تاریخ انتشار :يکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۱۰
جالب است ۰
وزیر امور خارجه آمریکا از تعلیق مشارکت روسیه در عملیات ابتکار حمل غلات اوکراین در دریای سیاه با میانجیگری سازمان ملل اظهار تاسف کرد و از مسکو خواست به مشارکت در این خصوص ادامه دهد.
آمریکا خوستار ادامه مشارکت روسیه در صادرات غلات اوکراین شد

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری و به نقل از خبرگزاری آناتولی، آنتونی بلینکن در بیانیه‌ای گفت: «ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم که این ابتکار حیاتی و زندگی بخش را ادامه دهند.»
وی افزود که این توافق موفق برای کشورهای با درآمد پایین و متوسط ‌بسیار مهم بوده و باید ادامه یابد.
وی مسکو را متهم کرد که در جنگی که خود در اوکراین آغاز کرده، دوباره غذا را به سلاح تبدیل کرده است.
بلینکن گفت: "هر اقدامی از سوی روسیه برای ایجاد اختلال در صادرات غلات حیاتی اساساً باعث می‌شود مردم و خانواده‌ها در سراسر جهان مجبور شوند هزینه بیشتری برای غذا بپردازند یا گرسنه بمانند. "
وی از روسیه خواست مشارکت در این معامله را از سر گیرد.
وزارت دفاع روسیه پیش تر اعلام کرد که این کشور مشارکت خود در قرارداد صادرات غلات اوکراین را به دلیل حملات به ناوگان دریای سیاه خود به حالت تعلیق درآورده است.
در بیانیه این وزارتخانه آمده است: این اقدام «در پرتو رویدادهای اخیر مرتبط با حملات تروریستی علیه کشتی‌های ناوگان دریای سیاه» صورت گرفت.
روسیه رسما به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد اطلاع داده است که مسکو مشارکت خود در توافق غلات را تعلیق کرده است.
ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین نیز دیشب با انتقاد از اقدام روسیه گفت: روسیه عمداً شروع به تشدید بحران غذایی در شهریور کرد؛ همان زمانی که حرکت کشتی‌های حامل غلات ما مسدود کرد.
زلنسکی در پیام ویدیویی که در تلگرام منتشر شد، روسیه را متهم کرد که از ماه سپتامبر تاکنون از حرکت ۱۷۶ کشتی از بنادر اوکراین، تحت توافق کریدور غلات، جلوگیری کرده است.
وی با بیان اینکه این کشتی ها حاوی مواد غذایی برای بیش از ۷ میلیون مصرف کننده است، افزود: برخی از کانتینرهای غلات بیش از سه هفته است که در انتظار هستند.
ترکیه، سازمان ملل متحد، روسیه و اوکراین ۳۱ تیر در استانبول توافقنامه ای را برای از سرگیری صادرات غلات از سه بندر دریای سیاه اوکراین امضا کردند که پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین در اسفند متوقف شد. پس از این توافق، یک مرکز هماهنگی مشترک با حضور مقامات سه کشور و سازمان ملل در استانبول برای نظارت بر محموله ها ایجاد شده است.
 
https://sarmayegozarionline.ir/vdcamyna.49nia15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما