شایعات توجه نکنند و اجازه بدهیم مردم زندگی کنند.

نجفی ادامه داد: بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته از سوی لرزه نگاری، هیچ کدام از گسل‌های تهران فعال نشده است.

وی در ادامه با اشاره به عدم پرداخت سهم دولت در بخش یارانه بلیت و اتوبوس گفت: با گذشته 10 ماه از سال 96 دولت هیچ رقمی را در این زمینه پرداخت نکرده است.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcc.1qoa2bqxola82.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین