تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۵ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۵۱
جالب است ۰
مدیرعامل تأمین سرمایه خلیج فارس بررسی کرد

اثر جنگ روسیه و اوکراین بر صنعت پتروشیمی

پارامترهای مختلفی بر تصمیمات سرمایه‌گذاران صنعت پتروشیمی تاثیرگذار است. زمانی که صحبت از رکود و یا کاهش یکباره برخی محصولات همانند متانول و اوره می‌شود، مجموع این اتفاقات فقط به دلیل کاهش سطح تقاضا نیست بلکه بخشی از آن به فعالیت اقتصادی، سیاسی و حتی نظامی کشور روسیه برمی‌گردد که باعث شکسته شدن قیمت‌ها در بازارهای جهانی شده است.
اثر جنگ روسیه و اوکراین بر صنعت پتروشیمی
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری و به نقل از سنا، مدیرعامل تأمین سرمایه خلیج فارس با بیان اینکه بزرگترین درس اقتصادی را در طول سال‌های اخیر دوران کرونا و اقتصاد آن دوران به کشورهای دنیا آموخت،  گفت: در این دوران برای کنترل وضعیت اقتصادی، توزیع پول و سیاست انبساط پولی از سوی بانک مرکزی صورت گرفت و پس از اتمام آن شاهد حجم نقدینگی متورم شده و تاثیر آن بر بازارهای کامودیتی و محصولات پتروشیمی بودیم.
جواد عشقی‌نژاد عنوان کرد: حجم سنگین نقدینگی و توقف کارخانه‌ها در دوران کرونا و شروع دوباره آنها باعث شد سهم‌ها به سمت افزایش تقاضا و با فشار خرید بروند.
وی ادامه داد: پس از آن، بانک‌های مرکزی دوباره اقدام به سیاست معکوس (انقباضی) کرده و نرخ بهره را افزایش دادند. به طوری که هدف از این اقدامات، کنترل نرخ‌ها برای اقتصاد پایدار و مقاوم بود.
عشقی‌نژاد در ادامه اظهار کرد: با حرکت دوم بانک‌های مرکزی پس از کرونا یعنی سیاست انقباضی، حجم نقدینگی اندکی کنترل اما موضوع چالش و مناقشه اوکراین و روسیه تاثیر بسیاری بر اقتصاد روسیه ، اقتصاد جهان و کشور ایران گذاشت.
وی در این باره توضیح داد: روسیه برای آنکه بتواند با یک اقتصاد قدرتمند در این مناقشه برنده باشد، سیاست‌های مختلف و البته هدفداری را پیش روی خود گذاشت و در گام اول، اقتصاد خود را به ظاهر ضعیف و در گام دوم، شروع به ارزپاشی و کنترل آن کرد.
نایب رئیس هیأت مدیره تأمین سرمایه خلیج فارس خاطرنشان کرد: گام دوم روسیه با فعالیت تجاری و به روش استفاده از تراز تجاری بود به این شکل که ثبات اقتصادی خود را با همه رشدها حفظ کند.
مدیرعامل و نایب رئیس هیئت مدیره تامین سرمایه خلیج فارس درپاسخ به این سوال که سرمایه‌گذاران صنعت پتروشیمی با چشم انداز یک ساله برای این صنعت، باید به چه نکاتی توجه داشته باشند، گفت: در صورتی که مناقشه روسیه و اوکراین تا فصل زمستان ادامه داشته باشد، ممکن است دیدگاه و زاویه توجه سرمایه گذاران تغییر یابد. زمانی که در صنعتی محصولی تولید شده و قرار است در بازارهای جهانی به فروش برسد، پیوستگی آن با تصمیمات بین‌المللی یکی از بااهمیت ترین موارد به شمار می‌رود.
وی تصریح کرد: سرمایه‌گذار همواره با آرامش و ثبات در قیمت‌ها بر دوام سرمایه‌گذاری خود می‌تواند برنامه‌ریزی کند. تغییرات پی در پی یکی از عوامل و نکات مهم برای فرار سرمایه از کشور است.
عشقی‌نژاد درباره رکود جهانی و تاثیر آن بر صادرات شرکت‌ها، اظهار کرد: پارامترهای مختلفی بر تصمیمات سرمایه‌گذاران صنعت پتروشیمی تاثیرگذار است. زمانی که صحبت از رکود و یا کاهش یکباره برخی محصولات همانند متانول و اوره می شود، مجموع این اتفاقات فقط به دلیل کاهش سطح تقاضا نیست بلکه بخشی از آن به فعالیت اقتصادی، سیاسی و حتی نظامی کشور روسیه برمی‌گردد که باعث شکسته شدن قیمت‌ها در بازارهای جهانی شده است.
مدیرعامل تامین سرمایه خلیج فارس بر توجه به پیوستگی نیازهای صنعت پتروشیمی تاکید کرد و گفت: پاسخ به برخی نیازهای محصول نهایی، نگرانی این صنعت را در تامین مواد اولیه را برطرف می‌کند.
https://sarmayegozarionline.ir/vdcauyna.49ni615kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما