تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۲۶
جالب است ۰
رئیس کل بانک مرکزی خبر داد

رمز ریال جایگزین اسکناس می‌شود

رئیس کل بانک مرکزی ضمن اعلام اینکه رمز ریال ملی جایگزین اسکناس و از اوایل سال آینده راه‌اندازی می‌شود، گفت: در راستای اتصال دستگاه‌های کارتخوان به پرونده مالیاتی تاکنون ۸۰ درصد کارتخوان‌ها تعیین تکلیف شدند و ۲۰ درصد مابقی نیز قطعا تا پایان سال ساماندهی شده و دارای پرونده مالیاتی خواهند شد.
علی صالح‌آبادی در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: بازار ارز از ابتدای سال وضعیت خوبی داشته و در بخش حواله‌ و اسکناس ارز عرضه‌های خوبی انجام شده است. امسال ۴۸.۶ میلیارد دلار تامین ارز انجام دادیم که نسبت به سال گذشته که ۳۷ میلیارد دلار بوده ۳۱ درصد رشد داشته‌ایم.
عرضه ارز در بازار متشکل ارزی ۴ برابر شد 
وی با بیان اینکه عرضه ارز در بازار متشکل ارزی نیز امسال نسبت به سال گذشته حدود چهار برابر افزایش پیدا کرده است، گفت: با توجه به عرضه‌های انجام شده طبیعی بود که بازار ارز نوسانات چندانی نداشته باشد و شرایط متعادل باشد. مشکلی در تامین ارز نداریم و چشم‌انداز بازارهای جهانی و قیمت نفت وضعیت بسیار خوبی است که موجب افزایش عرضه ارز شده است.
رئیس کل بانک مرکزی افزود: از ابتدای سال ۲۵ میلیارد دلار ارز در سامانه نیما عرضه شده و با توجه به اینکه عرضه در کل سال گذشته ۱۷.۶ میلیارد دلار بوده، نشان دهنده ۴۳ درصد رشد است. روند تورم نزولی بوده و انتظارات تورمی کاهش یافته است. تورم ماهانه مهر ۳.۱ درصد، آبان ۲.۴ درصد، اذر ۱.۸ درصد و دی ماه ۱.۳ درصد بوده است.
مشکلی در تامین ارز ترجیحی نداریم
وی تأکید کرد که هیچ مشکلی از نظر عرضه ارز نداریم اما ارز ترجیحی در چارچوب مصوبات تامین می‌شود و برای تامین ارز ترجیحی تا پایان امسال هم مشکلی نداریم.
صالح‌آبادی ادامه داد: برای اصلاح نظام بانکی سه رابطه باید شفاف و درست باشد. در این زمینه، رابطه دولت و بانک مرکزی باید منظم باشد و دولت از بانک مرکزی استقراض نکند که منوط به نداشتن کسری در بودجه دولت است. استقراض از بانک مرکزی خط قرمز دولت سیزدهم است که نمایندگان مجلس هم باید توجه کنند.
رئیس کل بانک مرکزی از مجلس درخواست کرد که اعداد تسهیلات تکلیفی را واقعی درنظر بگیرد تا اضافه برداشت و نارضایتی مردم را شاهد نباشیم. او گفت: تسهیلات تکلیفی متناسب با منابع بانکی باید دیده شود. همچنین منابع صندوق ملی مسکن مشخص است. رابطه دیگری که باید اصلاح شود ارتباط بانک مرکزی و بانک‌هاست که ناترازی بانک‌ها تبدیل به اضافه برداشت از بانک مرکزی نشود. رابطه سوم ارتباط بانک‌ها با مشتریان اعم از سپرده گذاران و گیرندگان تسهیلات است.
وی افزود: هدایت سرمایه‌ها به سمت بخش واقعی اقتصاد که از دغدغه‌های اخیر رهبر معظم انقلاب هم بود بسیار مهم است و برای این مهم بانک‌ها و بانک مرکزی باید بر مصرف صحیح تسهیلات نظارت کنند که اتصال سامانه‌های بانکی و مالیاتی نیز در هدایت اعتبارات بسیار موثر است.
صالح‌آبادی با بیان اینکه نظارت بر مصرف تسهیلات بدون سیستم و سامانه‌های هوشمند عملی نیست، گفت: تامین مالی زنجیره‌ای تولید هم بر نظارت مصرف صحیح تسهیلات موثر است که درحال حاضر اجرایی شده است. شفافیت و رصد وجوه اهمیت زیادی دارد که باید عملیاتی شود.
اسامی ابربدهکاران بانکی در کدال منتشر می‌شود
رئیس کل بانک مرکزی درباره انتشار اسامی بدهکاران کلان بانکی نیز اظهار کرد: صورت مالی بانک‌های بورسی و بانک‌های دولتی در کدال منتشر می‌شود و بدهکاران کلان بانک‌ها در همین صورت‌های مالی به صورت شفاف قابل مشاهده است.
۸۰ درصد کارتخوان‌ها تعیین تکلیف شدند 
وی ادامه داد: با فرض تداوم شرایط موجود (تداوم تحریم) و با وضعیت صادرات و روند تورم سال کنونی ان‌شاءالله سال آینده سال بهتری خواهد بود. تعیین تکلیف کارت‌خوان‌های بانکی به شفافیت فعالیت‌های اقتصادی کمک قابل توجهی خواهد کرد که در ۳ ماه اخیر با ارتباط بسیار خوب بین بانک مرکزی و سازمان مالیات ۸۰ درصد کارت‌خوان‌ها ساماندهی شده است و ۲۰ درصد مابقی نیز قطعا تا پایان سال ساماندهی شده و دارای پرونده مالیاتی خواهند شد.
رمز ریال از سال آینده منتشر می‌شود
صالح‌آبادی از راه‌اندازی رمز ریال ملی از اوایل سال آینده خبر داد و گفت: این رمز ریال توسط بانک مرکزی منتشر می‌شود. اینگونه افراد اسکناس ریال خود را تحویل بانک مرکزی می‌دهند و رمز ریال تحویل می‌گیرند. لازم به ذکر است که این رمز ریال قابل استفاده برای سرمایه‌گذاری نیست و صرفا جایگزین اسکناس خواهد شد. 
رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد که پرداخت وام ۱۰۰ میلیون تومانی بدون ضامن یک وام جدید نیست و در مورد تسهیلات خرد باید اطلاع رسانی دقیق تری صورت می‌گرفت چرا که آسان‌کردن دسترسی مردم برای اخذ وام به معنی یک سرفصل جدید نیست. درحال حاضر، سامانه اعتبارسنجی در سیستم بانکی وجود دارد اما نیاز به تکمیل و ارتقاء دارد.
وی خاطرنشان کرد که در بحث خلق پول، بانک‌هایی که حد رشد ترازنامه را رعایت نکنند مشمول افزایش سپرده قانونی می‌شوند. همچنین، سازوکارهایی را برای جلوگیری از خلق پول بدون پشتوانه به ویژه با استفاده از سامانه‌های هوشمند دنبال می‌کنیم.
https://sarmayegozarionline.ir/vdceoo8v.jh8nei9bbj.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما