تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۱۳
جالب است ۰
پس از کاهش بی سابقه و تاریخی ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا، این ارز روز سه‌شنبه نیز ۴ درصد از ارزش خود را از دست داد.
لیر ترکیه در مسیر سراشیبی
به گزارش سرمایه گذاری آنلاین؛  کاهش بی سابقه ارزش لیر ترکیه که در روز دوشنبه تاریخ ساز شده بود، به علت نگرانی در مورد یک کاهش نرخ بهره دیگر در این هفته صورت گرفته بود.
ارزش لیر، روز دوشنبه ۷ درصد سقوط کرده بود و به رکورد بی سابقه ۱۵ لیر در برابر دلار رسیده بود.
کاهش بی سابقه ارزش لیر ترکیه البته زیاد به طول نینجامید و با مداخله بانک مرکزی این کشور برای چهارمین بار در ۲ هفته گذشته اندکی بازگشت.
روز یکشنبه نیز هزاران نفر در شهر استانبول ترکیه در اعتراض به گرانی و تورم تظاهرات کردند.
بیش از پنج هزار نفر در شهر استانبول به دعوت اصناف و سندیکاهای ترکیه در اعتراض به کاهش شدید ارزش لیر تظاهرات کرده بودند.
معترضان به بالا بودن نرخ تورم و کاهش شدید ارزش پولی ترکیه اعتراض داشتتند و خواستار افزایش پایه حقوقی خود بودند.
نرخ تورم سالانه بر اساس آمارهای رسمی ترکیه به ۲۱.۳۱ درصد رسیده است، اما ناظران، کارشناسان مستقل و گروه های معترض میزان واقعی نرخ تورم در این کشور را ۵۸ درصد می دانند.
این تظاهرات در حالی برگزار شد حدود ۱۰ روز پیش رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه استعفای لطفی الوان وزیر خزانه داری و دارایی این کشور را پذیرفت.
کارشناسان اقتصادی با اشاره به اینکه بدلیل کاهش ارزش دلار ترکیه و فشار برای کاهش نرخ بهره ها و اینکه تاکنون دو رئیس بانک مرکزی از سوی اردوغان برکنار شده‌اند می گویند، با در نظرگرفتن وضعیت فعلی اقتصادی و روند نه چندان مطلوب وضعیت اقتصادی ترکیه برکناری وزرا هرچند در کوتاه مدت شاید به عنوان راه حلی خودنمایی کند ولی نبود تغییرات اساسی در زیرساخت‌ها و نیز احترام به استقلال نهادهای مختلف از جمله بانک مرکزی موجب تداوم وضعیت اقتصادی نابسامان این کشور خواهد بود.
از آغاز سال جاری میلادی، لیر ترکیه تقریبا نیمی از ارزش خود در برابر دلار را از دست داده است و هر دلار ۱۴.۴ لیر معامله شد.
https://sarmayegozarionline.ir/vdcjtmeo.uqeiozsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین