تاریخ انتشار :شنبه ۲۶ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۲۹
جالب است ۰
تاکنون تمرکز اصلی در کشور بر روی زنجیره‌های آهن و فولاد، سرب و روی، مس، طلا و آلومینیوم بوده است، اما از دو سال پیش تاکنون به دنبال عناصر استراتژیک و مورد نیاز کشور رفتیم و دست‌کم ۱۴ عنصر و رشته فعالیت دیگر فعال خواهد شد.
۱۴ عنصر استراتژیک معدنی در کشور فعال می‌شود
وجیه‌الله جعفری با اشاره به رشد تولید محصولات معدنی در سال گذشته، گفت: تاکنون تمرکز اصلی در کشور بر روی زنجیره‌های آهن و فولاد، سرب و روی، مس، طلا و آلومینیوم بوده است، اما از دو سال پیش تاکنون به دنبال عناصر استراتژیک و مورد نیاز کشور رفتیم و دست‌کم ۱۴ عنصر و رشته فعالیت دیگر فعال خواهد شد.
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری و به نقل از ایرنا، وجیه‌الله جعفری معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به طرح انتخاب عناصر استراتژیک، افزود: در این عناصر که تاکنون واردکننده آن‌ها نیز بودیم، نیازمند تلاش و برنامه‌ریزی برای اکتشاف و ارتقای فناوری و نوآوری هستیم.
رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) بیان داشت: اجرای هر یک از این طرح‌ها ۱۴گانه، از یک میلیون تا ۵۰۰ میلیون دلار ارزبری دارد.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه عنصر لیتیم در سال گذشته، از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای در همین زمینه با دانشگاه صنعتی شریف خبر داد تا موضوع استحصال لیتیم از شورابه‌ها در سال جاری با جدیت بیشتری دنبال شود.
رشد تولید اکثر محصولات معدن و صنایع معدنی در سال ۱۴۰۱
معاون وزیر صمت در ادامه اظهار داشت: در سال گذشته با وجود همه محدودیت‌ها و مشکلات موجود از جمله قطعی‌های برق و گاز، اما در تولید اکثر مواد و محصولات معدنی رشد به ثبت رسید.
وی، عوامل اساسی این مهم را تلاش برای استفاده از ظرفیت‌ کامل کارخانجات و شرکت‌ها و تقویت بازار داخلی و صادراتی و همچنین برنامه‌ریزی برای تامین مواد اولیه و سایر مایحتاج تولید در زمان قطعی‌ها عنوان کرد.
رئیس هیات عامل ایمیدرو اظهار داشت: سال گذشته در حوزه اکتشافات اقدامات جدی به انجام رسید و تلاش شد تا بخش عمده‌ای از پروانه‌های جدید در مدار اکتشاف قرار بگیرد.
وی ادامه داد: بر این اساس، اکثر پهنه‌های در اختیار ایمیدرو و همچنین پهنه‌هایی که امور مربوط به آنها توسط معاونت معدنی وزارت صمت دنبال می‌شد، به آنومالی‌های شناخته شده تبدیل شدند تا پروانه ‌اکتشاف برای آنها صادر شود.
جعفری خاطرنشان کرد: هرچند تکلیف برخی دیگر از پهنه‌ها نیز منتظر پاسخ استعلام دستگاه‌های مرتبط است، اما مجوزها نیز به مرور حال صدور است و در بازه زمانی دو ساله به‌تدریج ذخایر جدید وارد مدار می‌شود.
وی همچنین به طرح‌ها و پروژه‌های نیمه‌تمام اشاره کرد و گفت: در این زمینه طرح جدیدی را آغاز کردیم تا طرح‌ها و پروژه‌های نیمه‌تمام بر زمین مانده را شناسایی و عارضه‌یابی و برای رفع مشکلات‌شان برنامه‌ریزی کنیم.
معاون وزیر صمت خاطرنشان کرد: اکنون مشاور این طرح انتخاب شده و آغاز به کار کرده است.
وی در زمینه گوهرسنگ‌ها نیز اظهار داشت: در سالی که گذشته ایمیدرو با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، دوره‌های آموزشی گوهرتراشی برای ۵۶۰ نفر از علاقه‌مندان را در ۲۳ استان برگزار کرد.
جعفری همچنین از آماده افتتاح بودن نخستین نیروگاه ساخت شرکت‌های بخش معدن و صنایع معدنی در استان سمنان خبر داد و گفت:‌ شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی ۲۱ ساختگاه نیروگاهی با ظرفیت ۱۷ هزار مگاوات تاسیس می‌کنند که در این راستا، بخشی از نیروگاه‌ها از نوع انرژی‌های تجدیدپذیر هستند.
https://sarmayegozarionline.ir/vdcc4pq4.2bqee8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما