تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۴۹
جالب است ۰
رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران در نشست خبری این کمیسیون با اشاره به ناترازی گاز در فصل سرما، گفت: در صورت تضمین دولت، بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری 10 تا 12 میلیاردی برای رفع ناترازی گاز آماده است.
آمادگی بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری 12 میلیارد دلاری برای رفع ناترازی گاز
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری ایران، نشست خبری رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد. آرش نجفی در این نشست از مسئله ناترازی گاز و برق در فصل سرما و گرما گفت.
نجفی گفت: علی‌رغم اینکه در دو سه سال گذشته، بخش خصوصی بارها درباره آسیب‌های ناشی از ناترازی گاز و برق به دولت تذکر داده، ولی همچنان ناترازی انرژی مسئله مهم اقتصاد کشور است.
او ادامه داد: در 6 ماه گذشته، رئیس‌جمهوری چهار بار نشست شورای عالی انرژی را برگزار کرده و حضورش در همه این نشست‌ها، نشان از عزم رئیس‌جمهوری بر حل ناترازی گاز است ولی باید گفت عدم توجه مدیران شرکت گاز به این موضوع، کشور را وارد بحران جدی خواهد کرد. امیدواریم دولت به موضوع ناترازی گاز و برق به‌طورجدی وارد شود تا اقتصاد و صنعت حداقل آسیب را ببیند.
رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران به مصوبه دولت در اواخر سال 1401 اشاره کرد: در اواخر سال 1401، مصوبه‌ای تصویب شد تا دولت برای تعویض بخاری‌های پرمصرف اقدام جدی کند؛ قرار شد بخاری‌های پرمصرف گرید F و G را با بخاری‌های گرید A تعویض کنند ولی این مسئله همچنان بعد از گذشت یک سال، بی‌نتیجه مانده است.
نجفی تصریح کرد: در دو سه سال گذشته، در ایام سرد سال، بیش از 200 میلیون مترمکعب گاز ناترازی داشتیم. بخشی از این ناترازی به دلیل بدمصرفی بخاری‌های پرمصرف گرید F و G اتفاق افتاده است. با پیشنهاد اصلاحی بخش خصوصی در این حوزه، قرار بود این مقدار بخاری در چهار یا پنج سال تعویض شود.
او ادامه داد: به‌هرحال یک سال از این مصوبه دولت در حوزه تعویض بخاری‌های پرمصرف می‌گذرد و هنوز هیچ اقدام مشخصی در مسیر کاهش مصرف رخ نداده است. امسال هم شاهد این خواهیم بود که صنایع پتروشیمی و صنایعی مثل فولاد از ناترازی گاز آسیب ببینند.
نجفی درباره تولید برق هم گفت: در حوزه برق هم باید به‌جای سرمایه‌گذاری برای تولید، روی مصرف بهینه سرمایه‌گذار انجام شود. هزینه کاهش مصرف، حدود یک ششم هزینه تولید است و این بحث را در حوزه گاز هم داریم.
 رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران تصریح کرد: نمایندگان بخش خصوصی نگران هستند که برای سال 1402 با مشکل کمبود گاز مواجهه باشند و این ناترازی به اقتصاد کشور ضربه می‌زند. واحدهای تولیدی به دلیل محدودیت در دریافت خوراک گاز، تولیدشان محدود می‌شود، درنتیجه درآمد ارزی آنها محدود خواهد شد و به این نسبت با ناترازی در تولید پتروشیمی، فولاد و سیمان مواجهه می‌شویم که آسیب جدی اقتصاد ملی و درآمد ارزی کشور وارد خواهد شد.
به‌گفته رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران، قاعده این است که با رویکردی منطقی اجازه سرمایه‌گذاری به بخش خصوصی داده شد. دولت باید تضامین مناسب به سرمایه‌گذارها برای بازگشت سرمایه‌شان بدهد.
او ادامه داد: در حال حاضر بخش خصوصی می‌تواند حدود 10 الی 12 میلیارد دلار برای حل مشکلات ناترازی گاز در کشور سرمایه‌گذاری کند، ولی برای بازگشت سرمایه‌اش نیاز به تضامین دولت دارد.
رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران تصریح کرد: بنا به اظهار وزارت نیرو، در سال گذشته، به دلیل ناترازی گاز، مجبور شدیم حدود 10 میلیارد دلار سوخت مایع را در نیروگاه حرارتی استفاده کنیم. سوخت گاز سوخت نسبتاً پاکی است که آلایندگی کمتری دارد و در مقابل مازوت و گازوئیل مصرف می‌کنیم که آلایندگی بالایی دارد. باید برای این حوزه‌ها فکری کرد.
نجفی تاکید کرد: با عدم تعویض بخاری‌های گازی، به همین میزان گاز، طبیعی را هدر می‌دهیم. امیدواریم دولت اقدام شایسته‌ای انجام دهد تا موضوع کاهش مصرف گاز و برق در وزارت نفت و نیرو صورت عملی به خود گیرد و از این شرایط بحرانی خارجی شویم. در غیر این صورت صنایع آسیب جدی خواهد دید و این آسیب، باعث مشکلات صنایع و تولید خواهد شد.
 رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران به توافق‌های اتاق ایران با وزارت نیرو، وزارت نفت، وزارت اقتصاد و دارایی و وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد: بخش خصوصی برای ایجاد نیروگاه خورشیدی و بادی 10 هزار مگاواتی در یک سال آینده، با وزارت نیرو توافقاتی انجام داده و در صورت نهایی شدن آن را رونمایی خواهیم کرد. همچنین امیدواریم با تعامل با وزارت اقتصاد و دارایی و وزارت نیرو برای تضامین این توافق‌ها به نقطه تفاهمی برسیم.
او ادامه داد: همچنین با وزارت نیرو توافقاتی در جهت بهینه‌سازی مصرف انرژی در هتل‌ها انجام‌شده است. همچنین با وزارت راه و شهرسازی و وزارت نیرو برای احداث واحدهای مسکونی جدید با تاکید بر مصرف بهینه انرژی توافقاتی انجام‌شده است. رد این شهرک‌های جدید برای پایدار شدن اقتصاد انرژی باید امکاناتی فراهم شود که نیروگاه آن محدود، با انرژی بادی و خورشیدی کار کند. تأمین برق شهرک‌های جدید را بخش خصوصی برعهده خواهد گرفت.
نجفی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران تاکید کرد: احداث نیروگاه در مقابل ناترازی برق تناسبی ندارد. از طرفی هماهنگی با صنعت یا مردم برای قطع زمان‌مند برق و کاهش مصرف راه‌حل مسئله نیست و قطعی برق آسیب جدی به صنعت می‌زند.
او تصریح کرد: شرکت گاز در مقابل مسئله ناترازی بی‌مسئولیتی می‌کند و به اقدامات کاهنده و مصرف بهینه توجهی ندارد و فقط به سرمایه‌گذاری علاقه‌منداست. درحالی‌که در دنیا شعار اصلی حوزه انرژی، کاهش مصرف است نه سرمایه‌گذاری برای تولید جدید.
نجفی ادامه داد: در نبود نهاد رگولاتور، ذی‌نفع هر گونه کاهش انرژی در کشور، دولت است. دولت تولیدکننده، فروشنده، توزیع‌کننده و قیمت‌گذار حوزه انرژی است. برای همین در بهترین حالت، سرمایه‌گذار باید امیدوار به دریافت پول به‌موقع خود باشد.
رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران در ادامه عنوان کرد: ما درباره فرایندها صحبت می‌کنیم. دولت باید به بخش خصوصی تعهد و تضامین برای بازگشت سرمایه‌اش بدهد. اما متأسفانه دولت هیچ تعهدی را کتبی و قانونی به بخش خصوصی نمی‌دهد، اما انتظار سرمایه‌گذاری دارد. وگرنه بخش خصوصی به دنبال مصرف بهینه گاز، سرمایه‌گذاری و تأمین انرژی گاز است. کمیسیون انرژی اتاق ایران حدود سه سال است که مسئله ناترازی گاز را مطرح می‌کند و از کم‌مصرفی می‌گوید ولی پاسخ قانع‌کننده و عملیاتی نگرفته است.
به‌گفته رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران تصمیم‌گیری‌های دولت برای حل مسئله ناترازی انرژی، کوتاه‌مدت است و این به معنای از دست دادن فرصت‌های ممکن و زیربنایی است.
https://sarmayegozarionline.ir/vdcb90bw.rhb0fpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین