تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۱۸
جالب است ۰
تحلیلگر بازار سرمایه در گفت و گو با سرمایه گذاری تاکید کرد:

جدایی طلبی کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران از سیاست

یک فعال رسانه ای حوزه بورس گفت: کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران، عرصه حضور متخصصان بازار سرمایه باشد؛ کسانی که با اهداف اقتصادی بخش خصوصی در این بازار آشنایی داشته از هرگونه رویکرد سیاسی دوری کنند.
جدایی طلبی کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران از سیاست
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری، علی رضا باغانی مدیر پایگاه اطلاع رسانی و تحلیلی بورس 24، با اشاره به برگزاری انتخابات هیات مدیره کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران 1400  و نحوه ارائه رای فعالان بازار سرمایه به کاندیداها  در گفت و گویی با خبرنگار سرمایه گذاری اظهار داشت: کانون نهادهای سرمایه‌گذاری به عنوان یکی از مهمترین تشکل های خود انتظام بازار سرمایه، وظایف صنفی و مسئولیت های اجتماعی متعدد و متنوعی دارد  که این انتخابات هم یکی از وظایف صنفی این نهاد و حق اعضای آن است.
وی با تاکید بر اینکه این کانون، بخشی از نهادهای مالی به شمار می رود و به عنوان تشکل صنفی نهادهای مالی نیز ایفای نقش می کند افزود: اعضای این کانون باید چالش ها و مشکلات مختلف مرتبط با بازار سرمایه را شناسایی کرده و برای آنان راه حل ایجاد کنند.
باغانی به تصمیم کاندیداتوری اش برای عضویت درهیات مدیره کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران اشاره کرد و گفت: مغفول ماندن مشاوران مطلع و کارشناس سرمایه‌گذاری در بورس دلیل اخذ این تصمیم بود.
وی یادآور شد: حاشیه نشینی متخصصان در این بازار منجر شد تا در سال ۹۹ مردم به شکل مستقیم وارد بازار سرمایه شوند  و همین ورود هیجانی، زیان سنگینی را برایشان رقم زد.
این فعال رسانه ای در حوزه بورس، ضعیف بودن نهادهای مالی بازار سرمایه را دلیل این رخداد دانست و افزود: این ضربه و شکست مالی عموم مردم سهامدار،  تنها به جهت نبود مدیریت دارایی، حضور شرکت‌های سرگردان و  نحوه مدیریت شرکت‌های تامین سرمایه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری نبود بلکه خلاء مشاورانی بود که راهنمایی صحیحی را به مردم ارائه دهند تا ریسک بازار کاهش یابد.
وی گفت غیر متخصصان در این مسیر توصیه هایی کردند تا مردم  بر صندوق سرمایه گذاری مشترک، سرمایه‌گذاری داشته و  برای مدت های طولانی در صف فروش نمانند و حتی  هم  برای  فروش سهم خودشان یا سهام پروژه ای که فاقد روند و تحلیل بنیادی آن را به مردم توصیه کردند.
باغانی تاکید کرد: به دلیل عدم حضور کارشناسان خبره و آگاه به بازار بوده این اتفاق تلخ رخ داد.
 این تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: از سویی دیگر و در همین ایام، اشخاصی نیز به عنوان مشاور سرمایه‌گذاری  توانستند مجوز مراکز مشاوره را اخذ کنند و  صندوق‌های سرمایه‌گذاری که برایشان سود بیشتری داشت را ایجاد کردند و همین باعث شد تا مردم علاوه بر ضرر مالی، دیگر به بورس نگاه سرمایه گذاری نداشته و حتی با وجود ضرر از این بازار خارج شوند.
 وی همچنین با انتقاد از عملکرد سازمان بورس و اوراق بهاردار به عنوان یک نهاد ناظر گفت:  روند توزیع اطلاعات از سوی این نهاد نیز دارای اشکالاتی است به طوری که این سازمان نتوانست کسب و کاری را در قالب مشاورایجاد کند؛ زیرا ارزشی برای تحلیل قایل نشده است.
وی ادامه داد:  به عنوان یکی از ناظران بر بازار، هر شرکتی  در هر زمانی که خواهان بود؛ اطلاعات خود را بر روی کدال منتشر می کرد و این یعنی اطلاعات که برای مردم عادی قابل استفاده و قابل اتکاء نیست را در دسترس عموم قرار می داد.
باغانی در همین زمینه و با انتقاد از چگونگی ورود مشاوران متعدد به ارائه تحلیل و پیشنهاد معامله گفت: با انتشار این اطلاعات در کدال، هرشرکت سرمایه گذاری که دارای مجوز از سازمان بورس بورس بود نیز در خصوص سهام، روند و..هر سهام و شرکتی اظهار نظر داشته و تحلیل خود را بر سامانه کدال راجع به صورت مالی یا پیش‌بینی بودجه در همان سامانه کدال اعلام می کرد.
 
وی با ذکر مثالی اظهار داشت:اگر  سال گذشته  شرکت های مشاور سرمایه گذاری در خصوص  سهام کفش ملی به عنوان شرکتی که قیمت سهم ان به شکل حبابی رشد داشت ورود کرده و به زبان ساده  سهام را شرکت مشاور سرمایه گذاری تحلیل می کرد که برای معامله گر چه میزان ارزش سودآوری و عرضه دارد و یا ارزش جایگزینی  ان چقدر است بازار و مردم سهامدار تجربه  نزول و رنگ قرمز را به این شدت نداشتند.
 مدیر پایگاه اطلاع رسانی و تحلیلی بورس 24 ضمن یادآوری روزهای پی در پی نزولی بازار افزود: ایامی را با طعم تلخی گذراندیم؛ زیرا لیدرهای بازار سرمایه کسانی بودند که از فعالان بازار به شمار نمی رفتند اما صفحات متعددی را در فضای مجازی ایجاد کرده  و سیگنال فروشی می کردند  به طوری که امروز هیچگونه خبر و اثری از آنها به چشم نمی خورد.
وی دلیل این رخداد را نبود  نهادینه شدن  حرفه مشاور سرمایه گذاری بورس دانست و عنوان کرد: بنابراین باید در کانون مربوطه، حرفه مشاور سرمایه گذاری را احیاء کرد زیرا همواره مشاوران سرمایه گذاری در دنیا حرفی شنیدنی برای گفتن دارند. گزارشات منتشر از سوی آنها نیز بسیار معتبر است به عنوان منبع معاملات نیز به شمار می روند. همچنین پیش بینی  خرد و کلان دارند به طوری که داده های اطلاعاتی آنان  در سامانه های رسمی منتشر و استفاده می شود.
وی رسالت حضور کارشناسان خبره در بورس را تنها به کسب سود محدود ندانست و یادآور شد: مسئولیت اجتماعی در بازار سرمایه نقطه نظر دیگری است که کاندید شدن را تقویت و پررنگ می کند.
باغانی ادامه داد: هم اکنون تعداد زیادی شبکه اجتماعی وجود آمده این تحلیل ها و پیشنهادات معاملاتی متعددی را به مردم ارائه می دهند  که  واقعی نیست اما اگر یک مسیر تجاری صحیح برای ارائه چنین پیشنهاداتی برای شرکت های مشاوره  و سرمایه گذاری بخش خصوصی به وجود آید از ابعاد گوناگون معنوی و مادی به شرکت های بخش خصوصی کمک می کند تا مستقل  روی پایشان ایستاده و  در فعالیت اصلی خودشان اظهار نظر صحیح و هدفمندی را ارائه دهند.
 این تحلیلگر بازار سرمایه، به آسیب های دیگر از منظر نبود نهاد نظارتی درخصوص ارائه مشاوره اشاره کرد و گفت: همواره
گزارش های ارزش گذاری شرکت ها در زمان عرضه اولیه از مشاور سرمایه‌گذاری اخذ و به کارشناس رسمی دادگستری  داده می شود. سوال این است که کارشناس رسمی دادگستری چه میزان از فضای بازار  سرمایه مطلع بوده و این صنعت را می شناسد؟ از سویی دیگر چه تحلیلی راجع سهم و فضای حاکم بر بازار دارد؟
باغانی با ذکر چند سوال گفت: در همین چند هفته گذشته، شرکت هایی در حال عرضه سهام  استقلال و پرسپولیس هستند. چه کسی و چه زمانی این سهام ارزش‌گذاری شده است؟ آیا کارشناس  دادگستری از فضای امروز حاکم بر بازار و روند معاملات اطلاعی دارد؟ ایا مدل های ارزش گذاری رایج توسط نهادهای مالی بورس در این سهام رعایت شده است؟ آیا هیجانی شدن بازار با انتشار اخبار و ورود فاندامنتالی صحیح است؟
این کارشناس رسانه ای بازار سرمایه با تاکید بر اینکه  سازمان بورس نیز دارای استقلال و قدرت نظارت  در عرضه و ارزش کذاری چنین سهامی نیست افزود: کارشناسان دادگستری همواره از طریق کانون مبلغی را دریافت کرده و در  زمانی که نهاد و فعال بازار حضور ندارد، گزارشات را به صورت ناثواب اخذ و منتشر می کنند.
باغانی با اشاره بر اینکه کانون نهاد سرمایه گذاری تشکلی نبوده و باید با رویکرد اجتماعی به بورس ورود پیدا کند گفت: بنابرایم
اعضای این بخش باید در یک فضای رقابتی و خارج از جهت گیری سیاسی فعالیت و حضور پیدا کنند. این نهاد، محلی برای افراد سیاسی نبوده و اشخاص مستقلی را از بخش خصوصی می خواهد.
وی تاکید کرد : امروزه کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران  آغوش خود را برای خاک خوردگان بازار سرمایه و متخصصان این عرصه گشوده و خواهان حضور چهره های سیاسی نیست.
 
 
 
https://sarmayegozarionline.ir/vdcaeuna.49niu15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

پیش بینی شما از شاخص بورس تا انتهای سال
بیش از دو میلیون
کمتر از دو میلیون
آخرین عناوین