تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۲۱
جالب است ۰
متوسط قیمت هر برگ اوراق تسهیلات مسکن در ادامه روند افزایشی خود به ۱۶۲ هزار و ۹۲۵ تومان رسید که بدین ترتیب زوجین تهرانی برای دریافت امتیاز وام ۴۸۰ میلیون تومانی باید ۷۸ میلیون و ۲۰۴ هزار تومان هزینه کنند و در واقع یک ششم از مبلغ وام را برای خرید اوراق اختصاص دهند.
زمانی که سقف تسهیلات مسکن از محل خرید اوراق در اواخر شهریور ماه ۱۴۰۰ افزایش یافت و در تهران به ۴۸۰ میلیون تومان رسید متوسط قیمت هر برگ اوراق حدود ۵۰ هزار تومان بود که بعد از آن در مسیر صعود قرار گرفت تا جایی که در روز ۲۷ بهمن ماه ۱۴۰۰ به میانگین ۱۶۲ هزار و ۹۲۵ هزار تومان رسیده است. فقط در یک روز منتهی به ۲۷ بهمن ماه قیمت از حدود ۱۵۵ هزار تومان به حدود ۱۶۳ هزار تومان رسید.
بعد از جهش قیمت مسکن طی چهار سال گذشته که به خروج متقاضیان مصرفی از بازار مسکن انجامید، وام خرید مسکن از طریق امتیاز اوراق، به نوعی مناسبترین تسهیلات برای خانه دار شدن محسوب می‌شد. در حال حاضر سقف این تسهیلات برای زوجین در شهر تهران ۴۰۰ میلیون تومان است که قابلیت تجمیع با وام ۸۰ میلیون تومانی جعاله را دارد. این رقم برای مراکز استانها و شهرهای بیش از ۲۰۰ هزار نفر ۳۲۰ میلیون تومان به اضافه ۸۰ میلیون تومان وام جعاله است. در سایر مناطق شهری نیز وام اوراق برای زوجین ۲۴۰ میلیون تومان است. با این تسهیلات نیز می‌توان وام ۸۰ میلیون تومانی جعاله را دریافت کرد. نرخ سود این تسهیلات ۱۷.۵ درصد، مدت بازپرداخت وام ۴۰۰ میلیونی ۱۲ سال و تسهیلات ۸۰ میلیونی جعاله ۵ سال است.
از طرف دیگر بانک مسکن روز ۲۳ آذرماه ۱۴۰۰ اعلام کرد که به مناسبت هشتاد و سومین سالگرد تاسیس این بانک، هزینه دریافت تسهیلات مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم ۵۰ درصد کاهش یافته است.  مدت زمان استفاده از این مشوق تا یک ماه اعلام و البته سپس تا ۱۵ بهمن ماه تمدید شد. به تازگی نیز مهلت استفاده از این طرح تا پایان اسفندماه تمدید شد.
وام ۴۸۰ میلیون تومانی اوراق تسهیلات مسکن می‌تواند بخش قابل توجهی از قیمت خانه در جنوب تهران را پوشش دهد. در برخی مناطق جنوبی تهران می‌توان با رقم‌هایی بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان صاحب خانه شد.
به دنبال افزایش سقف تسهیلات مسکن از محل خرید اوراق تسه و همچنین نصف شدن تعداد برگه‌های لازم برای دریافت امتیاز این وام، تقاضا برای دریافت تسهیلات افزایش پیدا کرد و به نظر می‌رسد همین مساله در رشد قیمت این نوع وام موثر بوده است؛ تا جایی که از شهریورماه تاکنون قیمت هر برگه اوراق حدود ۲۲۵ درصد افزایش یافته و به نوعی مانع برای استفاده از این وام تبدیل شده است. در حال حاضر برای دریافت تسهیلات ۴۸۰ میلیون تومانی مسکن باید ۷۸ میلیون و ۲۰۴ هزار تومان هزینه کرد.
https://sarmayegozarionline.ir/vdceo78v.jh8pwi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما