تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۷:۴۵
جالب است ۰
مهدی آزادواری، غلامحسین نوروزنژاد، هادی داداش زاده و بهمن لطیفی، چهار فعال اقتصادی عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه هستند که در خصوص چالش ها و معضلات ارتقا دوسویه تجارت، میان این دو کشور، با پایگاه خبری، تحلیلی سرمایه گذاری گفتگو کردند. 
مشکل ممنوعیت صادرات فلفل به روسیه ممکن است به دیگر محصولات هم تسری پیدا کند 

مهدی آزادواری: بازار روسیه، بازاری ایده آل برای تجار ایرانی است
به گزارش سرمایه گذاری آنلاین؛مهدی آزادواری، عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در این باره گفت: کشور روسیه به دلائل مختلفی از جمله مرز مشترک، وسعت بالای این کشور و مشترکات بالای فرهنگی به ویژه در برخی مناطق مرزی مسلمان نشین این کشور، یک بازار ایده آل برای فعالیت تجار ایرانی محسوب می شود. حوزه کشاورزی یکی از مزیت های ما است، به دلیل دمای پایین و سرمای زیاد در این کشور به ویژه در مناطق شمالی این کشور، محصولات کشاورزی و باغی زیادی وجود دارد که می توان به این کشور صادر کرد، همانگونه که ترکیه در خصوص صادرات محصولات و فرآورده های کشاورزی و غذایی به این کشور فعال بوده، ما نیز می توانیم در بازار روسیه حرفی برای گفتن داشته باشیم. 
مدیرعامل شرکت توسعه صادراتی بهشهر زرین در ادامه افزود: البته ارتقاء سطح فعلی همکاری ها در بخش کشاورزی و دیگر حوزه ها نیازمند بسترسازی های مختلفی مثلاً در حوزه مراودات بانکی، گمرکی و بخش حمل و نقل میان دو کشور است. این موارد باید برای تجار تسهیل شود تا به سطح قابل قبولی از تراز تجاری بین دو کشور برسیم. صادرکنندگان ایرانی در حال حاضر با مسئله بازگشت پول و ترانسفر مالی دست به گریبان هستند، اتاق بازرگانی مشترک باید از طریق لابی و جذب کمک های دولتی، تسهیلاتی را برای صادرکنندگان ایرانی به کشور روسیه در زمینه انتقال پول فراهم کند. حل چالش های حوزه گمرک و حمل و نقل، دیگر بخشی است که اتاق باید بر روی آن متمرکز شود، همچنین باید به تجار ما خدماتی در خصوص بازاریابی عرضه شود تا با قدرت بیشتری در بازار این کشور فعالیت کنند. تبادل هیئت های تجاری با هزینه دولتی، یکی از راهکارهای موثر در این زمینه است. 
رییس مرکز مطالعات اقتصادی اوراسیا همچنین اظهار کرد: بر اساس آمار تا پایان سال 99، ایران در حدود 504 میلیون دلار کالا به روسیه صادرات داشته که این امر نشان می‌دهد سهم ایران از بازار جذاب این کشور تنها 0.25 درصد است. برای افزایش سهم ما در بازار وسیع روسیه و رساندن آن به 5 میلیارد دلار، باید از وادی حرف گذر کرد و به مرحله عمل رسید. باید بر روی تک تک محصولات و حوزه ها به صورت جداگانه وقت گذاشت و کار کرد. 

هادی داداش زاده: صادرات با بسته بندی نامناسب آسیب جدی به نام ایران می زند
هادی داداش زاده، عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه  نیز در این باره گفت: شاید یکی از معضلات اصلی ارتقای سطح تجاری مشترک دو کشور ایران و روسیه، همان مشکلی باشد که ما در تجارت با دیگر کشورها نیز با آن روبه رو هستیم و آن عدم امکان برنامه ریزی دراز مدت و مهیا نبودن، بسترهای کسب و کار و بازرگانی حرفه ای است. برای مثال شما تعهد می دهید که به روسیه تخم مرغ صادر نمایید، فردای امضای تعهد و قرار داد شما، دولت بخشنامه می کند که مثلاً صادرات تخم مرغ ممنوع است. در چنین مواردی آن مسئول و دولتمرد باید ابراز کند که قراردادهایی که تا کنون امضا شده اند، مثلاً تا مدت 6 ماه از شمول این قانون مستثنی هستند. اتفاقی که البته در کشور ما رخ نمی دهد. 
این فعال اقتصادی در ادامه افزود: به دلیل برخی ناهماهنگی ها، تجار زحمت کش ما امکان آن را که به تعهدات خود به صورت منظم عمل کنند را ندارند، طرف روس هم اگر 2 بار از بنده، بد قولی ببیند، دیگر با من کار نخواهد کرد و تلاش می کند یک شرکت متعهد تر را مثلاً از کشور ترکیه، جایگزین کند. بحث دیگر، عدم توجه به نام و برند کلی ایران است، در یکی از کشورهای حوزه قفقاز مشاهده کردم که صادر کننده لوازم بهداشتی، کالایی مانند کاسه دستشویی و نظایر آن را با شکلی بسیار نامناسب و بدون بسته بندی به صورت فله در کامیون بارگیری کرده بود و در بین آن هم پوشال قرار داده بود. صادرات کم کیفیت با بسته بندی نامناسب فقط به آن کالای خاص ضرر نمی رساند، بلکه نام کالای ایرانی را در ذهن مصرف کننده خارجی، خدشه دار می کند، از این رو باید از طریق آموزش و مشوق های مختلف، کاری کرد که کالای صادراتی با کیفیت مطلوب عرضه شود. 

بهمن لطیفی: آسیب جدی جنگ قیمت تجار ایرانی در روسیه به منافع ملی 
بهمن لطیفی نیز به عنوان دیگر عضو این اتاق مشترک، رقابت منفی و جنگ قیمت تجار ایرانی در مقصد صادراتی روسیه را از جمله آفت های صادرات عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه صادرات عمده ما به کشور روسیه تره بار است، بارها مشاهده کرده ام که جنگ قیمت و عرضه بیش از حد محصول در یک روز خاص چه زیانی به تاجر ما وارد کرده است. برای نمونه، در یک روز مثلاً 90 کامیون سیب در مقصد عرضه می شود، این موضوع باعث می شود که عرضه از تقاضا پیشی بگیرد و تاجر ایرانی ناچار بشود که قیمت محصول را به شکل چشمگیری کاهش دهد و حتی برخی وقت ها زیان ببیند، یک نهاد صنفی باید از طریق محاسبه نیاز مقصد صادراتی از بروز چنین ناهماهنگی های جلوگیری نماید. 
وی در ادامه افزود: با توجه به آگاهی همه از موضوع ممنوعیت صادرات فلفل به روسیه، باید بگویم که این پیش درآمد است و در صورت عدم در پیش گرفتن تمهیدات مناسب، بعید نیست که این ممنوعیت به دیگر محصولات و میوه های ما نیز تسری پیدا کند، در این باره طرف روس در مورد چند محصول اخطارهایی را به مسئولین استانی ارائه کرده است، وجود فلزات سنگین، سموم و کودهای شیمیایی بیش از حد مجاز کشور مقصد، می تواند تمام تجارت و صادرات آن محصول را به خطر بیاندازد. 
لطیفی گفت: تاجر از امکانات اصلاح این مسئله برخوردار نیست و این وظیفه نهادهای ذی ربط است که از طریق اصلاح و سالم سازی نحوه کشت، این خطر را از سر صادرات ما رفع کند. یکی از کارشناسان ایتالیایی در بازدید از مزارع استان ما، اظهار کرد که باغات سیب ما او را به یاد کودکی اش می اندازد! 
این کارشناس ایتالیایی، دلیل این امر را سنتی بودن باغات و فاصله نامنظم درختان عنوان کرد، به گفته این کارشناس در ایتالیا زمین های کشاورزی از طریق تجمیع تعاونی تشکیل داده اند و این تعاونی است که کار مدیریت مباحث مرتبط با کود و سموم شیمیایی را انجام می دهد. در حالی که مثلاً در همین شهرستان تالش ما، تعداد زیادی زمین های کوچک زیر یک هکتار وجود دارد که آموزش و ایجاد هماهنگی میان آنها برای تولید محصول مناسب صادرات را دشوار کرده است. 
هم اکنون نیز تجار زحمت کش ایرانی تلاش می کنند با وجود تمام سختی ها و چالش ها، صادرات خود را انجام دهند، اما در صورت ورود جدی نهادهای مسئول و اصلاح مسیر، قطعاً می توان سطح مبادلات تجاری دو طرف را به شکلی بسیار بهینه افزایش داد و به چند برابر مقدار فعلی رساند. 

غلامحسین نوروزنژاد: باز شدن بیشتر بازار روسیه به روی ایران
غلامحسین نوروزنژاد نیز در این خصوص با اشاره به مشکلات ساختاری اقتصاد در کشورمان، گفت: این مشکلات و بحث تحریم و چالش های مدیریتی باعث شده است که ما در خصوص صادرات به روسیه، نتوانیم به حداکثر ظرفیت های خودمان نزدیک شویم. در حال حاضر با توجه به برخی تحریم های اعمال شده علیه روسیه و احتمال افزایش بیشتر این تحریم ها به دلیل مسئله اوکراین، بازار روسیه به مقدار بیشتری از قبل، به روی ما باز شده است، اما این ناکارامدی و عدم آمادگی ما است که باعث شده است نتوانیم از این فرصت ایده آل استفاده کنیم و به دروازه ای که در آن دروازه بان قرار ندارد، گل بزنیم. 
نوروزی نژاد در ادامه افزود: باید توجه کرد که ذائقه مصرف کننده روس به کیفیت کالای در حد اروپا عادت کرده است، در حال حاضر بسیاری از کالاهای ما از همان بدو ورود به روسیه، به عنوان کالای با کیفیت درجه 2 طبقه بندی می شود و همان مسیر کالای درجه 2 را نیز طی می کند. بیرون آمدن از چنین حالتی متضمن، کار بسیار زیاد، هماهنگی بالا میان تجار خط مقدم و مسئولین ستادی و فعالیت های بالای نهادهای صنفی مانند اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه است. 
وی ضمن بازخوانی وظایف نهاد صنفی اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه، بیان کرد: نه در این اتاق، بلکه در کلیت اتاق بازرگانی کشور و دیگر نهادها نیز، میزان عملکرد با رسالت های تعیین شده فاصله دارد. 
ارزیابی وضعیت بازار هدف، دعوت مستمر از تجار روس و اعزام هیئت تجاری به روسیه، آموزش و تربیت صادر کننده حرفه ای، برگزاری نمایشگاه های مختلف و ایجاد کانال های جدید بازاریابی از جمله، وظایف نهاد صنفی مربوطه است که باید به آن اهتمام بیشتری بورزد.
https://sarmayegozarionline.ir/vdcdo90j.yt0kf6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین