تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۱۲
جالب است ۰
از دیگر مشکلات سبد گردان ها جدا از صدور مجوزها بحث بالا بودن هزینه هاست. در یکی دو سال گذشته ارقام مختلفی برای تورم کلی کشور اعلام شده است که در حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد بوده است
سبد گردان ها متضررین اصلی در بازار/ رشد در هزینه هاست نه در آمد
به گزارش سرمایه‌گذاری آنلاین ،به گزارش سرمایه‌گذاری آنلاین، ابولفضل شهرآبادی مدیر عامل سبد گردان داریک در مورد چالش ها و مشکلات سبد گردان ها گفت:چالش های سبد گردان ها در دو گروه قابل تقسیم است. یکی دسته مربوط به مشکلات کلی بازار است که روی همه نهادهای مالی موثر است که سبد گردان ها هم از جمله آنها هستند و مورد دیگر مشكلات خاص خود سبد گردان هاست. مواردی مثل سود آور نبودن بازار در چهار سال گذشته از جمله مشکلات کلی بازار است و لازم است بدانید که بیشتر سبدگردان ها در چهار سال اخیر مجوز فعالیت گرفته‌اند و در همین چهار سال بازدهی بورس بسیار کم بوده است و نهادهای مالی عموما از نبود سود در بازار متضرر شدند و در درجه اول آنها سبدگردان بودند.
وی گفت: از مشکلات دیگری که در بازار وجود دارد دخالت دولت در بورس و قیمت گذاری های دستوری مانند نرخ خوراک پتروشیمی ها و پالایشی ها است.همینطور گاهی مشکلاتی مانند قطع برق وانرژی و این عوامل مستقیما روی بر بازار موثر است که همه اینها بر عملکرد شرکت های سبد گردان موثر بوده است.
وی افزود: در کنار موارد یاد شده مشکلاتی وجود دارد که مختص خود سبد گردانهاست که از جمله این موارد صدور بی رویه مجوز فعالیت سبدگردانی از طرف سازمان بورس است که موجب میشود این صنعت شکننده شود و ایجاد رقابت منفی و غیرسازنده کرده و باعث شکنندگی بازار فعالیت سبدگردانی شده است که این رقابت ایجاد شده هیچ نتیجه مثبت و موثری نخواهد داشت. چرا که با صدور مجوز در زمان زیان بازار، موجب زیان‌ده شدن این صنعت میشود. طی این مدت و با شرایط کنونی حدود 130 مجوز سبدگردانی صادر شده که مسلما به ضرر بازار است بهتر بود که این مجوزها طی ادوار مختلف و بتدریج صادر میشد.
شهر آبادی ادامه داد: از دیگر مشکلات سبد گردان ها جدا از صدور مجوزها بحث بالا بودن هزینه هاست. در یکی دو سال گذشته ارقام مختلفی برای تورم کلی کشور اعلام شده است که در حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد بوده است در صورتی که اگر صورت های مالی شرکت های سبدگردان را ملاحظه کنید هزینه هایی که در طول سال دارند مانند هزینه نرم افزار صندوق و هزینه نرم افزار سبد سالانه با رشد 100 تا 150 درصد مواجه‌اند و کسی جلو دارشان نیست. برای مثال هزینه ارکان و حسابرس ها سالانه 70 درصد افزایش می‌یابد و نهادی هم ناظر بر این قیمت گذاری نیست. همچنین هزینه نیروها به شدت افزایش داشته است در حالیکه درآمد سبدها نه تنها افزایش پیدا نکرده بلکه کاهش داشته است. مثلا درآمد کارمزد مدیر صندوق ها طی 5 سال گذشته تغییر نکرده است. به نظر من سازمان بورس که در اینجا نقش نهاد ناظر را دارد هیچ اقدام موثری انجام نمیدهد در صورتی که باید نسبت به افزایش کدهای درآمدی سبدگردانها اقدام نماید. نتیجه اینکه اگر در صنعتی، درآمدها پا به پای هزینه‌ها رشد نکند قطعا آن صنعت دچار مشکل می‌شوند.
 
 
https://sarmayegozarionline.ir/vdchzqn6.23n--dftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین