تاریخ انتشار :دوشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۲۶
جالب است ۰
یک دکترای اقتصاد گفت: بازار سرمایه (بورس) پیشانی اقتصاد است.
دکتر رضا سپهوند در خصوص بازار سرمایه در ایران اظهار کرد: بورس محل اجتماع حرفه‌ای هاست (چه صاحبان سهام و افرادی که خرید فروش می‌کنند).
وی با بیان اینکه در کشور به دلیل اینکه سرمایه اجتماعی دولت بالا بود و مردم به حرف‌های دولتمردان اعتماد می‌کنند برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و مشارکت در پروژه‌ها و خرید اوراق مشارکت و سهام؛ و مردم باور خیال کردند که بازار سرمایه برای آنان سودآور است، بیان کرد: این درحالیست که پشت پرده این حرف‌ها جبران کسری بودجه دولت قبلی بود که به وسیله وعده‌های فریبنده‌ای که در مطبوعات، رسانه، رادیو و تلویزیون و تریبون‌هایی که در دست داشت مردم را اغوا کرد که در خرید سهام مشارکت کنند و دولت سهام شرکت‌های زیان‌ده خود را  در قالب سهام در بورس به مردم داد و چون آنان حرفه‌ای نبودند وارد بازار سرمایه شدند و سرمایه خود را از دست دادند.
بازار سرمایه و بورس در آینده زنده نخواهد شد مگر اینکه ساختار آن تغییر کند
این دکترای اقتصاد عنوان کرد: بازار سرمایه و بورس در آینده زنده نخواهد شد مگر اینکه ساختار آن تغییر کند.
سپهوند بازار بورس را پیشانی اقتصاد عنوان کرد و با اشاره به اینکه چنانچه اقتصاد وارد فاز رونق شد و از حالت رکود خارج شدیم و توانستیم  تورم را کنترل و صادرات را افزایش و ارزش‌آفرینی کنیم و بتوانیم به سمت اقتصاد دانش‌بنیان و خلق ثروت حرکت کنیم قیمت سهام افزایش و ضرر سهامداران جبران می‌شود.
وی با بیان اینکه در همه دنیا ارزش بازاری شرکت‌ها بیش از ارزش دفتری آنهاست،   تصریح کرد: برای نمونه ماکروسافت شرکتی فعال در حوزه نرم‌افزار است، ارزش دفتری اعم از ساختمان، دفاتر و ...
20 میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده درحالیکه ارزش بازاری(ارزش مغز مهندسان، ارزش خلاقیت نهفته در سیستم‌های نرم‌افزاری خلق شده توسط آنها) یکهزار میلیارد دلار است.
این دکترای اقتصاد افزود: ارزش سهام شرکت ماکروسافت 50 برابر ارزش دفتری آن افزایش یافته است.
افزایش سهام کشور در گرو سوق دادن  نیروهای انسانی به سمت خلاقیت، نوآوری و ثروت‌آفرینی
سپهوند اضافه کرد: زمانی سهام در کشور ما افزایش پیدا می‌کند که نیروهای انسانی به سمت خلاقیت، نوآوری و ثروت‌آفرینی سوق داده شوند تا شرکت‌ها بتواند قدرت عرض اندام در بازار سرمایه را داشته باشند در غیر اینصورت اگر دولت بگوید حمایت می‌کنیم و بازه معاملات را کم و زیاد می‌کنیم و تسهیلات می‌دهیم راه به جایی نخواهیم برد چراکه بورس پیشانی اقتصاد است و تا زمانیکه اقتصاد به سمت اقتصاد دانش‌بنیان نرود امکان ندارد که به بازار سرمایه امیدی داشته باشید.
https://sarmayegozarionline.ir/vdciuuav.t1aqw2bcct.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

پیش بینی شما از شاخص بورس تا انتهای سال
بیش از دو میلیون
کمتر از دو میلیون
آخرین عناوین