تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۱۶
جالب است ۰
امیدنامه و اساسنامه صندوق‌های سهامی اهرمی در سال جاری توسط سازمان بورس و اوراق بهادار تصویب شد و بر این اساس، پذیره‌نویسی نخستین صندوق سرمایه‌گذاری سهامی اهرمی توسط شرکت بورس اوراق بهادار تهران از آخرین دوشنبه فصل زرد آغاز می شود.
پذیره نویسی نخستین صندوق سهامی اهرمی
به گزارش سرمایه گذاری آنلاین؛ سرپرست مدیریت عملیات بازار ابزارهای نوین مالی با بیان مطلب فوق گفت: این نوع از صندوق‌ها از لحاظ حد نصاب سرمایه‌گذاری مشابه صندوق‌های سهامی هستند. این صندوق بیشتر منابع خود را در سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی سرمایه‌گذاری خواهند کرد.
وحید مطهری‌نیا افزود: در خصوص نحوه تخصیص بازدهی به دارندگان واحدها، تفاوت‌هایی با سایر انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری وجود دارد. در صندوق‌هایی که تاکنون در بازار سرمایه مجوز فعالیت داشته‌اند، تخصیص بازدهی صندوق به تمامی دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری به شکل یکسان انجام شده است. ولی در صندوق سهامی اهرمی تخصیص بازدهی صندوق به دارندگان واحدهای ممتاز یا عادی، به شکل متفاوت انجام می‌شود.
وی افزود: واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سهامی اهرمی به واحدهای ممتاز (نوع اول و نوع دوم) و واحدهای عادی تقسیم می‌شود و بر این اساس دو NAV ممتاز و NAV عادی برای صندوق محاسبه می‌شود. برای واحدهای عادی صندوق، کف و سقف بازدهی تعیین شده است و در صورت بیشتر بودن بازدهی صندوق از سقف بازدهی واحدهای عادی، مازاد آن به دارندگان واحدهای ممتاز تعلق می‌گیرد.
به گفته این مقام مسوول، بازدهی دارندگان واحدهای ممتاز به هنگام رشد ارزش دارایی‌های صندوق (در صورت بالاتر بودن بازدهی از سقف بازدهی واحدهای عادی)، بیش از بازدهی کل صندوق خواهد بود و از این جهت بازدهی دارندگان واحدهای ممتاز، خاصیت اهرمی خواهد داشت.
مطهری‌نیا خاطرنشان کرد: میزان اهرم صندوق به نسبت واحدهای عادی به واحدهای ممتاز و میزان بازدهی صندوق بستگی دارد. به هنگام کاهش ارزش دارایی‌های صندوق به میزان کمتر از کف بازدهی واحدهای عادی نیز، حداقل بازدهی دارنده واحد عادی از محل دارایی دارنده واحد ممتاز تامین شده و به این شکل NAV ممتاز بیش از میزان بازدهی یا زیان کل صندوق کاهش می‌یابد. صندوق‌های سهامی اهرمی از لحاظ ریسک در جایگاهی بالاتر از صندوق‌های سهامی قرار گرفته و سرمایه‌گذاران به هنگام معامله آن باید به ریسک‌های موجود توجه نمایند.
وی تصریح کرد: تنها واحدهای ممتاز صندوق از طریق بورس پذیره‌نویسی و معامله شده و واحدهای عادی به شکل صدور و ابطال نزد مدیر صندوق تبادل می‌شود. مشتریان اصلی واحدهای عادی صندوق اهرمی، اشخاص حقیقی و حقوقی هستند که به دنبال کسب سود متعارف با ریسک اندک هستند. واحدهای ممتاز نیز برای سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر که با پذیرش ریسک بالاتر به دنبال کسب بازدهی بیشتر می‌باشند مناسب است.
سرپرست مدیریت عملیات بازار ابزارهای نوین مالی با اشاره به مزیت‌ها و ریسک‌های سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهامی اهرمی، اظهار کرد: سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهامی اهرمی مزیت‌ها و ریسک‌های خاص خود را به همراه دارد. در این نوع صندوق‌ها ترکیبی از دو نوع واحدهای ممتاز و عادی با هدف پوشش سلایق مختلف سرمایهگذاران به ایشان ارائه شده و به تبع آن می‌توان از طریق ورود منابع سرمایه‌گذاران بدون ریسک به بازار، نقدینگی جدیدی را وارد معاملات سهام کند. کسب بازدهی اهرمی نسبت به سرمایه شخص و عدم نیاز به مذاکره با شرکت‌های کارگزاری جهت دریافت اعتبار معاملاتی نیز از دیگر مزیت‌های صندوق‌های سهامی اهرمی هستند.
وی یادآور شد: در ساختار صندوق‌های سهامی اهرمی و در امیدنامه و اساسنامه این نوع از صندوق‌ها رکن بازارگردان درنظر گرفته نشده و معاملات واحدهای ممتاز این نوع از صندوق‌ها از طریق بورس به انجام می‌رسد. از این رو، این امکان وجود دارد که نوسانات عرضه و تقاضا در بازار، قیمت واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق را نیز دستخوش نوسان کند. حتی در صورت عدم کاهش ارزش خالص دارایی‌های صندوق، ممکن است سرمایه‌گذار با کاهش قیمت واحدهای سرمایه‌گذاری نسبت به قیمت خرید خود مواجه شده و از این بابت دچار زیان شود.
مطهری‌نیا ادامه داد:. با توجه به اینکه دارندگان واحدهای ممتاز، موظف به تامین حداقل بازدهی برای واحدهای عادی صندوق هستند، در نتیجه در شرایطی که خالص ارزش دارایی‌های صندوق به گونه‌ای باشد که بازدهی صندوق از حداقل بازدهی برای دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری عادی کمتر باشد؛ جبران حداقل بازدهی از محل دارایی‌های متناظر با واحدهای ممتاز است و این فرآیند ممکن است خالص ارزش دارایی‌های دارندگان واحدهای ممتاز را با سرعت بیشتری کاهش دهد.
https://sarmayegozarionline.ir/vdcjmaeo.uqeixzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

پیش بینی شما از شاخص بورس تا انتهای سال
بیش از دو میلیون
کمتر از دو میلیون
آخرین عناوین