تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۴۴
جالب است ۰
جدیدترین نظرسنجی پلاتس نشان داد تولید نفت اوپک پلاس در ژانویه ۷۰۰ هزار بشکه در روز پایینتر از هدف تولید این گروه بود.
یافته های نظرسنجی "اس اند پی گلوبال پلاتس" حاکی از آن است که تولید نفت اوپک که متشکل از 13 کشور عضو است، در ژانویه نسبت به دسامبر 150 هزار بشکه در روز افزایش یافت و به 28.19 میلیون بشکه در روز رسید در حالی که تولید شرکای این گروه شامل روسیه تنها 10 هزار بشکه در روز افزایش داشت و به 13.99 میلیون بشکه در روز رسید.
در مجموع از میان 18 تولیدکننده، 14 کشور پایینتر از سهمیه تصویب شده نفت تولید کردند و نرخ پایبندی اوپک پلاس به توافق محدودیت عرضه را به 120.8 درصد رساندند که بالاترین نرخ از زمان آغاز اجرای محدودیت عرضه در بهار سال 2020 محسوب می شود.
با وجود رشد قوی تولید اعضای خاورمیانه ای اوپک پلاس و روسیه و افزایش تولید نیجریه، اختلالات در کشورهای متعدد این گروه شامل ونزوئلا، قزاقستان، لیبی و عراق رشد تولید این گروه را محدود کرد.
این گروه برای افزایش ماهانه تولید به میزان 400 هزار بشکه در روز به تقلا افتاده و انتقاد مصرف کنندگان بزرگی نظیر آمریکا و هند را برانگیخته است که می گویند اوپک پلاس باید از ظرفیت مازاد تولید برای پایین بردن قیمتهای نفت که در قله هفت ساله ایستاده است، استفاده کند.
با این حال مقامات اوپک پلاس که نشست بعدی آنها دوم مارس برای تصمیم گیری درباره سطح تولید آوریل برگزار می شود، می گویند قیمتهای نفت تحت تاثیر رشد ریسکهای ژئوپلیتیکی در اوکراین و مناطق دیگر، به بالاتر از سطحی صعود کرده اند که عوامل بنیادین فعلی بازار نشان می دهند. و می گویند بسیاری از کشورها موقتا با مشکل برای افزایش تولید روبرو شده اند و این وضعیت می تواند به سرعت معکوس شود.
نیجریه که در یک سال گذشته با مشکلات فنی و عملیاتی متعددی روبرو شد، نمونه ای از این مورد است که در ژانویه بزرگترین افزایش تولید را در میان اعضای اوپک پلاس داشت و تولیدش به بالاترین میزان در 9 ماه اخیر صعود کرد. این کشور که بزرگترین تولیدکننده نفت آفریقاست، ماه میلادی گذشته 1.57 میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که 190 هزار بشکه در روز در مقایسه با دسامبر افزایش داشت. با این حال تولیدش پایینتر از سهمیه 1.683 میلیون بشکه در روز مانده است.
روسیه و عربستان سعودی در ژانویه 10.08 میلیون بشکه در روز نفت تولید کردند و موفق نشدند به هدف تولید 10.122 میلیون بشکه در روز دست پیدا کنند.
پلاتس آنالیتیکس در یادداشت اخیری برآورد کرد رشد تولید نفت روسیه کمتر از سهمیه ای خواهد بود که در چارچوب توافق فعلی دارد.
در این بین عربستان سعودی شاهد افزایش ملایم صادرات نفت خود در ژانویه بود و همزمان به نظر رسید فعالیت پالایشی داخلی سرعت گرفته است. این کشور تولیدش را به میزان 130 هزار بشکه در روز افزایش داد.
تولید امارات متحده عربی که اغلب از محدودیتهای تولید اوپک پلاس ابراز نارضایتی می کند، در ژانویه اندکی از سهمیه فراتر رفت و 2.93 میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد.
ونزوئلا که از مشارکت در محدودیت عرضه اوپک پلاس معاف شده است، در ژانویه 630 هزار بشکه در روز نفت تولید کرد که 120 هزار بشکه در روز کاهش نسبت به دسامبر داشت. واردات میعانات ایران که از آن برای بهبود تولید استفاده می کند، کمک کرد تولید این کشور آمریکای لاتین در ماههای اخیر بهبود پیدا کند اما به گفته منابع آگاه، محموله ای که قرار بود در ژانویه برسد، نرسید و ونزوئلا را ناچار کرد تولیدش را متوقف کند.
لیبی که عضو دیگر معاف از مشارکت در کاهش تولید اوپک است، تولیدش در ژانویه برای نخستین بار از اکتبر سال 2020 به پایین یک میلیون بشکه در روز افت کرد که به دلیل مسائلی در میادین جنوب غربی و شرقی بود. تولید این کشور در نیمه دوم ژانویه بهبود چشمگیری پیدا کند اما شرایط جوی نامساعد باعث صادرات کمتر شد.
تولید نفت عراق هم به دلیل شرایط جوی نامساعد و مسائل فنی، 50 هزار بشکه در روز کاهش یافت و به 4.26 میلیون بشکه در روز رسید.
در این بین تولید قزاقستان که تولیدکننده غیرعضو اوپک است، تحت تاثیر اعتراضات ضد دولتی که بخشی از فعالیتهای بالادستی را در ژانویه مختل کرد، 80 هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرد.
بر اساس گزارش پلاتس، ایران در ژانویه 2.52 میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد و در صورت احیای توافق می تواند منبع نفت مهمی برای بازار باشد. توافق هسته ای می تواند تحریمهای بازدارنده صادرات نفت ایران را برچیده و 1.3 میلیون بشکه در روز یا بیشتر به عرضه اضافه کرده و ظرفیت مازاد تولید جهانی را افزایش دهد.
طبق برآورد پلاتس آنالیتیکس، بدون توافق هسته ای تا ژوئن، 96 درصد از 1.8 میلیون بشکه در روز ظرفیت مازاد تولید جهانی باقی مانده در عربستان سعودی و امارات متحده عربی قرار خواهد داشت.
https://sarmayegozarionline.ir/vdceno8v.jh8nvi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما