تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۴۲
جالب است ۰
رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات اظهار داشت:‌ کشورهای عربی به خصوص امارات علاقه‌مندی زیادی برای سرمایه گذاری در ایران دارند، ما باید امنیت سرمایه گذاری را برای آنها ایجاد کرده و آنها را جذب پروژه‌هایی که خودشان علاقه‌مند به آنها هستند، کنیم.
کشورهای عربی علاقه زیادی به سرمایه‌گذاری در ایران دارند
به گزارش خبرنگار ما عرفان شاکری در گفت وگو با  ایلنا در مورد ملزومات جذب سرمایه‌گذاری و افزایش مبادلات تجاری با کشورهای حوزه خلیج فارس اظهار کرد: باید فرصت‌ها و زمینه‌های همکاری به عنوان یک سند و چشم‌انداز طراحی شود و در اختیار فعالین و تجار قرار داده شود، لازمه این کار با توجه به شرایط دیپلماتیک بین دو کشور احصا و بررسی شود. یعنی جدولی از طرف دو کشور برای اعلام آمادگی در سرمایه‌گذاری به طرف مقابل داده شود. این مورد وجود دارد اما متاسفانه به طور عمومی در اختیار شرکت‌ها و تجار قرار نمی‌گیرد که روی آنها برنامه‌ریزی شود.
وی افزود: از طرف دیگر شرکت‌های سرمایه‌گذاری، بانک‌ها و ... باید بتوانند با یکدیگر یک بولتن و مجموعه اطلاعات تهیه کنند تا هم ما در کشور خودمان بتوانیم برنامه‌ها را با یک نقشه راه پیش ببریم و هم طرف متناظر برای سرمایه‌گذاری بداند که ما چه نیازمندی‌هایی داریم. در بسیاری از موارد مثل نفت، پتروشیمی و معادن این موضوع در جریان بوده اما در سطح اقتصاد خرد ما این اتفاق نیافتاده است. به طور مثال در مورد محصولات کشاورزی، دام و طیور و صنایع سنگین و نیمه سنگین باید این اتفاق باید رخ دهد. در این صورت یک سرمایه‌گذار می‌داند که اگر بخواهد در قطر سرمایه‌گذاریداشته باشد در کدام حوزه‌ها می‌تواند ورود کند.
رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات در ادامه تصریح کرد:‌ کشورهای عربی به خصوص امارات علاقه‌مندی زیادی برای سرمایه گذاری در ایران دارند، ما باید امنیت سرمایه گذاری را برای آنها ایجاد کرده و آنها را جذب پروژه‌هایی که خودشان علاقه‌مند به آنها هستند، کنیم.
وی اضافه کرد:‌ این موضوع به مسائل داخلی ما برمی‌گردد چراکه ما باید بین مسائل سیاسی و اقتصادی تفکیک قائل باشیم. برای مثال اگر ما توافق‌نامه بین‌المللی را امضا کنیم آیا مشاغلی که مردم با آنها امرار معاش می‌کنند روند کاری خود را تغییر نمی‌دهند. اقتصاد همیشه بر یک بستر ثبات کار می‌کند، باید یک حاشیه امن برای تجار و اقتصاددانان خود تامین کنیم که همواره در آن مسیر حرکت کنند و تنش‌های سیاسی باعث نشود که اقتصاد ما دستخوش تنش شود. در همه جای دنیا این مشکل حل شده است.
شاکری در ادامه بیان کرد: به هر میزان که سرمایه‌گذاری‌ها پایدارتر و حمایت‌ها بیشتر باشد می‌توان اقتصاد را از سیاست جدا کرد. در کشور ما مسائل سیاسی روی اقتصاد نسبت به دیگر کشورها بیشتر تاثیرگذارتر است اما نباید اینطور باشد. اگر اقتصاد ما آسیب‌پذیر باشد در تنش‌های سیاسی آسیب‌های زیادی می‌بیند اما اگر ما روند و مسیر تعریف شده‌ای داشته باشیم، تجار هم تکلیف خود را می‌دانند. اگر ارتباط سیاسی ما با امارات خوب باشد یا نباشد، مسیر اقتصادی باید روند خود را پشت سر بگذارد.
وی متذکر شد: حتی تغییر مناصب سیاسی در کشور ما روی مسائل اقتصادی تاثیرگذار است. بنابراین احیای برجام تاثیر مثبت خود را روی ارتباط اقتصادی ما با کشورهای عربی به خصوص در بازارهای سرمایه‌گذاری و سرمایه‌پذیری می‌گذارد و طبیعتا میل و رغبت تجار خارجی را برای کار با ایران به دنبال دارد.
شاکری در پاسخ به این سوال که آیا ایران می‌تواند تامین‌کننده برق و گاز کشورهای حوزه خلیج فارس باشد، گفت:‌ ایران  از نظر گازی کشور غنی است و می‌تواند به این کشورها هم صادرات داشته باشد اما مشکلی که وجود دارد این است که ما به دلیل فروش نفت و گاز و محصولات پتروشیمی فرصت‌های اقتصادی خود را همیشه از دست می‌دهیم. زمانی که نفت و گاز ما خوب به فروش می‌رود، اقتصاد کشور رونق می‌گیرد. زمانی هم که فروش نمی‌رود تازه به این فکر می‌افتیم صادرات غیرنفتی داشته باشیم و خودکفا شویم.
وی خاطرنشان ساخت: ما در مورد جذب سرمایه‌گذاری کارهای زیادی می‌توانیم انجام دهیم اما دولت و مجلس باید روی آن به جدیت کار کنند. برای سرمایه‌گذاری باید جذابیت ایجاد شود در این صورت ایرانیان خارج از کشور هم این سرمایه‌ها را وارد کشور می‌کنند اما اگر  جذاب نباشد و چشم انداز آن به مسائل روز جهان برنگردد سرمایه‌گذاری هم صورت نمی‌گیرد. برای مثال ممکن است کشور  در مورد صنعت دام و طیور یا مصنوعات فلزی یا چوبی نیازمند سرمایه‌گذاری باشد اما موضوع روز سرمایه‌گذاری در دنیا فناوری هوشمند یا گیاهان دارویی باشد. ما باید ببینیم که سرمایه‌گذار به دنبال چه چیزی است.
https://sarmayegozarionline.ir/vdcfvydc.w6dvtagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین