تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۲ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۱۴
جالب است ۰

ابزارهای جدید، مانعی در مسیر واکنش‌های هیجانیِ بازارسرمایه

تجمیع ریسک‌پذیران و ریسک‌گریزان در «صندوق تضمینی اصل سرمایه»
اکنون بهترین زمان استفاده از ابزارها و صندوق‌های جدید است، زیرا به جذب منابع بیشتر در بازارسرمایه یاری می‌رساند. یکی از مشکلات بازار طی سال‌های قبل واکنش‌های هیجانی از سوی سرمایه‌گذاران بوده که سرمایه‌گذاری در صندوق‌های بورسی جلوی چنین رفتارهایی را خواهد گرفت.
ابزارهای جدید، مانعی در مسیر واکنش‌های هیجانیِ بازارسرمایه
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری؛ یکی از کاراترین روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس صندوق سرمایه‌گذاری به شمار می آیند. این صندوق‌ها برای افرادی مناسبند که از دانش کافی برای سرمایه‌گذاری برخوردار نیستند یا به دلیل مشغله‌ کاری، امکان تحلیل و بررسی بازار را ندارند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارایی‌های خود را در بازارهای مختلفی مانند بورس، طلا، اوراق بدهی، سپرده بانکی و… سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ بنابراین سرمایه‌گذاری در صندوق برای علاقه‌مندان، با هر درجه از ریسک‌پذیری ممکن است.
صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورسی نیز که انواع مختلفی دارند جزو بهترین راه‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم محسوب می‌شوند که فعالیتشان با مجوز و تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار انجام می پذیرد. این صندوق‌ها، دارایی‌های خرد افراد جمع‌آوری شده و توسط تیمی متشکل از تحلیلگران حرفه‌ای و باتجربه، مدیریت می‌شود. دارایی‌های صندوق مانند سهام شرکت‌ها، به بخش‌های کوچکی تقسیم می‌شود که به آن «واحد سرمایه‌گذاری» می‌گویند و هر سرمایه‌گذار براساس میزان دارایی، مالک تعدادی از واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق می‌شود. همچنین فرایند خرید و فروش در صندوق‌ها تحت عنوان «صدور و ابطال واحد» نامیده می‌شود.
صندوق‌های سرمایه‌گذاری از نقدشوندگی بالایی برخوردار هستند؛ به‌طوری‌که سرمایه‌گذاران هر زمانی که نیاز داشته باشند، می‌توانند با ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری خود، وجه آن را دریافت کنند. همان طور که در بالا اشاره شد به کارگیری از این صندوق ها و استفاده از روش های غیرمستقیم سرمایه گذاری در بازارسرمایه ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش می دهند.
انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری کدامند؟
دارایی صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورسی معمولا متشکل از سهام، اوراق مشارکت و سایر اوراق یا کالاهای سرمایه‌ای است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری با توجه به نسبت ترکیب دارایی‌هایشان به چند دسته اصلی صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت، صندوق سرمایه‌گذاری سهامی، صندوق سرمایه‌گذاری مختلط، صندوق بازارگردانی و صندوق سرمایه‌گذاری طلا، صندوق سرمایه‌گذاری اهرمی و ... تقسیم می‌شوند.
شایان ذکر است، بعد از هجوم مردم به بازار سرمایه و مشکل‌هایی که به تبع آن به وجود آمد، بحث ابزارهای نوین مالی و فواید آن در بازار سرمایه پررنگ‌تر شد، زیرا حل برخی از این مشکلات بازار با به کارگیری ابزارهای نوین امکان‌پذیر بوده و این ابزارها می‌توانند در روزهایی که بازار سرمایه مطلوب نیست، شرایط را برای سرمایه‌گذاران بهتر کنند.
صندوق «تضمینی اصل سرمایه»؛ تازه‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری بورسی
در همین راستا، اواخر سال گذشته صندوق «اهرمی» به عنوان نوعی تازه از صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد بازار شد و در ادامه ایجاد ابزارهای تازه برای سرمایه‌گذاری کم ریسک‌تر سهامداران برای ورود به بازارسرمایه اکنون دو صندوق جدید از نوع صندوق «تضمینی اصل سرمایه» نیز در حال ورود به بازار هستند که به زودی فرآیند پذیره نویسیشان انجام خواهد شد. نوع صندوق تضمین اصل سرمایه، مختلط بوده و با توجه به شرایط بازار می‌تواند ۷۰ درصد در سهام و ۳۰ درصد در اوراق با درآمد ثابت یا بالعکس را سرمایه‌گذاری انجام دهد. تعیین نسبت‌های سرمایه‌گذاری در اوراق و سهام، بسته به شرایط بازار توسط مدیر صندوق تصمیم‌گیری می‌شود.
صندوق تضمین کاریزما یکی از این صندوق‌هاست که به تازگی موافقت اصولی خود را دریافت کرده و در شرف پذیره نویسی است. این صندوق تضمین اصل سرمایه دارای دو نوع واحد است. یکی صندوق تضمینی که رکن ضامن دارد و نوع دیگر که در آن نقش رکن ضامن توسط سهامداران ممتاز ایفا می‌شود؛ صندوق تضمین کاریزما از نوع صندوقی است که سهامداران ممتاز سرمایه سهامداران عادی را تضمین می‌کنند، این صندوق «چندضامنی» است و همین ویژگی باعث می‌شود توزیع ریسک به بهترین طریق ممکن اتفاق افتد. در حقیقت داشتن رکن چند ضامنی را باید لازمه سرمایه‌گذاری در سطوح بزرگ برای صندوق‌های تضمینی و به علاوه کاهش ریسک به میزان حداقلی و جلوگیری از نکول چنین صندوق‌های دانست.
دو نوع واحد ممتاز و واحدهای سرمایه‌گذاری عادی را شامل می‌شود. بر این اساس دارندگان واحدهای ممتاز افرادی محسوب می‌شوند که سرمایه افراد دارای واحدهای عادی را تضمین می‌کنند که همین مساله می‌تواند ریسک موجود را توزیع و احتمال نکول را از بین ببرد. سرمایه‌گذاران واحدهای عادی این صندوق نیز افرادی را شامل می‌شود که بسیار ریسک‌گریز بوده و ریسکی را در خصوص تهدید اصل سرمایه خود نمی‌پذیرند که با توزیع ریسک انجام شده توسط رکن چند ضامنی، سهامداران عادی از مواجهه با ریسک از دست دادن سرمایه خود در امان خواهند ماند.
واحد ممتاز نوع دوم صندوق تضمین به شکل ETF در بورس مورد خرید و فروش قرار خواهد گرفت و واحدهای عادی نیز به شکل صدور و ابطالی معامله می شوند. مجوزهای لازم این صندوق تضمین چند ضامنی از سازمان بورس اخذ شده و پذیره نویسی این صندوق در هفته نخست مردادماه آغاز خواهد.
صندوقی برای تجمیع ریسک‌پذیران و ریسک‌گریزان
علی تیموری شندی، مدیر عامل گروه خدمات بازارسرمایه کاریزما، در خصوص ویژگی های صندوق سرمایه‌گذاری تضمینی گفت: این صندوق پلی برای انتقال سرمایه‌گذاری جدید در بازار سرمایه بوده و سرمایه‌گذاران ریسک پذیر و ریسک گریز را کنار هم قرار می‌دهد. ایجاد همزمان دو صندوق قابل معامله و صدور ابطالی، مدیریت پرتفوی صندوق به صورت فعال، تضمین اصل سرمایه واحدهای عادی از محل واحدهای ممتاز در شرایط بازار نزولی و… از ویژگی‌های این صندوق است.
این فعال بازار سرمایه در ادامه با اشاره به وضعیت این بازار اظهار کرد: با توجه به شرایط کنونی بازار سرمایه، اکنون بهترین زمان استفاده از ابزارها و صندوق‌های جدید است، زیرا به جذب منابع بیشتر در بازارسرمایه یاری می رساند. یکی از مشکلات بازار طی سال‌های قبل واکنش‌های هیجانی از سوی سرمایه‌گذاران بوده که این صندوق ها جلوی چنین رفتارهایی را خواهد گرفت.
https://sarmayegozarionline.ir/vdcfejdc.w6dvyagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما