تاریخ انتشار :سه شنبه ۹ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۳۶
جالب است ۰
برخی از دستگاه‌ها به بهانه‌های مختلف از اجرای قانون تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران تعلل می‌کنند در حالی که قوانین در این زمینه بسیار روشن است.
تبدیل وضعیت ایثارگران به کجا رسید؟
 به گزارش سرمایه گذاری آنلاین؛  قانون تبدیل وضعیت ایثارگران چالشی است که دستگاه‌های مختلف در حالی بررسی روندی درست و فراگیر هستند تا اکثریت ایثارگران را از این قضیه بهره‌مند کنند.
با توجه به اعتراضات زیاد ایثارگران درخصوص اجرایی نشدن صحیح این قانون در سال ۱۴۰۰، واکنش‌های زیادی از طرف مسئولین برای احقاق حقوق ایثارگران به همراه داشته است.
برخی از دستگاه‌ها به بهانه‌های مختلف از اجرای قانون تبدیل وضعیت استخدامی تعلل می‌کنند در حالی که قوانین در این زمینه بسیار روشن است. چون بر اساس مصوب مجلس شورای اسلامی و منابع و اعتبارات مالی مورد نیاز اجرای آن مشخص شده است.
در قانون بودجه ۱۴۰۰ مصوب شده است که، در راستای اجرای بند (ذ) ماده (۸۷) قانون برنامه ششم توسعه، دستگاه‌های مشمول ماده (۲) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مکلفند، نسبت به استخدام و نیز تبدیل وضعیت استخدامی کلیه مشمولان ماده (۲۱) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران که با عناوین مختلف در دستگاه‌های موضوع قانون مذکور شاغل هستند و رابطه شغلی آن‌ها به صورت پیمانی، قرارداد انجام کار معین یا شرکتی می‌باشد و یا از محل اعتبارات جاری و تبصره ماده (۳۲) و ماده (۱۷) قانون مدیریت خدمات کشوری و اعتبارات طرح‌های عمرانی و یا سایر عناوین از جمله حاکمیتی و تصدی گری موضوع بند‌های (الف) و (ب) ماده (۴۵) قانون مدیریت خدمات کشوری خدمت نموده و یا می‌نمایند با طی مراحل گزینش با رعایت تبصره (۲) بند (و) ماده (۴۴) قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۸۹/۱۰/۱۵ به صورت استخدام رسمی اقدام کنند.
به گفته حمید رضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه وبودجه مجلس اعتبار مورد نیاز این حکم از محل ردیف ۸۸_ ۵۵۰۰۰۰ به مبلغ پنج هزار میلیارد (۵۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال در اختیار دستگاه های اجرائی ذی ربط پیش بینی شده است.
رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی گفته جلسات خوبی با دیوان عدالت اداری و سازمان امور استخدامی برگزار شده است. همچنین با کمیسیون اجتماعی و فراکسیون ایثارگران، نشست‌هایی برگزار شده و به طور کلی مشغول پیگیری اجرای کامل تا ماه‌های باقیمانده سال هستیم. بر اساس آخرین برآورد‌های مجلس، بیش از ۵۰ درصد قانون تکمیل شده است.
سردار حسن‌زاده مدیر کل اشتغال و کارآفرینی بنیاد شهید و ایثارگران  درباره تبدیل وضعیت ایثارگران در دستگاه‌ها اظهار کرد: به استناد بند "د" تبصره ۲۰ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور و به تبع آن بخشنامه مشترک سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه کشور کلیه دستگاه‌های مشمول ماده ۲ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مکلف‌اند نسبت به تبدیل وضعیت استخدامی کلیه مشمولین ماده ۲۱ قانون جامع که با عناوین مختلف در دستگاه‌های موضوع قانون مذکور به صورت تمام وقت شاغل هستند و رابطه شغلی آن‌ها به صورت آزمایشی (رسمی آزمایشی)، پیمانی، قراردادی، طرحی و شرکتی است، به صورت استخدام رسمی اقدام کنند.
وی ادامه داد: زمان اجرای قانون در بازه زمانی سال ۱۴۰۰ است. لیکن در هر زمان از سال که حکم رسمی افراد مشمول توسط دستگاه صادر گردد تاریخ اجرای احکام آن‌ها از ۱/۱/۱۴۰۰ بوده و کلیه معوقات آنان از ابتدای سال تا زمان اجرای حکم پرداخت خواهد شد.
حسن زاده افزود: از زمان ابلاغ قانون و دستورالعمل اجرایی آن، بنیاد شهید و امور ایثارگران در چندین نوبت با کلیه دستگاه‌های مشمول مکاتبه کرده و مراتب اجرای قانون مزبور را به معاونت‌های توسعه مدیریت و منابع انسانی دستگاه‌ها یادآور شده است و در این راستا بر اساس جوابیه‌ها و مستنداتی از دستگاه‌ها دریافت شده است.
مدیر کل اشتغال و کارآفرینی بنیاد شهید و ایثارگران درباره این موارد گفت: دستگاه‌هایی که تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران در دستور کار آنان قرار داشته و این موضوع از طرف آنان در دست اقدام است مشمول و بارگذاری اطلاعات در سامانه کارمند ایران (زیرسامانه پاکنا) هستند تا نسبت به دریافت شماره مستخدم برای افراد اقدام کرده و مراحل بعدی از جمله دعوت از آنان برای گزینش انجام پذیرد.
وی ادامه داد: دستگاه‌هایی که در راستای اجرای این بند قانونی به دلایل و بهانه‌های مختلف از جمله عدم تامین اعتبار، مشمول قانون نبودن، محرمانه بودن اطلاعات شغلی افراد ایثارگرشان یا به بهانه خصوصی بودن دستگاه فعلا امتناع کرده اند را می‌توان نام برد.
مدیر کل اشتغال و کارآفرینی بنیاد شهید و ایثارگران بیان کرد: با توجه به توضیحات بند ۳ و علیرغم مقاومت بعضی از دستگاه‌ها در اجرایی نکردن قانون و یا اعلام اینکه مشمول دستگاه‌های موضوع ماده ۲ قانون جامع نمی‌شوند، پیگیری‌های مستمر و جدی در راستای اجرای قانون از طرف همه دستگاه‌های مشمول از ناحیه بنیاد به عمل آمده که در این راستا ۲ نوبت گزارش چگونگی اجرا و یا اجرایی نکردن قانون به رئیس محترم کمیسیون اجتماعی دولت ارجاع شده تا از طریق آن کمیسیون و نهاد‌های نظارتی مربوطه دلایل عدم اجرای قانون خواسته شود.
وی ادامه داد: کلیه ایثارگران مشمول این قانون که ایثارگری آن‌ها در ماده ۲۱ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران ذکر شده و دارای شرایط تبدیل وضعیت استخدامی به شرح بند ۱ هستند ابتدا باید ضمن مراجعه به دستگاه محل خدمتی خود (استان و شهرستان) مراحل تبدیل وضعیت خود را پیگیری کنند و چنانچه مشکل یا مانعی در مسیر اجرای این بند قانونی مشاهده کردند مراتب را سریعاً به بنیاد استان یا شهرستان خود منعکس تا بنیاد استان ضمن جمع بندی گزارش‌های ارائه شده از عدم اجرای قانون در دستگاه‌های مختلف توسط ایثارگران نسبت به اعلام آن به بنیاد مرکز اقدام کنند تا نهایتاً گزارش نهایی به مراجع نظارتی از جمله کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ارائه شود.
حسن زاده گفت: ضمناً یادآوری می‌شود ایثارگران عزیز جهت اخذ معرفی نامه به منظور تائید ایثارگری خود نیاز به مراجعه حضوری به بنیاد نداشته و می‌توانند از طریق سامانه خدمات الکترونیک ایثار به صورت برخط نسبت به درخواست خود اقدام کنند و ضمن اخذ معرفی نامه مربوطه آن را به دستگاه محل خدمت ارائه کنند لذا با توجه به موانع و مشکلاتی که در فرآیند اجرای این قانون در بعضی از دستگا‌ه‌ها وجود دارد و نیازمند به پی گیری و تعامل با این دستگاه‌ها و مراجع نظارتی جهت رفع موانع و مشکلات موجود است.
مدیر کل اشتغال و کارآفرینی بنیاد شهید و ایثارگران عنوان کرد: از کلیه عزیزان ایثارگر درخواست می‌شود موضوع تبدیل وضعیت استخدامی خود را صرفاً از بنیاد شهرستان محل سکونت خود و دستگاه محل خدمتی پیگیری کرده و به اخبار نادرست که در بعضی از شبکه‌های اجتماعی و یا از طرف بعضی از افراد غیر مسئول مطرح می‌شود توجهی نکنند.
بخشنامه ای که تبدیل وضعیت ایثارگران را متوقف کرده است
یکی از بزرگترین مسئله‌ای که مانع اجرایی شدن قانون وضعیت ایثارگران به صورت کامل می‌شود، بخشنامه‌ای است که به امضاء محمد باقر نوبخت  رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه کشور و جمشید انصاری رئیس سابق سازمان اداری و استخدامی کشور رسیده است.
اجرای قانون تبدیل وضعیت ایثارگران به کجا رسید؟
اجرای قانون تبدیل وضعیت ایثارگران به کجا رسید؟
اجرای قانون تبدیل وضعیت ایثارگران به کجا رسید؟
اجرای قانون تبدیل وضعیت ایثارگران به کجا رسید؟
اجرای قانون تبدیل وضعیت ایثارگران به کجا رسید؟
برای مثال، یکی از نیرو‌های شاغل ۱۴۰۰  گفت: بنده بصورت شرکتی در شهرداری اردبیل مشغول به خدمت هستم. پس از تحویل مدارک برای تبدیل وضعیت، مدارک من را پس دادند و گفتند تبدیل وضعیت شامل کسانی می‌شود که تا پیش از ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ مشغول به کار بودند.
یکی از نیرو‌های شاغل ۱۴۰۰ در بیمارستان، اظهار کرد: بنده شرکتی هستم و به کارگزینی بیمارستان برای ارائه مدارک مراجعه کردم، اما به من گفتند شامل من نمی‌شود و بر اساس این بخشنامه تا قبل از ۱۴۰۰ شامل شاغلین می‌شود. آن‌ها به بنده گفتند که در بخشنامه محدودیت زمانی وجود دارد.
دیوان عدالت اداری نیز با ارسال نامه ای به رئیس سامان اداری و استخدامی درخواست کرده نسبت به اجرای سریع تر این قانون اقدام کند.
ایجاد سامانه ای برای اعلام آخرین وضعیت اجرای قانون تبدیل وضعیت ایثارگران در دستگاه ها
قاضی زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید درباره تبدیل وضعیت ایثارگران گفت:برخی دستگاه‌ها در اجرای قانون تبدیل وضعیت ایثارگران، نگران انباشت نیروی انسانی و بزرگ‌شدن دستگاه‌شان هستند، اما سؤال اصلی این است که اگر تعداد نیروی دستگاهی بیش از نیاز است، اساساً چرا آن نیرو‌ها به کار گرفته شده‌اند؟ چون تبدیل وضعیت استخدامی به خودی خود باعث افزایش نیروی انسانی نمی‌شود و اگر تعداد نیروی انسانی دستگاهی بیش از اندازه است، باید فکری اساسی کرد.
وی گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران به‌جد پیگیر اجرایی‌شدن این قانون تا پایان سال در تمام دستگاه‌های اجرایی است؛ لذا توصیه می‌کنم دستگاه‌ها این کار را با تکریم همکار ایثارگرشان و قبل از پایان مهلت انجام دهند.بنیاد شهید و امور ایثارگران در راستای پیگیری اجرای این قانون، به‌‎زودی سامانه‌ای راه‌اندازی می‌کند تا به صورت خوداظهاری از تبدیل وضعیت همۀ ایثارگران مشمول اطمینان حاصل کند.
لطیفی رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در نشستی که با رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران داشت، گفت: درخصوص تبدیل وضعیت ایثارگران دستگاه‌های مشمول باید با رعایت عدالت، بهره‌وری و رضایت عامه، در بازۀ زمانی تعیین‌شده، با رعایت وحدت رویه، مطابق قانون عمل کنند و در فضای مبتنی بر کرامت و عزت نسبت به تبدیل وضعیت ایثارگران عزیز مشمول اقدامات لازم را انجام دهند.
 
منبع: باشگاه خبرنگاران 
https://sarmayegozarionline.ir/vdceve8v.jh8n7i9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما