تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۳۲
جالب است ۰
قیمت برخی از مواد اولیه حدود ۷ برابر شده است، یعنی حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ درصد افزایش قیمت مواد اولیه داشتیم اما با سیاست‌های دستوری در نرخ مصوب محصولات، بیشترین افزایش نرخ اخذ شده حدود ۲۱۰ درصد بوده است؛ متاسفانه عدم تناسب و همخوانی در افزایش نرخ‌ها باعث کاهش چشم‌گیر سودناخالص صنعت شوینده می‌شود.
کاهش چشمگیر سود ناخالص صنعت شوینده بدلیل اعمال سیاستهای دستوری!

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری، نهمین بازدید خبرنگاران بازار سرمایه از صنایع بورسی برگزار شد. در این بازدید جمعی از خبرنگاران بازار سرمایه با هماهنگی روابط عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار طی بازدیدی با جزئیات صنعت شوینده و فرآیند تولید در گروه پاکسان آشنا شدند.
در انتها بازدید خبرنگاران و طی یک نشست خبری، شهریار محمدی‌راد مدیرعامل گروه پاکسان در گفت‌وگو با سنا اظهار کرد: هرچند که با اقدامات مدیریتی انجام شده توانستیم زیان ناخالص‌مان را بدون افزایش نرخ، به صفر برسانیم و سعی در تطابق خود با شرایط را داشته‌ایم اما به‌طور کلی صنعت شوینده به علت قیمت‌گذاری دستوری دولت، زیان سنگینی متحمل شده است.
وی بیان کرد: بخش عمده‌ای از فروش گروه پاکسان مربوط به محصولات صادراتی می‌شود که در گذشته با زیان همراه بوده اما با تحولات انجام شده و اقدامات مدیریتی در بحث کنترل خرید و هزینه‌ها، طی ۴ ماه گذشته در بحث فروش محصولات صادراتی توانستیم به سودی بیش از ۲۵ درصد برسیم.
مدیرعامل گروه پاکسان افزود: در واقع در ۴ ماهه نخست سال، علاوه بر کاهش زیان انباشه، توانستیم به سودسازی برسیم و نسبت به مدت مدت مشابه حدود ۶۰ درصد از زیان کل را کاهش یافت. در محصولات صنعتی نیز سود ناویژه افزایش داشته است.
وی با اشاره به مدیریت هزینه‌ها در گروه پاکسان، گفت: هزینه‌های این گروه تولیدی تا حد ممکن کاهش یافته است، به‌طور نمونه انبار اجاره‌ای از گمرک برای این مجموعه، هزینه‌ای‌ حدود ۲ میلیارد تومانی بابت اجاره‌بها داشت اما باتوجه به داشتن فضای کافی در مجموعه دیگر احساس نیازی به این انبار نداشتیم و اجاره این انبار را تمدید نکردیم؛ این موضوع منجر به صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌ای بالغ بر ۳۰ میلیارد تومانی شده است.
محمدی راد با اشاره به دیگر چالش‌های قیمت‌گذاری دستوری، مطرح کرد: انجمن شوینده طی ارتباط با سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان سعی در حل مشکل قیمت‌گذاری دستوری را داشته است. انجمن شوینده نیز در فرآیندهای توجیهی خود قیمت تمام مواد اولیه و فرمالیسیون را مورد محاسبه قرار می‌دهد و به این سازمان ارائه می‌کند. با وجود اینکه سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان متوجه بوده که محصولات با زیان و یا سودناویژه بسیار ناچیزی به‌فروش می‌رسد اما بنا بر شرایط دشوار اقتصادی سعی در حمایت بیشتر از مصرف‌کننده دارد.
وی با تاکید بر اینکه به‌عنوان تولیدکننده در صنعت شوینده، افزایش نرخ محصولات همواره یکی از دغدغه‌های اصلی ما بوده است؛ گفت: قیمت برخی از مواد اولیه حدود ۷ برابر شده است، یعنی حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ درصد افزایش قیمت مواد اولیه داشتیم اما با سیاست‌های دستوری در نرخ مصوب محصولات، بیشترین افزایش نرخ اخذ شده حدود ۲۱۰ درصد بوده است؛ متاسفانه عدم تناسب و همخوانی در افزایش نرخ‌ها باعث کاهش چشم‌گیر سودناخالص صنعت شوینده می‌شود.
مدیرعامل پاکسان گفت: در گذشته سالی ۳ الی ۴ مرتبه افزایش نرخ داشتیم اما در تصمیم جدید دولت، از تولیدکنندگان خواسته شد که ادعای قیمتی خود را نسبت به فناوری جدید محصول اعلام کند تا بر اساس آن افزایش نرخ اعلام شود؛ هرچند که در ماه‌های ابتدایی امسال، افزایش نرخ داشتیم اما به‌دنبال واقعی‌سازی قیمت‌ها نیاز به افزایش نرخ مجدد وجود دارد که این امر در صورت تایید سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان محقق می‌شود.
https://sarmayegozarionline.ir/vdcjtieo.uqemozsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما