تاریخ انتشار :شنبه ۱ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۲۴
جالب است ۰
بلومبرگ در گزارشی اعلام کرد؛

جهش صادرات نفت ایران از طریق مسیرهای جدید

واردات نفت خام چین از مالزی در آخرین ماه سال گذشته میلادی افزایش یافت. اعداد و ارقام اداره گمرک چین نشان می‌دهد که میزان ورودی پکن از مالزی در ماه دسامبر بی‌سابقه بوده است؛ چرا که صادرات مالزی به چین آن هم در این مقیاس غیرممکن است. بسیاری عقیده دارند افزایش صادرات نفت ایران به بزرگترین واردکننده نفت، یعنی چین مرتبط باشد؛ اما تحت لوای کشتی‌های مالزیایی که از دیرباز قطب انتقال نفت خانم و فرآورده‌های نفتی از یک کشور به کشور دیگر بوده است.
جهش صادرات نفت ایران از طریق مسیرهای جدید

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری و به نقل از بلومبرگ، صادرات نفت ایران به‌شکل فزآینده‌ای در حال افزایش است. صادراتی که به‌نظر می‌رسد رهسپار چین شده است. این مسئله از منظر تحریم‌های روسیه، مایه آرامش خاطر تهران و بازار جهانی شده است.
بنابر داده‌های شرکت تحلیل انرژی ورتکسا و شرکت کپلر(شرکت ردیابی کشتی)، صادرات نفتی کشورهای حوزه خلیج فارس تا ۱.۳ میلیون بشکه در روز در ماه نوامبر افزایش یافته است. این رقم در ماه گذشته به بالاترین رقم در چهار سال گذشته نزدیک شد. این افزایش صادراتی رونقی برای بازارهای جهانی به‌حساب می‌آید چرا که تحریم‌های مسکو تهدیدی برای سخت‌تر شدن عرضه نفت از سوی این تولیدکننده‌ کلیدی است. این تصویر برای ایالت متحده آمریکا و هم‌پیمانانش متفاوت‌تر و پیچیده‌تر است چرا که آن‌ها خواهان قیمت نفت پایین بوده و همچنین سعی می‌کنند برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران صادرات ایران را ممنوع کنند.
شرکت مشاوره انرژی پیش‌بینی می‌کند که ایران در سال جاری محموله‌های نفت خام و محصولات پالایش شده خود را تا ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد داد.
جهش صادرات نفت ایران از طریق مسیرهای جدید
مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی از جمله آمریکا بی‌نتیجه مانده است. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا این هفته گفت که واشنگتن از توافقی که تحریم‌های نفتی علیه ایران را در ازای محدود کردن فعالیت‌های اتمی کاهش می‌دهد، دست برداشته است. با این حال، چند تاجر نفت حدس می‌زنند که ایالات متحده از ادامه صادرات محموله های ایران تا زمانی که به حفظ قیمت نفت کمک می‌کند، خوشحال است.
به‌نظر می‌رسد که افزایش صادرات نفت ایران به بزرگترین واردکننده نفت یعنی چین مرتبط باشد؛ اما تحت لوای کشتی‌های مالزیایی. اعداد و ارقام اداره گمرک چین نشان می‌دهد که میزان ورودی پکن از مالزی در ماه دسامبر بی‌سابقه بوده است. صادرات مالزی به چین آن هم در این مقیاس غیرممکن است. میزان صادراتی تقریباً سه برابر میانگین تولید روزانه نفت خام ایران طی ۹ ماه اول سال ۲۰۲۲ بودند. این جریان همچنین از غول‌های اوپک مثل عراق و امارت متحده عربی پیشی گرفته است.
آب‌های مالزی از دیرباز قطب انتقال نفت خانم و فرآورده‌های نفتی از یک کشور به کشور دیگر بوده است که گاهی اوقات کشور مبدا را پنهان می‌کند. بشکه‌های نفت ایران و ونزوئلا اینبار به بشکه‌های مالزی و عمان تغییر نام داده شده‌اند. داده‌های رسمی نشان می دهد که مالزی سومین تامین کننده بزرگ نفت خام چین در ماه گذشته بوده است و پس از عربستان سعودی و روسیه قرار دارد. صادرات از عراق ۵.۰۶ میلیون تن بود، در حالی که این رقم از امارات ۴.۹۵ میلیون تن در دسامبر بود. در سال ۲۰۲۲ چین ۳۵.۷ میلیون بشکه نفت خام از مالزی وارد کرده است که جنوب شرق آسیا را به ششمین تولیدکننده بزرگ جهان بدل می‌کند.
جهش صادرات نفت ایران از طریق مسیرهای جدید
آمارهای گمرک نشان می‌دهد که چین رسما از سال ۲۰۱۹ هیچ نفت خامی از ونزوئلا وارد نکرده است و از پایان سال ۲۰۲۰ تاکنون تنها چهار بار از ایران نفت گرفته است.
https://sarmayegozarionline.ir/vdceen8v.jh8pwi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما