تاریخ انتشار :يکشنبه ۶ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۳۵
جالب است ۰
بورس تایلند؛ بازاری با سرمایه‌گذاری ۱۲۴ کشور جهان
بورس اوراق بهادار تایلند، با گردش معاملات روزانه بیش از ۲ میلیارد دلار به عنوان فعال‌ترین بورس منطقه جنوب غربی آسیا برای ۱۰ سال متوالی معرفی شده است.
به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، بورس اوراق بهادار تایلند (SET) Stock Exchange of Thailand، تنها بورس اوراق بهادار در کشور تایلند است که در ۳۰ آوریل ۱۹۷۵ تأسیس شد.
این بورس، در ASEAN (اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا) به عنوان دومین بازار بزرگ به شمار می‌رود. همچنین این بورس اوراق بهادار با ارزش ۵۶۴ میلیارد دلار در رده بیست و سومین بورس اوراق بهادار جهان قرار گرفته است.
بورس اوراق بهادار تایلند از سال ۲۰۱۵ تا ژوئن ۲۰۲۰، به عنوان بزرگترین بازار عرضه اولیه سهام در آسیای جنوب شرقی از نظر سرمایه جمع آوری شده به مبلغ ۱۷.۸ میلیارد دلار به‌ شمار می‌رفت. همچنین به عنوان فعال‌ترین بورس منطقه برای ۱۰ سال متوالی با گردش معاملات روزانه معمولاً بیش از ۲ میلیارد دلار معرفی شده است.
در سال های اخیر، تعداد شرکت کنندگان در بازار سرمایه به شدت افزایش یافته و حساب‌های تجاری تقریباً ۱۰ برابر از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۲ افزایش یافته است.
SET نسبت به برخی از بورس‌های اوراق بهادار کشورهای دیگر، مقررات قیمتی سخت‌گیرانه‌تری دارد و معمولاً اجازه نمی‌دهد قیمت سهام در یک روز بیش از ۳۰ درصد افزایش یا کاهش یابد.
نگاهی بر اقتصاد کشور تایلند
به گزارش بانک تایلند (BOT)، این کشور با جمعیت نزدیک به ۷۰ میلیون نفر، در سال گذشته در مسیر رو به رشد بوده است. بر این اساس، تایلند رشد اقتصادی در سال گذشته را به ثبت رسانده است.
در سال ۲۰۲۱ به طور کلی ارزش تولید ناخالص داخلی در سراسر جهان ۹۴ هزار میلیارد دلار بوده که ارزش تولید ناخالص داخلی تایلند در سال گذشته میلادی ۵۵۰ میلیارد دلار بوده است.
در جدول زیر، میزان تولید ناخاص داخلی این کشور، میزان تولید ناخالص سرانه، تولید ناخالص داخلی از خدمات، تولید ناخالص داخلی از معادن، تولید ناخالص داخلی از کشاورزی در ماه‌های می و آوریل به نمایش درآمده است:
بورس تایلند؛ بازاری با سرمایه‌گذاری ۱۲۴ کشور جهان
پیشینه بورس اوراق بهادار تایلند
در جولای ۱۹۶۲، بورس اوراق بهادار بانکوک به عنوان یک نهاد خصوصی تاسیس شد. فعالیت این بورس در اوایل دهه ۱۹۷۰ به دلیل عدم حمایت دولت و بی تمایلی و درک محدود از بازار سهام در میان مردم، متوقف شد.
در سال ۱۹۷۲ دولت تایلند گامی به منظور راه‌اندازی بازار سرمایه برداشت. این اقدامات، مقررات دولتی بر عملیات شرکت‌های مالی و اوراق بهادار که تا آن زمان آزادانه فعالیت می‌کردند را گسترش داد.
در می ۱۹۷۴، قانون مورد انتظار برای ادغام SET به منظور ارائه معاملات اوراق بهادار به منظور ارتقای پس‌انداز و بسیج سرمایه داخلی به تصویب رسید و به دنبال آن اصلاحاتی در قانون درآمد در پایان سال انجام شد و امکان سرمایه‌گذاری پس انداز در بازار سرمایه را فراهم کرد.
در سال ۱۹۷۵، چارچوب قانونی اساسی برای معاملات اوراق بهادار در بازار سرمایه تایلند ایجاد شد.
در ۳۰ آوریل ۱۹۷۵، معاملات در بورس اوراق بهادار تایلند به طور رسمی آغاز شد.
در اول ژانویه ۱۹۹۱ این بورس نام بورس اوراق بهادار تایلند (SET) را بر خود نهاد.
در ۱۷ می ۲۰۰۴، بورس آتی تایلند (TFEX) به عنوان یکی از شرکت‌های تابعه بورس تایلند به این بورس اوراق بهادار تایلند افزوده شد.
معاملات آتی تک سهام برای نخستین بار در ۲۴ نوامبر ۲۰۰۸ راه اندازی شد.
در ۹ ژوئیه ۲۰۰۹، معاملات مشتقه راه‌اندازی شد.
در سال ۲۰۰۸، کمیسیون بورس و اوراق بهادار تایلند همراه با بانک مرکزی به سرمایه‌گذاران داخلی اجازه داد تا برای اولین بار به طور مستقیم از طریق یک کارگزاری تایلندی در خارج از کشور سرمایه‌گذاری کنند. تا پیش از این، تنها مؤسسات می توانستند در خارج از کشور سرمایه‌گذاری کنند.
بورس تایلند؛ بازاری با سرمایه‌گذاری ۱۲۴ کشور جهان
نگاهی بر ساختار بورس اوراق بهادار تایلند
بورس اوراق بهادار تایلند از دو بازار برای شرکت‌های بورسی برخوردار است: SET و MAI (بازار سرمایه گذاری جایگزین: Market for Alternative Investment) که بازاری برای شرکت‌های کوچک و متوسط است.
تا ۱۹ آگوست سال جاری، ۷۸۹ شرکت در بورس اوراق بهادار تایلند فهرست شده‌اند: ۶۰۱ شرکت در بورس اصلی (SET) و ۱۸۸ شرکت در بازار سرمایه‌گذاری جایگزین (MAI)
افزون بر سهام عادی، سرمایه‌گذاران می توانند انواع دیگری از اوراق بهادار از جمله ضمانت نامه، ضمانت نامه مشتقه (DW)، رسید سپرده‌گذاری (DR)، صندوق قابل معامله در بورس (ETF)، صندوق‌های دارایی (PF) همچون صندوق‌های سرمایه گذاری املاک و مستغلات (REIT) را معامله کنند. در بورس اوراق بهادار تایلند، بازاری جداگانه برای اوراق مشتقه وجود دارد.
از آگوست ۲۰۲۱، بورس تایلند موفق به جذب سرمایه‌گذاران از ۱۲۴ کشور شد؛ بریتانیا، سنگاپور، هنگ‌کنگ، سوئیس، ایالات متحده و ژاپن، ۶ کشوری هستند که نسبت به سایر کشورها بیشترین سهم را از این بازار دارند.
در سال گذشته، میزان سرمایه‌گذاری ۱۰ کشور در بازار سهام تایلند بیش از ۱۴۷.۵ میلیارد دلار آمریکا معادل ۴.۷۷ تریلیون بات (THB) بوده است که ۹۳.۷ درصد از کل سهام خارجی در این بازار را تشکیل می‎دهد.
چارچوب نظارتی بازار سرمایه تایلند
بورس تایلند؛ بازاری با سرمایه‌گذاری ۱۲۴ کشور جهان
بر اساس قانون بورس و اوراق بهادار ۱۹۹۲ (SEA)، بورس اوراق بهادار تایلند (SET) توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) نظارت می‌شود. این در حالی است که سیاست‌ها و عملیات SET بر عهده هیئت مدیره SET است. همچنین، بانک تایلند (BOT) مسئول بازار پول این کشور است.
SEA تمایز روشنی بین بازارهای اولیه و ثانویه به منظور سهولت در توسعه موفقیت‌آمیز در این بازارها، قایل شده است. هر دو بازار اولیه و ثانویه توسط SEC (کمیسیون بورس و اوراق بهادار) تنظیم می‌شوند.
بازار اولیه
نظارت و تنظیم بازار اولیه از جمله وظایف SEC است. هر شرکتی که مایل به انتشار اوراق بهادار جدید از طریق عرضه اولیه عمومی (IPO) یا ارائه اوراق بهادار اضافی به عموم است، نیاز به تأییدیه SEC دارد و باید با الزامات بایگانی آن مطابقت داشته باشد. SEC ملزم است پیش از تایید انتشار اوراق بهادار و فروش آنها به عموم، امور مالی و عملیات شرکت را بررسی کند.
بازار ثانویه
پس از عرضه اولیه، اوراق بهادار در بازار ثانویه پس از درخواست ناشر و تایید SET در بازار ثانویه معامله شوند.
عضویت SET در سازمان‌های بین‌المللی
عضویت در فدراسیون بورس های آسیایی و اقیانوسی (AOSEF) در سال ۱۹۸۲
عضویت در سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار (IOSCO) در سال ۱۹۹۰
عضویت در فدراسیون جهانی مبادلات (WFE) در سال ۱۹۹۰
عضویت در بورس‌های پایدار سازمان ملل در سال ۲۰۱۴
https://sarmayegozarionline.ir/vdcdzo0j.yt0996a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما