تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱ دی ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۱۱
جالب است ۰
اوجی گفت:سوآپ گاز ترکمنستان به آذربایجان از اول ژانویه 2022 (11 دی ماه 1400) آغاز می شود.
آغاز سوآپ گاز ترکمنستان از 11 دی
 به گزارش سرمایه گذاری آنلاین؛    وزیر نفت با تشریح جزئیات برنامه افزایش تولید نفت کشور از چاههای کم بازده با توان نخبگان ایرانی در شرکت های دانش بنیان گفت: این رویکرد، یک انقلاب در صنعت نفت کشور خواهد بود.
جواد اوجی، وزیر نفت   اظهار داشت: سوآپ گاز ترکمنستان به آذربایجان از اول ژانویه 2022 (11 دی ماه 1400) آغاز می شود.
وی افزود: حجم قرارداد سوآپ سالانه 1.5 تا 2 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی است که با توجه به محل دریافت گاز از ترکمنستان و محل ارسال گاز به آذربایجان، می توانیم از این فرصت، استفاده بهینه ای برای کمک به پایداری شبکه گاز شمال کشور در فصل سرد سال داشته باشیم.
وزیر نفت در خصوص برنامه جدید وزارت نفت برای افزایش بازدهی تولید نفت از چاههای کم بازده گفت: این رویکرد، یک انقلاب در صنعت نفت کشور خواهد بود.
این عضو کابینه دولت با بیان اینکه "روی ارتقای توان تولیدی حدود 700 چاه کم بازده نفت کشور هدفگذاری کرده ایم"، گفت: روی یک میدان برای توسعه باید با حفر چاههای اکتشافی شروع کنیم، بعد از آن چاههای توسعه ای و تولیدی حفاری می شود که هرچاه با تأسیسات سرچاهی و خط لوله به مرکز بهره برداری، حدود 10 تا 12 میلیون دلار هزینه در بر دارد؛ در این طرح روی میادینی که در حال تولید هستند و تمامی این تأسیسات از چاه تا تأسیسات سطح الارضی موجود است، فقط توان چاه افت کرده که با استفاده از ظرفیت علمی شرکت های دانش بنیان، توان تولید چاه را افزایش می دهیم.
وی ادامه داد: در این طرح، امکانات، تجهیزات، دکل و ... از سوی وزارت نفت و شرکت های بهره بردار تأمین می شود و دانش و توان فناورانه از سوی شرکت های دانش بنیان ارائه خواهد شد.
وزیر نفت در خصوص تأمین مالی این طرح اظهار داشت: هر زمان با دانش و فناوری شرکت های دانش بنیان، چاه به افزایش تولید رسید، شرکت های دانش بنیان در میزان افزایش تولید چاه به مدت 3 تا 5 سال، شریک می شوند.
وی افزود: پیش از ارائه این طرح، از توان شرکت های دانش بنیان بازدیدی داشتم که از میزان علم و فناوری در دسترس این شرکت ها که با تلاش جوانان نخبه کشور حاصل شده، لذت بردم؛ برخی از این شرکت ها اقدام به دستیابی به دانش از کشورهای اروپایی کرده و آن را توسعه داده اند و برخی از این شرکت ها، با ابتکارهای خودشان به دانش و فناوری رسیده اند.
اوجی با بیان اینکه "به توان شرکت های دانش بنیان ایرانی اعتقاد و اعتماد دارم"، گفت: وقتی بتوانیم چاههای کم بازده موجود را ارتقای توان بدهیم، بدون اینکه بخواهیم چاه جدید با هزینه و زمان زیاد، ایجاد کنیم، برنامه تولید نفت کشور با رویکردی بهینه و کم هزینه، با به کار گیری نخبگان و ایجاد اشتغال، جلو می افتد.
وی ادامه داد: با اجرای این طرح در حدود 700 حلقه چاه نفت، 80 میلیون بشکه در سال، یا به عبارتی 200 هزار بشکه در روز به تولید نفت کشور افزوده می شود که به جد دنبال این هستیم که سال آینده این طرح وارد مرحله عملیاتی شود.
وزیر نفت خاطرنشان کرد: فراخوان را اعلام می کنیم، شرکت های دانش بنیان باید پیشنهادات خود را ارائه دهند، طرح فناورانه آنها باید مورد تأیید قرار گیرد و با روش جدید، قراردادهایی منعقد می شود و کار اجرایی آغاز خواهد شد.
منبع: تسنیم 
https://sarmayegozarionline.ir/vdcftcdc.w6dtxagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما