تاریخ انتشار :يکشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۰۷
جالب است ۰
برای همراهی رئیس‌جمهوری در نشست سران جی‌ئی‌سی‌اف؛

وزیر نفت عازم دوحه شد

وزیر نفت به‌منظور همراهی رئیس‌جمهوری برای شرکت در ششمین نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) شامگاه شنبه (۳۰ بهمن‌ماه) عازم دوحه شد.
 جواد اوجی به‌منظور همراهی سید ابراهیم رئیسی برای شرکت در ششمین نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز، شامگاه شنبه (۳۰ بهمن) تهران را به مقصد دوحه ترک کرد.
بر اساس این گزارش، رئیس‌جمهوری و هیئت عالی‌رتبه همراه فردا دوشنبه (دوم بهمن‌ماه) در یک سفر رسمی به قطر افزون بر دیدار و و ملاقات‌های دوجانبه، در نشست مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز نیز شرکت خواهد کرد.
اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز، ۴۴ درصد از تولید گاز جهان، ۶٧ درصد از ذخایر گازی جهان، ۶۴ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ۶۶ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع‌شده (ال ان جی) را در اختیار دارند.
به گزارش ایرنا، کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا، ١۱ عضو اصلی جی‌ئی‌سی‌اف هستند و هلند، نروژ، عراق، عمان، پرو، جمهوری آذربایجان و امارات به‌عنوان اعضای ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز شرکت می‌کنند.
مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF)، سازمان تازه‌بنیانی است که ایران، روسیه، قطر و تعدادی از دیگر کشورهای صادرکننده گاز، در ۲۳ دسامبر ۲۰۰۸ تأسیس کردند. ایده اولیه تأسیس چنین سازمانی از جانب ایران بود. دبیر کل مجمع از کشور روسیه انتخاب شده و دبیرخانه آن نیز در دوحه قطر مستقر است.
طرح تأسیس این مجمع در ۱۰ بهمن سال ۱۳۸۵ از سوی رهبر معظم انقلاب در دیدار ایگور ایوانف، دبیر شورای امنیت وقت روسیه مطرح شد. ایشان با اشاره به وجود نزدیک به نیمی از ذخایر گاز جهان در ایران و روسیه پیشنهاد کردند که این دو کشور با کمک یکدیگر می‌توانند بنای یک سازمان مربوط به همکاری‌های گازی را همچون اوپک پایه‌گذاری کنند که بعدها در سفر مقام‌های روسیه به قطر، یکی دیگر از کشورهای دارنده ذخایر بزرگ گازی، این پیشنهاد به آن کشور نیز ارائه شد و مورد موافقت دوحه قرار گرفت.
https://sarmayegozarionline.ir/vdcizuav.t1aq52bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما