تاریخ انتشار :دوشنبه ۳ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۳۱
جالب است ۰
هشدار جی پی مورگان درباره بحران انرژی

قیمت نفت تا ۳ سال دیگر به ۱۵۰ دلار می‌رسد

مرکز تحقیقات انرژی جی پی مورگان به بازارها هشدار داد: افزایش اخیر قیمت نفت برنت می‌تواند تا سال ۲۰۲۶ قیمت هر بشکه را به ۱۵۰ دلار برساند و بحران انرژی وخیم‌تر از بحران ۲۰۲۲ اروپا به وجود آورد.
قیمت نفت تا ۳ سال دیگر به ۱۵۰ دلار می‌رسد
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری ایران بر اساس گزارش جدید جی پی مورگان، چندین کاتالیزور ازجمله شوک‌های ظرفیت، ایجاد یک ابرچرخه انرژی و البته تلاش‌های روزافزون برای دور کردن جهان از سوخت‌های فسیلی، باعث شده‌اند تا زنگ خطر ۱۵۰ دلاری شدن قیمت نفت به صدا درآید.
اخیراً، قیمت نفت خام به دلیل کاهش تولید اوپک پلاس، عمدتاً از سوی عربستان و روسیه افزایش‌یافته است. عربستان تقریباً ۱ ‌میلیون بشکه در روز از بازار خارج کرده است و مجموع کاهش تولید اعضای اوپک را به ۳٫۶۶ میلیون بشکه در روز رسانده است؛ درحالی‌که صادرات سوخت از روسیه هم به‌تازگی ممنوع شده است.
به‌این‌ترتیب افزایش تقاضای نفت خام با محدودیت‌های شدید عرضه همراه شد، قیمت نفت خام را افزایش داد و به افزایش قیمت مصرف‌کننده کمک کرد.
قیمت برنت بعدازظهر جمعه به حدود ۹۳٫۵۵ دلار در هر بشکه رسید؛ اما جی پی مورگان انتظار دارد قیمت برنت در سال آینده به حدود ۹۰ تا ۱۱۰ دلار رسیده و حتی در سال ۲۰۲۵ افزایش بیشتری یابد.
کریستین مالک، رئیس مرکز پژوهشی انرژی جی پی مورگان ، در توضیح پژوهش جدید هشدار داد: ابرچرخه انرژی که قرار است به‌واسطه کاهش تولید اوپک، افزایش تقاضا و عدم سرمایه‌گذاری در تولید جدید نفت ایجاد شود به‌شدت بی‌ثبات خواهد بود و می‌تواند بحرانی شدیدتر از بحران گاز سال ۲۰۲۲ اروپا که در پی آغاز جنگ اوکراین و روسیه ایجاد شد، به وجود آورد.
جی پی مورگان، فوریه امسال، رسیدن قیمت نفت به ۱۰۰ دلار در هر بشکه در سال جاری را بعید اعلام کرده بود؛ مگر اینکه رویداد ژئوپلیتیکی بزرگی رخ دهد که بازارها را متلاطم سازد.
این موسسه همچنین اعلام کرده بود که اوپک پلاس می‌تواند تا 400 هزار بشکه در روز به عرضه جهانی اضافه کند و صادرات نفت روسیه تا اواسط سال جاری به‌طور بالقوه بهبود خواهد یافت.
در آن زمان جی‌پی مورگان، رشد تقاضای چین را 770 هزار بشکه در روز برآورد می‌کرد که کمتر از تخمین‌های آژانس بین‌المللی انرژی و اوپک بود.
این موسسه اکنون پیش‌بینی کرده است که عدم تعادل عرضه و تقاضای جهانی در سال ۲۰۲۵ حدود ۱٫۱ میلیون بشکه در روز خواهد بود؛ اما این بی‌ثباتی در سال ۲۰۳۰ در اثر تقاضای قوی در برابر عرضه محدود منجر به ایجاد کسری ۷٫۱ میلیون بشکه در روز خواهد شد.
https://sarmayegozarionline.ir/vdcjhmeo.uqemvzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین