تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۵۸
جالب است ۰
رئیس انجمن پرداخت الکترونیک با سرمایه گذاری مطرح کرد:

چالش درون و برون صنعتی نظام کارمزد

رئیس انجمن پرداخت الکترونیک گفت: سالهاست که دولت، بانک مرکزی، مجلس و... اصلاح نظام کارمزد را مورد مطالعه قرار داده اند؛ اما تا به اکنون هیچ قانون و تصمیم متناسب با شرایط نظام پرداخت الکترونیک اخذ نشده است.
چالش درون و برون صنعتی نظام کارمزد
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری، علی رضا بزرگمهری رئیس انجمن پرداخت الکترونیک با اشاره به مشکلات شرکت های و صنایع فعال در نظام پرداخت الکترونیک به منظور میزان نرخ کارمزد به خبرنگار سرمایه گذاری اظهار داشت: تاثیر این نظام و میزان کارمزد، بر مدل های کسب و کار از قبیل پرداخت یاری، کیف پول الکترونیکی و حتی شبکه بانکی کشور تاثیر بسیار داشته زیرا نظام فعلی کارمزد، باعث افزایش هزینه گردش پول در شبکه مالی کشور شده است.
وی با تاکید بر اینکه نظام کارمزدی کنونی پاسخ گوی شرایط فعالان این بخش نیست افزود: آیا تصمیم گیران  در این بحث می توانند پاسخ دهند که چگونه می توان کارمزد در حوزه تراکنش های خُرد، تراکنش های آفلاین و تراکنش های آنلاین، را در نظر گرفت و برای توسعه، بهبود شبکه و منطقی شدن این کسب و کار، چه اقدامات و چه کارهایی انجام داد؟
وی ادامه داد: اساساً شرکت های حوزه «پی اس پی»، توسعه کمتری در کار خودشان ایجاد می کنند و به اندازه هزینه درآمد خودشان، نیز این کار را انجام می دهند.اما بخشی دیگر وجود دارد که برخلاف همه دنیا، فشار شبکه پرداخت را دریافت می کند. این بخش نیز به درستی این هزینه را به بخش تسهیلات می بَرد و به شکل تورم، به جامعه وارد می کند.
بزرگهمهری تاکید کرد: بانک ها این نوع هزینه ها را در قالب  و اشکال دیگر و با افزایش دادن قیمت پول و نرخ تورم، جبران می کنند. گفته می شود فقط 15 تومان، هزینه چاپ و انتشار یک تراول چک 50 هزار تومانی است. در حالی که به ازای هر تراکنش 25 هزار تومانی، 250 تومان کارمزد دریافت می شود که این عدد 250 تومان، همان تورم است.
 
این فعال نظام پرداخت الکترونیک نقطه شروع بهبود را بستگی به واکنش درست شبکه بانکی توجه آن به نرخ جذب منابع  دانست و افزود: اگر پیش از هر تصمیمی در خصوص میزان کارمزد، فعالان صنعت بانکداری مشکلات نظام کارمزدی، ادامه پیدا نمی کرد و در همان دو سال ابتدایی تصویب و فعالیت این کسب و کار که، حالت تشویقی داشت به یک نقطه خوبی می رسیدیم.
وی افزود: متاسفانه و در ادامه توسعه خدمات الکترونیک بانکی یک بچه ناقص الخلقه به نام پرداخت یار به دنیا آمد و پس از آن نیز یک بچه ناقص تر از آن، به اسم «کیف پول الکترونیکی». البته قرار بود اسم آن، پرداخت بانک باشد؛ متولد شد.
رئیس انجمن پرداخت الکترونیک در ادامه و با انتقاد از نظام بانکی مبتنی بر کارت نقدی گفت:  در نظام بانکی کشورهای دیگر، حتی افرادی که اعتبار بانکی شان صفر است، کارت اعتباری پول کش (نقد) می گیرند که حداقل بتوانند سابقه اعتباری ایجاد کنند اما این مهم در کشور ما دیده نمی شود و برای اجرایی شدن چنین سیاست حمایتی از مشتریان بانکی، باید مسیر طولانی را طی کرد.
 
https://sarmayegozarionline.ir/vdcf10dc.w6dvyagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما