تاریخ انتشار :دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۰۳
جالب است ۰
پدیده جوی لانینا که معمولا زمستان سردتری را به همراه می‌آورد، در راه است و انتظار می‌رود بحران انرژی آسیا را وخیم‌تر کند.
بحران انرژی آسیا وخیم‌تر می‌شود
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،پدیده جوی لانینا در اقیانوس آرام ظاهر شده و به معنای دمای سردتر از حد معمول در نیمکره شمالی است و باعث شده است سازمانهای هواشناسی منطقه ای درباره زمستان سرد هشدارهایی صادر کنند. چندین کشور و به خصوص چین که مصرف کننده انرژی بزرگی است، با افزایش قیمتهای سوخت، کمبود برق یا محدودیت عرضه برای صنایع سنگین دست و پنجه نرم می‌کنند. قیمتهای زغال سنگ و گاز طبیعی بالاتر رفته و زمستان سردتر به تقاضا برای گرمایش اضافه کرده و باعث افزایش بیشتر قیمتها می‌شود.

بلومبرگ در گزارشی به بررسی بعضی کشورهای مهم آسیا پرداخته که عبارتند از:

چین

طبق اعلام مرکز هواشناسی ملی چین، دما اوایل هفته گذشته در اکثر مناطق شرق این کشور کاهش یافت و در حال حاضر در بعضی مناطق شمالی سردتر از حد معمول است. استانهایی شامل هیلونگ جیانگ و شنکسی فصل گرمایش زمستان را حدود ۱۳ تا ۱۴ روز زودتر از سالهای گذشته آغاز کردند. سیستمهای تحت کنترل دولتهای محلی که معمولا با زغال سنگ یا گاز کار می‌کنند، برای گرم کردن خانه های مسکونی در بسیاری از مناطق به کار افتاده‌اند. دکتر ژی شیفی، استاد علوم جوی در دانشگاه علوم و فناوری اطلاعات نانجینگ می‌گوید شرایط جوی نامساعد در نتیجه گرمایش جهانی ممکن است به کرات بیشتری اتفاق بیافتد. موجهای هوای سرد ممکن است به کاهش بیشتر دما منجر شود اما هوای گرم غیرمعمول هم ممکن است مشاهده شود. طبق گزارش خبرگزاری شینهوا، این مرکز اقلیمی انتظار دارد چین ماه جاری وارد شرایط لانینا شود.

ژاپن

سازمان هواشناسی ژاپن پیش بینی کرد ژاپن احتمالا ماه آینده دمای کمتر از حد معمولی خواهد داشت. این سازمان پیش‌تر احتمال ۶۰ درصدی وقوع لانینا در دوره پاییز زمستان را پیش بینی کرده بود. ژاپن که نسبتا از بحران انرژی مصون مانده است، پس از سرمای شدید سال گذشته که افزایش قیمتهای عمده فروشی برق را به دنبال داشت، محتاط مانده است. نیروگاه‌ها بدون سوخت کافی در زمستان گذشته غافلگیر شدند در حالی که تقاضا به شدت افزایش یافت و آنها را وادار کرد به خرید محموله‌های تک گران قیمت گاز طبیعی مایع (LNG) مبادرت کنند. وزارت بازرگانی ژاپن با شرکتهای نیرو، گاز و نفت به منظور آماده سازی برای ماه‌های زمستان دیدار کرده و ذخایر LNG شرکتهای بزرگ تولیدکننده نیرو در ژاپن در حال حاضر حدود ۲۴ درصد بالاتر از میانگین متوسط است.

کره جنوبی

اداره هواشناسی کره جنوبی اعلام کرد این کشور در نیمه اول زمستان هوای سردتری را شاهد خواهد بود و احتمالا تحت تاثیر پدیده لانینا قرار می‌گیرد. کره جنوبی در اکتبر که سرمای غیرمعمولی داشت، نخستین برف زمستانی را ۱۵ روز زودتر از سال گذشته داشت. دولت کره جنوبی اقداماتی را برای تقویت تامین سوخت و مقابله با تاثیر قیمتهای بالاتر برداشته است. لی ائوگ ویون، معاون وزیر دارایی کره جنوبی اعلام کرد مالیات سوخت و تعرفه واردات LNG، به طور موقت کاهش داده شد.

هند

انتظار می رود دما در بعضی از مناطق شمالی هند در ژانویه و فوریه سه درجه سردتر شود. برخلاف کشورهای دیگر دمای سردتر غیرمعمول منجر به مصرف کمتر انرژی خواهد شد زیرا تقاضا برای استفاده از دستگاه‌های تهویه کمتر می‌شود. مهم‌تر از همه هند پس از پایان فصل بارندگی موسمی، دوره خشک تری را انتظار دارد. مناطق اصلی تولید زغال سنگ در ماههای اخیر از وقوع سیلاب تحت تاثیر قرار گرفتند و عرضه آنها که برای تولید حدود ۷۰ درصد از برق کشور استفاده می‌شود، مختل شد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، دکتر تاد کرافورد، مدیر هواشناسی شرکت اتمسفریک جی ۲ می‌گوید علاوه بر پدیده جوی لانینا عوامل دیگری وجود دارند که می‌توانند روی هوای زمستانی منطقه تاثیر بگذارند.

https://sarmayegozarionline.ir/vdci3uav.t1awy2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین