تاریخ انتشار :دوشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۲۱
جالب است ۰
ثبات و امنیت، انعطاف‌پذیری عملیاتی، شرکت‌های مشکل‌دار، پیشگیری از پولشویی، حمایت از سهامداران، نظارت بر بازار، پایداری، نوآوری، نوسازی و فرهنگ نظارتی جسورانه و توسعه منابع انسانی از اهداف میان مدت ده‌گانه نهاد ناظر آلمان در ایجاد بازاری باثبات و حمایت از سرمایه‌گذاران است.
اهداف میان‌مدت ده‌گانه نهاد ناظر آلمان (BaFin): از ثبات و امنیت بازار تا حمایت از سرمایه‌گذاران
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری و به نقل از سنا، نهاد ناظر آلمان «بافین (BaFin) » به عنوان یک نهاد ناظر یکپارچه برای بازار مالی آلمان شناخته شده که موظف است در راستای ارائه عملکردی مناسب، از ایجاد بازاری با ثبات، اطمینان حاصل کرده و در مسیر حمایت از سرمایه گذاران گام بردارد.
از این‌رو، بافین به منظور اجرای بهینه این وظیفه و با پیروی از رویکردهای پیشگیرانه، ده هدف میان مدت را برای خود تعیین کرده است که همگی از اولویت یکسانی برخوردار هستند. این اهداف، سه ساله و از سال ۲۰۲۲ تا سال ۲۰۲۵ اجرایی خواهد شد. اهداف در نظر گرفته شده متناسب با شرایط فعلی و مقتضیاتی که ممکن است در آینده پیش آید، پیش‌بینی، برنامه‌ریزی و تعریف شده است.
لازم به ذکر است این نهاد نظارتی، راهبرد دیجیتالی پیشین خود را نیز با این اهداف میان مدت ادغام کرده است و قصد دارد تا طی سال‌های آینده، در تمام زمینه‌های نظارتی خود، پیشرفت‌های قابل توجهی را داشته باشد.
این اهداف میان مدت عبارتند از:
۱- ثبات و امنیت
به عنوان اولین هدف، کسب اطمینان از اجرای عملکرد مناسب شرکت‌های تحت نظارت و سیستم مالی در برابر سناریوهای متعدد به ویژه سناریوی نرخ بهره و بازارمحور، از جمله اولین هدف بافین است.
همچنین ارزیابی الگوهای کسب و کار به ویژه در حوزه دیجیتالی‌شدن، جزء برنامه‌های این بخش از اهداف است.
۲- انعطاف‌پذیری عملیاتی
بافین به ثبات عملیاتی و امنیت شرکت‌های تحت نظارت خود تمرکز ویژه‌ای دارد. به عبارت دیگر تمرکز بر پلتفرم‌های فناوری که شامل جلوگیری از افزایش بالای ریسک‌های فضای مجازی (سایبری) و تغییرات در پروفایل ریسک شرکت‌ها را مدنظر دارد که این امر ممکن است ناشی از پراکندگی زنجیره ارزش، به ویژه به دلیل برون سپاری امور ایجاد شود.
۳- شرکت‌های مشکل‌دار
در مراحل اولیه بافین اقدام به شناسایی شرکت‌هایی با مدل‌های کسب و کار ضعیف و نامناسب، سیستم‌های کنترل ناقص یا حاکمیت شرکتی ناکارآمد می‌کند. سپس با توجه به راهبردهایی که با دقت آماده شده است، اقدامات اصلاحی مناسب را به طور مستقیم و مشهود انجام داده، در صورت لزوم بر خروج از بازار، نظارت لازم را به عمل آورده تا زیان سرمایه‌گذاران و بدهکاران به حداقل برسد.
۴- پیشگیری از پولشویی
مبحث مبارزه با پولشویی، بخش جدایی‌ناپذیر وظایف نظارت بر موسسات مالی از سوی بافین است. بافین از طریق سازوکار نظارت خود، حساسیت صنعت مالی به پولشویی را کاهش می‌دهد. از آنجا که مکانیسم‌ها و سیستم‌های نظارتی شرکت‌ها برای جلوگیری از پولشویی باید موثر و کارا باشند، بافین اقدام به تشدید اعمال فعالیت‌های نظارتی خود در این حوزه نموده است. البته در این راستا نیز با تمام مراجع ذیربط قانونی همکاری لازم را دارد و خود را متعهد به ایجاد نظارت موثر اروپایی بر ضد پولشویی می‌داند.
۵- حمایت از سهامداران
بافین راهبردی شفاف و مشخص را در زمینه حمایت از سهامداران در نظر گرفته است. اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی با هدف ارتقای سواد مالی سهامداران و سرمایه‌گذاران به ویژه از طریق رسانه‌های اجتماعی از جمله اهداف این نهاد نظارتی است. بافین از طریق ارائه اطلاعات هدفمند به کاربران، به آنها کمک می‌کند تا از خود محافظت کنند. بافین درباره محصولات و رویه‌های فردی که به طور بالقوه به گروه‌هایی از سرمایه‌گذاران کوچک و سپرده‌گذاران آسیب برساند، اخطارهای خاصی را صادر کرده یا راسا مداخله می‌کند. توجه به چالش‌های موجود در این حوزه به ویژه پیشگیری از فعالیت متخلفان و کلاهبرداران بازار، از جمله الزامات اجرایی بافین در حمایت از سهامداران است.
۶- نظارت بر بازار
بافین فرایند گزارشگری مالی موثری را راه‌اندازی کرده و این اطمینان را به فعالان بازار داده است که با استفاده از این فرایند، امکان انجام رفتارهای مشکوک و عملیات حسابداری تهاجمی در بازار به حداقل خواهد رسید.
۷- پایداری
بافین مسائل مرتبط با پایداری را در فعالیت‌های نظارتی خود ادغام کرده است. در این حوزه تمرکز بافین بر تجزیه و تحلیل، کاهش ریسک‌های مالی برای شرکت‌های تحت نظارت، و انطباق آنها با الزامات مربوط به افشاگری اطلاعات است. همچنین در راستای حمایت از سهامداران، با شیوه‌های متخلفانه از جمله سبزشویی (Greenwashin) مبارزه می‌کند. لازم به توضیح است اصطلاح سبزشویی به پدیده دورویی انسان‌های به ظاهر دوستدار محیط زیست اشاره دارد. به این صورت که افراد با نام حمایت و در مسیر دوستی با محیط زیست فعالیت می‌کنند، در حالیکه بیشتر برای سبز بودن تبلیغات‌شان، هزینه کرده و به محیط زیست صدمه می‌زنند.
۸- نوآوری
نهاد نظارتی بافین درک جامعی از نحوه استفاده از فناوری‌های جدید در بازار، خطرات و تاثیر آنها بر مدل‌های کسب و کار قدیم و جدید دارد و برای نظارت عملیاتی خود بدون استفاده از فناوری یا مدل خاص کسب و کار، راهکارهای عملیاتی لازم را ارائه می‌دهد. معتقد است که سهامداران نیز باید از نوآوری‌ها بهره‌مند شده بدون اینکه در معرض خطرات ناشی از فناوری قرار بگیرند. بافین برای نظارت کاراتر از هوش مصنوعی نیز بهره میبرد و از طریق آن توانسته به خوبی بر امور مالی و چالش‌های آن تمرکز ویژه را داشته باشد.
۹- نوسازی و فرهنگ نظارتی جسورانه
تداوم در توسعه وارتقای روش‌های عملیاتی و نظارتی از اهداف بافین محسوب می‌شود. به عنوان مثال با دیجیتالی کردن و استفاده از فناوری‌های مدرن در عملیات نظارتی، توانسته است سرعت و کیفیت تصمیمات نظارتی خود را ارتقا دهد. همچنین با توجه به دستاوردهای به دست آمده، تلاش می‌کند تا از منابع موجود با هدف بهره‌وری موثرتر بهره‌مند شود.
۱۰- توسعه منابع انسانی
بافین مکان جذابی برای افراد متخصص و ماهر به شمار می‌آید. چرا که در صدد است تا فرهنگ با عملکرد بالا را گسترش و توسعه دهد. البته حفظ پویایی داخلی و بین‌المللی منابع انسانی به عنوان بخش ذاتی توسعه نیروی انسانی در بافین محسوب می‌شود.
https://sarmayegozarionline.ir/vdcjateo.uqemmzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما