تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۴۱
جالب است ۰
بورس ژاپن با ۳۸۰۰ شرکت پذیرفته شده از جمله شرکت‌های غولی همچون تویوتا، سونی و کانن و ارزش بازار ۸.۶ تریلیون دلار، پنجمین بورس دنیاست. این بورس از ادغام دو بورس قدیمی و رقیب در سال ۲۰۱۳ متولد شد.
بورس ژاپن؛ دو رفیق و دو رقیب در یک بورس
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری، بازار اوراق بهادار در ژاپن شامل پنج بورس نگویا، ساپورو و فوکویوکا در کنار گروه بورس ژاپن (توکیو و اوساکا) می‌شود.
گروه بورس ژاپن (JPX) در سال ۲۰۱۳ از ادغام دو بورس فعال در بازار ژاپن یعنی بورس اوراق بهادار توکیو و بورس اوساکا ایجاد شد. این دو بورس که در گذشته رقبای قدیمی و سنتی یکدیگر به حساب می‌آمدند، هم‌اکنون تحت عنوان شرکت هلدینگ گروه بورس ژاپن، عملیات مشترک مربوط به معاملات اوراق و ابزار مشتقه را انجام می‌دهند.
بورس کالای توکیو، سازمان تنظیم مقررات بورس ژاپن و شرکت تسویه اوراق ژاپن سایر اجزای تشکیل‌دهنده گروه بورس ژاپن به شمار می‌روند. سازمان تنظیم مقررات بورس ژاپن به عنوان یک نهاد مستقل و خودانتظام، حفظ یکپارچگی بازار را دنبال می‌کند و مسئولیت نظارت بر عملیات بازار در دو بورس اوساکا (OSE) و توکیو (TSE) را برعهده دارد.
نمودار ساختار گروه بورس ژاپن
بورس ژاپن؛ دو رفیق و دو رقیب در یک بورس
طبق داده‌ها و بر مبنای تولید ناخالص داخلی (GDP) اسمی تنها چهار کشور ایالات متحده آمریکا، چین، ژاپن و آلمان بیش از نیمی از تولید اقتصادی جهان را تشکیل می‌دهند. تولید ناخالص داخلی (GDP) به‌عنوان یک شاخص کلی برای بیان میزان تولید اقتصادی یک کشور عمل می‌کند. این معیار، ارزش کل بازار کالاها و خدمات نهایی تولید شده در یک کشور را در یک بازه‌ی زمانی خاص، مانند یک‌چهارم یا یک سال اندازه‌گیری می‌کند.
اقتصاد ژاپن با تولید ناخالص داخلی نزدیک به ۵.۱ تریلیون دلار، از نظر ارزش‌گذاری اسمی در رتبه‌ سوم قرار دارد.
بورس ژاپن؛ دو رفیق و دو رقیب در یک بورس
کشور ژاپن و در واقع کلان‌شهر توکیو یکی از مراکز مالی بزرگ در جهان به شمار می‌رود که میزبان شرکت‌های برتر چندملیتی است. توکیو نقش مهمی در اقتصاد جهانی دارد و به‌عنوان پایتخت ژاپن همواره در تعیین سیاست‌های کلان اقتصادی و سیاسی جهان تأثیرگذار بوده و از لحاظ میزان تولید ناخالص داخلی (GDP) در رده سوم جهان ایستاده است.
بسیاری از کسب‌وکارهای فعال در این کشور از قدمت بالایی برخوردارند، کسب‌وکارهای باسابقه‌ای که بسیاری از آنها اکنون در بورس‌های ژاپن پذیرش شده‌اند.
پیشینه بورس ژاپن
بورس اوراق بهادار توکیو در پانزدهم می سال ۱۸۷۸ میلادی با نام«Tokyo Kabushiki Torihikijo» و با هدایت وزیر دارایی وقت «Shibusawa Eiichi» که یکی از طرفداران سرسخت سرمایه‌داری بود، تأسیس شد و فرایند معاملات بازار نیز در یکم ژوئن همان سال آغاز شد. در سال ۱۹۴۳ این بازار با ادغام ۱۰ بورس محلی در شهرهای بزرگ ژاپن متولد شد.
عملیات بازار جدید بلافاصله پس از بمباران ناگازاکی در تاریخ ۹ اوت ۱۹۴۵ متوقف و پس از اتمام مسائل و مشکلات مربوط به جنگ، سرانجام بورس جدید توکیو در شانزدهم می سال ۱۹۴۹ دوباره آغاز به فعالیت کرد.
بورس ژاپن در بازه زمانی ۱۹۸۳ تا ۱۹۹۰ میلادی رشد عجیب و بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد؛ تا جایی که در اوج سال ۱۹۹۰ و پیش از ریزش قریب‌الوقوع شاخص‌های بورس‌های جهانی، این بازار در حدود ۵۰ درصد سرمایه موجود در بازارهای سهام جهان را به خود اختصاص داد و در رده چهارمین بازار مالی بزرگ جهان قرار گرفت.
بورس ژاپن؛ دو رفیق و دو رقیب در یک بورس
ارکان گروه بورس ژاپن
۱- بورس اوساکا
قدمت بورس اوساکا به سال تأسیس آن یعنی ۱۸۷۸ میلادی باز می‌گردد. این بورس، بزرگ‌ترین بازار آتی جهان در سال‌های ۱۹۹۰ و ۱۹۹۱ بود و در حال حاضر پیشروترین بورس اوراق مشتقه ژاپن به حساب می‌آید.
بورس اوساکا بازار اصلی معاملات اوراق مشتقه، قراردادها و پیمان‌های آتی، اختیار معامله و معاملات شاخص به‌شمار می‌رود. این بورس پس از ادغام با بورس اوراق بهادار توکیو در دل گروه بورس ژاپن قرار گرفت و بورس الکترونیکی سهام، قراردادهای آتی سهام و شاخص، اختیار معامله سهام و شاخص را شامل شد.
۲- بورس کالای توکیو
بورس کالای توکیو در سال ۱۹۵۱ تأسیس شد. این بورس محل معامله قراردادهای آتی کامودیتی‌های پذیرش شده در تمامی بازارها تحت سند رسمی مشتقه‌های کامودیتی‌هاست. ارزش این بازار بیش از یک هزار و ۹۸۹ میلیارد ین معادل ۱۸.۱ میلیون دلار است.
۳- شرکت تسویه اوراق بهادار ژاپن (JSCC)
در ژانویه ۲۰۰۳، شرکت تسویه اوراق بهادار ژاپن به عنوان اولین شرکت تسویه در ژاپن مجوز گرفت و خدمات تسویه برای معاملات انجام شده در بورس‌های این کشور را آغاز کرد. JSCC در حال حاضر خدمات تسویه برای اوراق مشتقه خارج از بورس (OTC) مانند سواپ نرخ بهره (IRS) معاملات اوراق قرضه دولتی خارج از بورس ژاپن را ارائه می‌دهد و در تلاش است امکان استفاده از این خدمات را برای کاربران خارجی نیز فراهم کند.
۴- سازمان تنظیم مقررات بورس ژاپن
این شرکت پس از تشکیل گروه بورس ژاپن، از ادغام دو بخش عملیات خود انتظام بورس اوساکا و نهاد مقررات‌گذاری بورس توکیو در سال ۲۰۱۴ ایجاد شد و با نام فعلی خود آغاز به کار کرد.
۵- بورس اوراق بهادار توکیو
بورس اوراق بهادار توکیو عضو فدراسیون بورس‌های سهام آسیا و اقیانوسیه (AOSEF) است. بازار اوراق بهادار توکیو در روزهای کاری هفته یعنی دوشنبه تا جمعه طی دو جلسه معاملاتی ۹ تا ۱۱:۳۰ و ۱۲:۳۰ تا ۱۵ فعالیت دارد و در روزهای مشخصی از سال نظیر عید سال نو، تولد امپراتور ژاپن، روز فرهنگ، بنیانگذاری کشور و... تعطیل است.
در حال حاضر ارزش کل این بازار (اعم از سهام و قرضه) بالغ بر ۸.۶ تریلیون دلار بوده و حدود ۳۸۰۰ شرکت پذیرفته ‌شده را شامل می‌شود که از میان مهمترین این شرکت‌ها می‌توان بهCanon ،Sony وToyota اشاره کرد.
جریان‌های اصلی درآمد گروه بورس ژاپن
جریانهای اصلی درآمدی گروه بورس ژاپن عبارت است از:
* درآمد خدمات معاملاتی: ۳۹.۸ درصد (شامل اجرا و مدیریت معاملات مشتقات، سهام، اوراق، کالا و غیره)
* درآمد خدمات تسویه: ۲۰.۹ درصد
* درآمد خدمات پذیرش: ۱۲.۵ درصد
* درآمد خدمات اطلاعاتی: ۱۸ درصد
* سایر درآمدها: ۸.۸ درصد
بورس ژاپن؛ دو رفیق و دو رقیب در یک بورس
آشنایی با ساختار بورس ژاپن
سهام پذیرفته شده در بورس ژاپن در سه بخش شامل بازار اول (راه‌اندازی از سال ۱۹۴۹ شامل شرکت‌های بزرگ)، دوم (راه‌اندازی از سال ۱۹۶۱ شامل شرکت‌های متوسط) و بازار شرکت‌های استارت‌آپی (راه‌اندازی از سال ۱۹۹۱) دسته‌بندی می‌شوند.
در تقسیم‌بندی دیگری بازار سهام ژاپن شامل پنج بخش یعنی بازار اصلی شامل بازارهای اول و دوم، بازار شرکت‌های استارت‌آپی شامل دو بازار Mothers برای شرکت‌های نوظهور با پتانسیل رشد بالا و Jasdaq برای شرکت‌های نوظهور با رشد استاندارد و همچنین بازار Tokyo Pro Market صرفاً مختص سرمایه‌گذاران حرفه‌ای است.
بسیاری از سرمایه‌گذاران دسته‌بندی‌های موجود را عامل پیچیدگی و سردرگمی فعالان این بازار می‌پندارند، زیرا هر کدام از این بخش‌ها الزامات پذیرش و قوانین خاص خود را دارند.
بورس ژاپن نیز ابزار سرمایه‌گذاری متنوعی نظیر سهام، شاخص‌ها، اوراق قرضه، کالا، ETF و اوراق مشتقه در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد. همچنین این بازار یکی از بورس‌های متراکم از لحاظ کمیت شرکت‌های پذیرفته شده است؛ به گونه‌ای که هم اکنون بیش از ۳۷۰۰ کمپانی در فهرست شرکت‌های بورسی بازار توکیو حضور دارند؛ که ارزش بازار آن‌ها در مجموع بیش از ۵ تریلیون دلار است.
نیکی، شاخص مهم و معروف بورس توکیو
Nikkei ۲۲۵ ، مهمترین شاخص بورس توکیو، مخفف عبارت Average Stock ۲۲۵ Nikkeiاست و بر اساس تاریخچه بازارهای مالی، نیکی قدیمی‌ترین شاخص در بازارهای مالی آسیا به حساب می‌آید. این شاخص قیمتی هم‌وزن متشکل از سهام ۲۲۵ شرکت برتر پذیرفته شده در بازار اول بورس توکیو است. در حقیقت، شاخص نیکی بورس ژاپن معادل شاخص میانگین صنعتی داوجونز در بازار سهام ایالات متحده است.
https://sarmayegozarionline.ir/vdce7x8v.jh8pvi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما