تاریخ انتشار :جمعه ۲۶ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۴۹
جالب است ۱
عضو شورای حل اختلاف اقتصادی ایران و روسیه در گفت و گو با سرمایه گذاری :

فاصله گیری دولت و بخش خصوصی مانع بزرگ توسعه صادرات به روسیه است

مهدی آزادواری، عضو فعال اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه و حبیب برنا ثون عضو شورای حل اختلاف اقتصادی ایران و روسیه، دو فعال اقتصادی بودند که در خصوص مسائل مختلف موثر در بالابردن تراز تجاری دو کشور با آنها گفتگو کردیم. 
فاصله گیری دولت و بخش خصوصی مانع بزرگ توسعه صادرات به روسیه است
دکتر آزادواری: استفاده از مدل ترکیه در صادرات به روسیه 

به گزارش سرمایه گذاری آنلاین؛ مهدی آزادواری عضو فعال اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در این باره گفت: کشور روسیه به دلائل مختلفی از جمله مرز مشترک، وسعت بالای این کشور و مشترکات بالای فرهنگی به ویژه در برخی مناطق مرزی مسلمان نشین این کشور، یک بازار ایده آل برای فعالیت تجار ایرانی محسوب می شود. حوزه کشاورزی یکی از مزیت های ما است، به دلیل دمای پایین و سرمای زیاد در این کشور به ویژه در مناطق شمالی این کشور، محصولات کشاورزی و باغی زیادی وجود دارد که می توان به این کشور صادر کرد، همانگونه که ترکیه در خصوص صادرات محصولات و فرآورده های کشاورزی و غذایی به این کشور فعال بوده، ما نیز می توانیم در بازار روسیه حرفی برای گفتن داشته باشیم. 
مدیرعامل شرکت توسعه صادراتی بهشهر زرین در ادامه افزود: البته ارتقاء سطح فعلی همکاری ها در بخش کشاورزی و دیگر حوزه ها نیازمند بسترسازی های مختلفی مثلاً در حوزه مراودات بانکی، گمرکی و بخش حمل و نقل میان دو کشور است. این موارد باید برای تجار تسهیل شود تا به سطح قابل قبولی از تراز تجاری بین دو کشور برسیم. صادرکنندگان ایرانی در حال حاضر با مسئله بازگشت پول و ترانسفر مالی دست به گریبان هستند، اتاق بازرگانی مشترک باید از طریق لابی و جذب کمک های دولتی، تسهیلاتی را برای صادرکنندگان ایرانی به کشور روسیه در زمینه انتقال پول فراهم کند. حل چالش های حوزه گمرک و حمل و نقل، دیگر بخشی است که اتاق باید بر روی آن متمرکز شود، همچنین باید به تجار ما خدماتی در خصوص بازاریابی عرضه شود تا با قدرت بیشتری در بازار این کشور فعالیت کنند. تبادل هیئت های تجاری با هزینه دولتی، یکی از راهکارهای موثر در این زمینه است. 
رییس مرکز مطالعات اقتصادی اوراسیا همچنین اظهار کرد: بر اساس آمار تا پایان سال 99، ایران در حدود 504 میلیون دلار کالا به روسیه صادرات داشته که این امر نشان می‌دهد سهم ایران از بازار جذاب این کشور تنها 0.25 درصد است. برای افزایش سهم ما در بازار  وسیع روسیه و رساندن آن به 5 میلیارد دلار، باید از وادی حرف گذر کرد و به مرحله عمل رسید. باید بر روی تک تک محصولات و حوزه ها به صورت جداگانه وقت گذاشت و کار کرد. 


دکتر حبیب برناثون: دلیل موفقیت ترکیه در صادرات استفاده از مدیران توانمند بود نه افراد سیاسی 
دکتر حبیب برناثون عضو کمیته حل اختلاف اقتصادی ایران و روسیه در این باره در گفت وگو با سرمایه گذاری گفت: شاید یکی از اصلی ترین علل، عدم افزایش مبادلات تجاری دو کشور و افزایش صادرات ایران به روسیه، فاصله گرفتن دولت از بخش خصوصی باشد. گماردن افراد دارای توانمندی‌های بالای اقتصادی به جای مدیران سیاسی در مناصب مرتبط به صادرات یکی از پیش شرط‌های توسعه تجاری میان دو کشور است. این کاری است که کشور ترکیه انجام داد و راهبری و سیاستگذاری حوزه صادرات به ترکیه را به مدیران خبره و کارآمد اقتصادی سپرد، نتیجه این امر هم امروزه در صادرات پررونق ترکیه به روسیه مشهود است. 
عضو شورای بازرگانان ایران در روسیه، در ادامه افزود: البته در این بین یک رخداد بسیار مثبت روی داده است که شایان توجه است، انتخاب جناب آقای پیمان پاک به عنوان ریاست سازمان توسعه تجارت به عنوان مدیری مطلع و کارآمد، بارقه امید را در دل تجار این حوزه زنده کرده است، به ویژه آنکه بنده به شخصه شاهد تجارب ارزشمند ایشان در مبحث تجارت با کشور روسیه بوده ام. ایران همچنین در کشور روسیه یک رایزن بازرگانی دارد. در مورد عملکرد جناب آقای زارعی رایزن بازرگانی کشورمان در مسکو، مایل نیستم تا در رسانه ها مسائلی را عرض کنم، البته ایشان با ما نیز جلساتی را داشتند و بنده در جلسات خصوصی، می توانم مسائلی را خدمت ایشان عارض شوم. 
برناثون ضمن تاکید بر لزوم اخذ مشورت از بخش خصوصی توسط ارکان مختلف نظام و دولت، اظهار کرد: سلسله مراتب دولتی می توانند از برخی فعالان موفق بخش خصوصی که در رشته خودشان نیز موفق و سرآمد بوده اند و مالک تجارب ارزشمندی هستند در برخی پست های درگیر با حوزه اقتصاد، تجارت و صادرات بهره ببرند و یا از مشورت و مشاوره آنها استفاده کنند. اینکه برخی مدیران ارشد دولتی به جای فعالان باسابقه که شرکت‌های تجاری موفق دارند، برخی افراد فرصت طلب و غیر متخصص و فاقد رزومه مشخص را به عنوان طرف مشورت بر می گزینند، به نوبه خود دلسرد کننده است. 
وی افزود: این خیلی طبیعی است که ما و دیگر تجار ایرانی در کشور روسیه، عملکرد و فعالیت مدیرانی را که نمایندگی جمهوری اسلامی را بر عهده دارند، در موارد تجاری با نمایندگان دیگر کشورها مقایسه کنیم. ایران در حال حاضر انواع مختلف محصولات تره بار را به کشور روسیه صادر می کند و ما در این زمینه هنوز جای کار بسیاری داریم، سنگ های ساختمانی و به ویژه مواد و محصولات پتروشیمی، از جمله دیگر محصولات ایرانی هستند که در کشور روسیه به صورت بالقوه از پتانسیل بازاریابی بالایی برخوردار هستند. 
این تاجر ایرانی، در ادامه بیان کرد، انواع محصولات خشکبار با بسته بندی مدرن، کالاهای پلاستیکی، چینی سازی و محصولاتی از این دست از جمله کالاهایی هستند که می توانند در سبد صادراتی ما به کشور روسیه قرار گیرند. هر کدام از این محصولات در صورت تولید بهینه، بسته بندی مناسب و بازاریابی حرفه ای از این ظرفیت برخوردار هستند که سالانه صدها میلیون دلار و یا بیشتر را نیز به عنوان سهم صادراتی به خود اختصاص دهند. 
دکتر برنا ثون، همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص فروشگاه های زنجیره ای کشور روسیه و نحوه تعامل تجار با آنها، گفت: فروشگاه های زنجیره ای ویترین بسیار مهمی برای عرضه محصولات وارداتی از جمله از ایران هستند، برای ورود به این عرصه باید از طریق شرکت های موفق ایرانی_روسی که از روابط خوبی بهره می برند و امکان انجام فرایندهای بروکراتیک مربوطه را دارند، استفاده کرد. اصولاً در کشور روسیه روابط دوستانه خیلی مهم است و افراد دارای روابط عمومی بالا که به بازار روسیه اشراف دارند، می توانند درگاه ورود کالای ایرانی به فروشگاه های بزرگ زنجیره ای روسیه باشند. بسته بندی خوب و مدرن، ارسال کالای بدون عیب و بر اساس برنامه زمانبندی مشخص، بدون افت کیفیت، دیگر پیش شرط موفقیت ما در ارتباط گیری موثر با فروشگاه های زنجیره ای است.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcc1mq4.2bqpx8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین