تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۲۶
جالب است ۰
صادرات به ارمنستان ۲۷ درصد کاهش یافت

افزایش ۴۶ درصدی تجارت با کشورهای اوراسیا

مدیرکل دفتر اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت ایران اظهار کرد: طبق آمار گمرک در هشت ماهه سال ۹۹ حدود ۲۳۳ میلیون دلار صادرات و حدود ۱۱ میلیون دلار واردات از ارمنستان داشتیم. در حوزه صادرات حدود ۲۷ درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته کاهش داشتیم. بنابراین روند تجاری تا حدی تحت تاثیر قرار گرفته اما امیدواریم که در سه ماهه پایان سال این رقم را جبران کنیم.
افزایش ۴۶ درصدی تجارت با کشورهای اوراسیا
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،بهروز حسن الفت در مورد وضعیت تجاری ایران و ارمنستان و تاثیر جنگ قره باغ بر گذرگاه‌های مرزی ایران و ارمنستان اظهار داشت: اتفاقات قره باغ مربوط به زمین آذربایجان بود و هنوز 35 کیلومتر مرز مشترک ایران با ارمنستان سر جای خود است. گذرگاه‌های نوردوز یا مغری همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند. ممکن است در زمان جنگ قره باغ یا کمی بعد از آن تاخیری در رفت‌وآمدها به وجود آمده باشد که بیشتر به خاطر ملاحظات جنگی بوده  وگرنه هیچ مشکلی در روابط جاده‌ای و مبادلات ما وجود ندارد.

وی افزود: روند تجاری ایران با ارمنستان و برخی از کشورهای اوراسیا بر اساس موافقت‌نامه موقت تجارت آزاد که امضا شد روند خوب و رو به رشدی داشت. متاسفانه با پدیده کرونا رشد آن با مشکل مواجه شد، برخی کشورها مثل ارمنستان برای مدتی مرز را بستند و موقع باز شدن مرزها هم به دلیل رعایت پروتکل‌ها این کار به کندی صورت گرفت. در گذشته بیش از 200 کامیون در روز از مرز خارج می‌شد که بعد از رعایت پروتکل‌ها و اسکورت‌هایی که کامیون‌های ایرانی را همراه می‌کنند، فرآیند کند شد.

مدیرکل دفتر اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به آمار واردات و صادرات دو کشور تصریح کرد: طبق آمار گمرک در هشت ماهه سال 99 حدود 233 میلیون دلار صادرات و حدود 11 میلیون دلار واردات از این کشور داشتیم. در حوزه صادرات حدود 27 درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته کاهش داشتیم. بنابراین روند تجاری تا حدی تحت تاثیر قرار گرفته اما امیدواریم که در سه ماهه پایان سال این رقم را جبران کنیم.

وی افزود: به آمار میلادی و بر مبنای کمیته آمار دولتی ارمنستان از ابتدای ژانویه تا پایان اکتبر 2020 میلادی یعنی در بازه ده ماهه در مجموع حدود 330 میلیون دلار تجارت با ارمنستان داشتیم که 254 میلیون دلار آن صادرات و 74 میلیون دلار آن واردات بوده است. 0.6 درصد مجموع تجارت ایران و ارمنستان افزایش داشته است.

الفت خاطرنشان کرد: از آبان‌ماه سال گذشته موافقت‌نامه تجارت آزاد به صورت موقت در مورد کالاهایی که در پیوست موافقت‌نامه در مورد آنها توافق شده بود شروع و اجرایی شده و ایران با این 5 کشور در قالب آن کالاها ترجیحاتی داده و ترجیحاتی می‌گیرد. برآورد ما این است که حدود 46 درصد تجارت ما در هشت ماه 99 با مجموع کشورهای اوراسیا در مشمول کالاهای موافقت‌نامه افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: از ابتدا با کشورهایی مثل قزاقستان، روسیه و بلاروس وضعیت تجاری خوبی داشتیم و روند آن بهبود پیدا کرده است. در مورد ارمنستان از ابتدای سال روند منفی بوده ولی روند منفی بودن آن رو به بهبود و کاهش است. مهمترین علت آن نیز مشکلات مربوط به شیوع کووید 19 بود.

الفت همچنین در مورد شرایط گمرک نوردوز اظهار کرد: گمرک نوردوز فعال است، شرایط ما در نوردوز از شرایط ارمنستان در مغری بهتر است و البته امیدوار هستیم که بتوانیم این ظرفیت را افزایش دهیم و مبادلات کامیون و غیره بهتر شود.

https://sarmayegozarionline.ir/vdch6xnq.23nmmdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما