تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۲۰
جالب است ۰
معاملات قراردادهای آتی «متانول» و «نفتای سبک»، با انتشار اطلاعیه‌ آنها در تابلوی قراردادهای آتی بورس انرژی ایران رسماً از روز چهارشنبه ۱۸ اسفندماه آغاز می‌شود.
زنگ آغاز معاملات بازار قراردادهای آتی نفتا و متانول به صدا در می‌آید
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری، علی نقوی، مدیرعامل بورس انرژی ایران با اعلام این خبر به سنا، گفت: در روز اول معاملات، شش قرارداد آتی منتشر می شود که سه قرارداد با سررسیدهای ۱۷ خردادماه، ۱۷ تیرماه و ۱۷ مردادماه ۱۴۰۱ برای کالای متانول و سه قرارداد نیز با سررسیدهای ۱۷ خردادماه، ۱۷ تیرماه و ۱۷ مردادماه ۱۴۰۱ برای نفتای سبک منتشر خواهد شد.
او اضافه کرد: دوره معامله اولین قرارداد ۲ ماه و دوره تحویل آن یک‌ماه است، دومین و سومین قرارداد نیز به‌ترتیب سه‌ماه و چهارماه دوره معامله و یک‌ماه دوره تحویل دارند.
مدیرعامل بورس انرژی ایران با بیان این که بند ۱۳ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بر متنوع‌سازی روش‌های فروش و تبدیل شدن جمهوری اسلامی ایران به مرجع قیمت‌گذاری حامل‌های انرژی در منطقه تاکید دارد، اظهار کرد: استفاده از این ابزار مالی ظرفیتی جدید برای فروش فرآورده‌های نفتی است و همچنین امکان مصون ماندن در مقابل نوسانات بالای قیمت یا به عبارتی پوشش ریسک قیمت را در این صنعت فراهم می‌آورد.
او ادامه داد: استاندارد شدن قراردادها در قالب مشخص، کاهش ریسک نکول طرفین با تضمین معاملات توسط اتاق پایاپای، جلوگیری از هزینه‌های اضافی، استفاده از اهرم مالی و ورود طیف وسیع‌تر معامله‌گران، افزایش شفافیت قیمت و کشف عادلانه قیمت‌ها بخشی از مزایای این بازار جدید است.
نقوی هم‌چنین ضمن تاکید بر این که یکی از برنامه‌های مهم در چشم‌انداز سال آینده بورس انرژی ایران، گسترش این معاملات است، گفت: قرارداد آتی قراردادی است که فروشنده براساس آن متعهد می‌شود در سررسید معین، مقدار معینی از کالای مشخص را به قیمتی که هم اکنون تعیین می‌کند بفروشد و در مقابل طرف دیگر قرارداد متعهد می‌شود آن کالا را با آن مشخصات خریداری کند.
مدیرعامل بورس انرژی ایران درباره معامله‌گران این بازار گفت: تمام کسانی که دارای کد سهام‌داری از شرکت سپرده‌گزاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه هستند، می‌توانند از طریق مراجعه به کارگزاران مجاز به‌صورت برخط در این معاملات مشارکت کنند.
او در پایان با اشاره به این که با راه‌اندازی قراردادهای آتی برای نخستین‌بار سهام‌داران حقیقی به بورس انرژی ورود می‌کنند، توضیح داد: این بازار برای تازه واردان به بازار سرمایه ریسک بالایی دارد و لازم است علاقمندان به معامله در این بازار از دانش مالی و تحلیلی کافی برخوردار باشند ضمن آنکه تمام ضوابط معاملاتی قراردادهای آتی در سایت بورس انرژی ایران به نشانی www.irenex.ir و در بخش قوانین و مقررات و اطلاعیه‌های بازار مشتقه درج شده‌اند که توصیه می‌شود معامله‌گران به آنها توجه لازم را داشته باشند و بدون اطلاع و آموزش اقدام به معامله این ابزار نکنند.
https://sarmayegozarionline.ir/vdcgtq97.ak9374prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین