تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۵۶
جالب است ۰
سود عملیاتی ۶ ماهه شرکت ملی صنایع مس ایران در مقایسه با مدت مشابه سال پیش با افزایش ۱۳۹درصدی همراه بوده است. براساس اطلاعات منتشرشده کدال، شرکت ملی مس درباره صورت مالی ۶ ماهه خود توضیحاتی را ارائه داده است.
«فملی» سودآورتر شد
به گزارش سرمایه گذاری آنلاین؛  درآمدهای عملیاتی شرکت ملی صنایع مس ایران در ۶ ماه نخست سال‌جاری ۳۴۹ هزار و ۷۳۰ میلیارد ریال بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۱۶ درصد افزایش داشته است. براساس توضیحات ارائه شده شرکت ملی مس، دلیل اصلی بهبود درآمدهای عملیاتی، افزایش نرخ جهانی مس (LME) و همچنین نرخ برابری ارز بوده است. براساس توضیحات ارائه شده توسط شرکت، در طول ۶ماه گذشته نرخ جهانی مس افزایش یافته که در کنار افزایش در فروش، درآمدهای عملیاتی را افزایش داده است. از آنجا که بخش عمده درآمدهای شرکت براساس ارزهای خارجی است و با توجه به تغییرات در نرخ برابری ریال با ارزهای مختلف مانند یورو و دلار، شرکت توانسته به درآمدهای بالاتری از نظر ریالی دست یابد.
 همچنین در همین مدت بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی شرکت نیز ۹۷هزار و ۷۴۹ میلیارد ریال بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۷۰درصد افزایش داشته است. این موضوع به دلیل افزایش تمامی عوامل تولید به‌ویژه افزایش ۸۰درصدی هزینه سربار تولید بوده است؛ از جمله علل افزایش سربار می‌توان به افزایش حقوق و عوارض پرداختی به دولت بابت استخراج از معادن و همچنین برخی خدمات معدنی نظیر هزینه‌های باطله‌برداری، حمل و نقل و ... اشاره کرد. دیگر عوامل تولید نیز متناسب با سنوات قبل و همچنین تورم سالانه، افزایش استخراج و تولید، افزایش حقوق و مزایای پرسنل ناشی از افزایش نرخ سالانه و تعداد پرسنل افزایش داشته است.
با توجه به موارد ذکر شده سود عملیاتی ۶ ماهه ملی مس به حدود ۲۳۵ هزار و ۷۴۰ میلیارد ریال رسیده  که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۳۹درصد افزایش یافته است. از جمله علل افزایش سود عملیاتی این شرکت مطابق با آخرین اطلاعات و صورت‌های مالی ۶ ماهه منتهی به ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ (حسابرسی نشده) به شرح زیر بیان شده است؛ هزینه‌های اداری، عمومی و فروش نسبت به دوره مشابه ۱۷درصد افزایش داشته که از دلایل آن می‌توان به مواردی چون افزایش سالانه هزینه‌های حقوق، دستمزد و مزایای پرسنل شاغل و بازنشسته، افزایش هزینه‌های توزیع و فروش متناسب با افزایش درآمدهای عملیاتی اشاره کرد.  براساس توضیحات شرکت، سایر درآمدهای عملیاتی نسبت به دوره مشابه ۶۴درصد کاهش داشته که علت اصلی آن کاهش سود ناشی از تسعیر ارز دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی است. همچنین سایر هزینه‌های عملیاتی نسبت به دوره مشابه ۱۹درصد کاهش داشته که علت اصلی آن کاهش زیان تسعیر ناشی از دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بوده است.

 
 پیش‌بینی کاهش فروش در ۶ ماه دوم سال
در زمینه فروش داخلی نیز شرکت ملی مس براساس نرخ LME در زمینه کاتد، مبلغ فروش به میزان ۱۶۶ هزار و ۷۰۸ میلیارد ریال به ثبت رسیده است. همچنین در زمینه کنسانتره مولیبدن، مبلغ فروش ۱۰ هزار و ۱۹۸ میلیارد ریال، در زمینه کنسانتره طلا و نقره، مبلغ فروش ۱۴ هزار و ۲۵۴ میلیارد ریال، در زمینه سنگ سولفور، مبلغ فروش یک میلیون و ۳۶۲ میلیارد ریال، در زمینه اسیدسولفوریک، یک هزار و ۱۵۵ میلیارد ریال، در زمینه کنسانتره مس، مبلغ فروش ۳ هزار و ۵۸۰ میلیارد ریال در ۶ ماه نخست سال‌جاری این شرکت به ثبت رسانده که در این مدت در مجموع مبلغ فروش شرکت به میزان ۱۹۷هزار و ۲۶۱میلیارد ریال بوده است. البته شرکت برای نیمه دوم سال در مجموع مبلغ ۱۵۹ هزار و ۳۲۹ میلیارد ریال فروش داخلی را پیش‌بینی کرده است.
همچنین در زمینه فروش صادراتی شرکت ملی مس براساس نرخ LME، در زمینه کاتد ۱۵۰ هزار و ۵۹۵ میلیارد ریال و در زمینه اکسید مولیبدن یک‌هزار و ۸۷۳ میلیارد ریال را به فروش رسانیده است که در مجموع به میزان ۱۵۲ هزار و ۴۶۸میلیارد فروش صادراتی داشته است. البته شرکت برای نیمه دوم سال نیز مبلغ ۱۳۲ هزار و ۸۵۴ میلیارد فروش صادراتی  پیش‌بینی کرده است.
اهداف و راهبردهای آتی مدیریت درخصوص تولید و فروش محصولات
 در ضمن شرکت در سال ١۴٠٠ برنامه تولید ۱/ ۱۴۹ هزار تن کنسانتره مس، تولید ٣٢٨ هزار تن آند مسی و تولید ٢٧٠ هزارتن کاتد را پیش‌بینی کرده است. شرکت در سال ١۴٠٠ فروش ۵٠ هزار تن کنسانتره مس، فروش ٢٧٠ هزارتن کاتد و ... را پیش‌بینی کرده است.
 طرح‌های عمده در دست اجرای شرکت ملی مس
شرکت ملی مس در این مدت به خوبی توانسته است که طرح‌های توسعه‌ای خود را پیش ببرد. از طرح‌های عمده در دست اجرای شرکت ملی مس می‌توان به کارخانه اسید کرمان که در جهت افزایش ظرفیت تولید است، اشاره کرد که این طرح تا پایان نیمه نخست ۱۴۰۰ با پیشرفت فیزیکی صددرصد همراه بوده است. همچنین احداث ورزشگاه این شرکت که در راستای مسوولیت‌های اجتماعی است در پایان نیمه نخست سال ۱۴۰۰ با پیشرفت فیزیکی ۷۰درصدی همراه بوده که پیش‌بینی می‌شود تا پایان نیمه دوم سال‌جاری با پیشرفت ۷۵درصدی همراه باشد که برنامه افتتاح آن برای پایان سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی شده است. احداث کارخانه هیپ لیچینگ سونگون نیز در نیمه نخست سال‌جاری با پیشرفت فیزیکی ۶۶درصدی همراه بوده و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال نیز با پیشرفت ۷۰درصدی همراه باشد. پیش‌بینی شده است که این طرح تا پایان سال ۱۴۰۱ برای افزایش ظرفیت تولید به بهره‌برداری برسد. طرح تولید مس کاتدی سونگون طرح دیگری برای افزایش ظرفیت تولید در شرکت ملی مس است که در نیمه نخست سال‌جاری با پیشرفت فیزیکی یک درصد همراه بوده و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال با پیشرفت ۱۰ درصدی همراه باشد؛ پیش‌بینی شده است که این طرح تا پایان سال ۱۴۰۳ به افتتاح برسد. تجهیز معدن و احداث کارخانه تغلیظ چاه فیروزه که در جهت افزایش ظرفیت تولید در این شرکت در دست اقدام است، در نیمه نخست سال‌جاری با پیشرفت فیزیکی ۲۹ درصد همراه بوده و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال با پیشرفت ۵۹ درصد همراه باشد؛ پیش‌بینی می‌شود که تکمیل این طرح تا پایان سال ۱۴۰۲ طول بکشد. تجهیز معدن و احداث کارخانه تغلیظ درآلو کرمان، طرح در دست اجرای دیگری از سوی شرکت ملی مس است که به منظور افزایش ظرفیت تولید انجام گرفته است، این طرح در نیمه نخست سال‌جاری با پیشرفت فیزیکی ۷۶درصد همراه بوده است و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال با پیشرفت ۹۸درصد همراه باشد؛ پیش‌‌بینی می‌شود که این طرح تا پایان سال ۱۴۰۰ به اتمام برسد. احداث کارخانه تغلیظ نوچون – دره‌زار نیز جزو طرح‌های در دست اجرا برای افزایش ظرفیت تولید است، این طرح در نیمه نخست سال با پیشرفت فیزیکی ۶۷درصد همراه بوده است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال با پیشرفت ۹۷درصد همراه باشد؛ پیش‌بینی اتمام این طرح برای پایان سال ۱۴۰۰ است.
همچنین طرح جامع آب و برق جزو اقدامات شرکت ملی مس در راستای بهبود بهره‌وری است که طرح جامع آب در نیمه نخست امسال با پیشرفت ۹۵درصدی همراه بوده است و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال با پیشرفت صددرصدی همراه باشد. طرح جامع برق نیز در ۶ ماه ابتدای سال‌جاری با پیشرفت ۹۰درصدی همراه بوده که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال با پیشرفت صددرصدی همراه باشد.
https://sarmayegozarionline.ir/vdchiqn6.23nm-dftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین