تاریخ انتشار :يکشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۲۶
جالب است ۰
تامین مالی از بازار سرمایه در بهار امسال نسبت به مدت مشابه پارسال با کاهش ۲۳.۸ درصدی همراه بوده است؛ در عین حال تامین مالی از بازار بدهی افزایش یافته است.
 تامین مالی از بازار سرمایه ۲۴درصد کاهش یافت
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،تأمین مالی از بورس در فصل بهار جاری باز هم درجا زد. آنگونه که آمار رسمی می‌گویند رشد تأمین مالی از بازار سرمایه در فصل بهار 1400 نسبت به بهار 1399 بالغ بر 23.8 درصد کاهش داشته است؛ در بهار امسال تأمین مالی از بخش سرمایه‌ای 52 هزار میلیارد تومان و از بازار بدهی 27.5 هزار میلیارد تومان بوده است.

به این ترتیب، مجموع تأمین مالی بخش‌های مختلف اقتصادی از بازار سرمایه (سرمایه‌ای و بدهی)، در فصل بهار 1400 به 79 هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به تأمین مالی 104 هزار میلیارد تومانی بهار 1399 بالغ بر 23.8 درصد کاهش را به ثبت رسانده است.

نکته قابل توجه این است که اگرچه تأمین مالی در مجموع از طریق بازار سرمایه کاهش داشته اما دولت در ماه‌های پایانی کار خود، تأمین مالی از بازار بدهی را سرعت بخشیده است؛ به نحوی که تأمین مالی از بازار بدهی در فصل بهار 1400 حدود 8 هزار میلیارد تومان نسبت به بهار سال 99 افزایش داشته است.

عوامل اصلی تشکیل دهنده تأمین مالی طی سه ماهه نخست 1400 را انتشار اوراق با سهم 34 درصدی، افزایش سرمایه با سهم 64- درصدی و عرضه اولیه با سهم 2 درصدی تشکیل می‌دهند؛ ضمن اینکه دو عامل مهم افت منابع سرمایه‌ای طی سه ماهه ابتدای سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، افت عرضه اولیه از 11 هزار میلیارد تومان به 1.3 هزار میلیارد تومان و افت افزایش سرمایه شرکت‌ها از 90 هزار میلیارد تومان به 51 هزار میلیارد تومان بوده است که به ترتیب 88 درصد و 43 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

بر این اساس 50.8 هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه از محل مجوزهای ارائه شده به میزان 17.6 هزار میلیارد تومان و نیز 33 هزار میلیارد تومان از محل مازاد تجدید ارزیابی صورت گرفته است.

در این میان 22.7 هزار میلیارد تومان اوراق دولتی شامل 20 هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی و 2.7 هزار میلیارد تومان اوراق مرابحه عام منتشر شده است؛ ضمن اینکه 4.1 هزار میلیارد تومان اوراق توسط شرکت‌ها انتشار یافته است.

آمار منتشر شده حکایت از آن دارد که در خردادماه امسال 15.4 هزار میلیارد تومان اوراق منتشر شده است که سهم اوراق دولتی 82.5 درصد و اوراق شرکتی 13.6 درصد بوده است. نکته حائز اهمیت آن است که انتشار اوراق شرکتی در فصل اول 1400 به فصل مشابه سال قبل 2.9 برابر شده است.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcjx8ea.uqehozsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما