تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۱۵
جالب است ۰
کارشناس ارزی گفت: بازار غیررسمی محل فعالیت دلالان ارزی است و نه تنها میزان معاملات در آن مشخص نیست بلکه قیمت‌ها نیز در این بازار مبنای اقتصادی ندارد.
نرخ ارز در بازار غیررسمی مبنای اقتصادی ندارد
به گزارش سرمایه گذاری آنلاین؛  نرخ ارز یکی از متغیرهای تاثیرگذار بر اقتصاد است و رفتارهای اقتصادی را شکل می‌دهد. در کشور ما دو نوع بازار داریم بازار ارز رسمی که بازار متشکل ارزی که بسیاری از معاملات در این بازار انجام می‌شود و میزان مبادلات و نرخ‌ها در آن شفاف است. بازار غیررسمی یا کف خیابان که دلالان در آن فعالیت می‌کنند و نرخ‌ دلار و یورو در آن واقعی نیست و این بازار به طور معمول متاثر از هیجانات و جوسازی‌ها قرار می‌گیرد و همواره شاهد نوسان بالای قیمت‌ها در این بازار هستیم.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که در هفته گذشته نرخ دلار و یورو در صرافی‌های بانکی در کانال ۲۷ هزار تومان ثابت بود. اما در مقابل در مبادلات خیابانی و غیررسمی قیمت‌ دلار تا رقم ۳۱ هزار تومان هم افزایش داشت.
یکی از کارشناسان ارزی  گفت: بازار واقعی که افراد نیازهای مصارف ارزی خدماتی را از آن تهیه می‌کنند در هفته گذشته در کانال ۲۷ هزار تومانی قرار داشت و نه تنها نوسانی نداشت بلکه روند قیمت‌ها طبیعی بود و بازار نیز به آرامی فعالیت می‌کرد و افراد و صرافی‌ها ارز می‌خریدند و می‌فروختند.
وی با اشاره به گزارش برخی رسانه‌ها مبنی بر التهاب در بازار ارز اظهار داشت: با وجود آرامش در بازار متشکل ارزی، برخی رسانه‌ها در این ایام بازار ارز را ملتهب و هیجانی اعلام می‌کنند این در حالی است که پشت پرده آن معلوم نیست.
این کارشناس ارزی تصریح کرد: اطلاق اینکه بازار ارز نوسان و هیجان دارد، نادرست است و ما نباید بازار رسمی را کنار بگذاریم و بازار غیررسمی را بررسی کنیم.
وی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد بازار ارز کشور، بازار حواله است، گفت: بازار حواله در حقیقت بازاری است که به منظور تجارت مورد استفاده قرار می‌گیرد. مبادلات در این بازار مبتنی بر عرضه و تقاضاست و هیجان و نوسانی در این بازار وجود ندارد.
این کارشناس افزود: دیگر بازار ارز کشور، بازار نیماست که صادرکنندگان و واردکنندگان به واسطه بانک‌ها و صرافی‌ها مبادلات خود را در آن انجام می‌دهند و در این بازار نیز هیجانی وجود ندارد و میانگین قیمت‌ها در این بازار ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان بود.
وی اظهارداشت: روند معاملات در دو بازار حواله و اسکناس که کم هیجان‌ترین و کم نوسان‌ترین بازار است، کاملا مبتنی بر عرضه و تقاضا و مکانیسم کشف نرخ آن هم مشخص است؛ بنابراین در گزارش‌ها باید توجه کنیم که درخصوص کدام بازار صحبت می‌کنیم.
این کارشناس به شیطنت برخی رسانه‌ها در خصوص نوسان بازار ارز اشاره کرد و گفت: برخی از رسانه‌ها در گزارشات خود به بازار غیررسمی که در آن حجم معاملات و کشف نرخ مشخص نیست، اشاره می‌کنند؛ این در حالی است که  قیمت‌ها در آن دو تا سه هزار تومان نوسان دارد و حتی در طول یک هفته سیگنال افزایشی و کاهشی دارد.
وی تاکید کرد: آمارهای رسمی حاکی از این است که در بازارهای رسمی نه تنها هیجان و التهابی وجود ندارد بلکه آرامش در این بازار حاکم است و ارز نیز متناسب با نیاز مصرف‌کنندگان وجود دارد.
  •  
     

    منبع: ایرنا 
https://sarmayegozarionline.ir/vdcfmedc.w6dtmagiiw.html
تگ ها
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین