تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۵۸
جالب است ۰
اشتیاق مدیر عامل کارگزاری بانک آینده عملکرد آقای همتی را در طول این سه سال و در جایگاه رئیس بانک مرکزی مثبت ارزیابی کرد.
شرایط اقتصادی سخت و مدیریت سنجیده همتی/ کنترل نقدینگی عامل بازدارنده شوک های افزایشی دلار است.
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین

احمد اشتیاقی مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک اینده در پاسخ به این سوال که عملکرد آقای همتی را در روند کاهش دلار در ماه اخیر چگونه ارزیابی میکنید، پاسخ داد : شرایط کلان اقتصاد فعلی ایران سخت و پیچیده است و طبعا مدیریت این بازار کار پیچیده ای است. 

وی افزود : با توجه به این که بازارهای دیگر موازی بازار دلار مثل بازار مسکن و خودرو از قیمت دلار عبور کردند، بنابراین ثابت نگه داشتن قیمت دلار بدون آنکه بشود به مابقی بازارها هم سروسامان داد، بنظر کار سختی میاید؛ خصوصا زمانیکه بازار مسکن و خودرو در کانالی بالاتر از بازار دلار مشغول فعالیت باشند.  وی همچنین خاطر نشان کرد که قیمت دلار دچار شوک های افزایشی شدید نشده و قیمت به صورت پلکانی افزایش یافته است.   اشتیاق در ادامه ی مثبت قلمداد کردن عملکرد همتی، رئیس بانک مرکزی اعلام کرد: دلار نیمایی نیز افزایش مخصوص به خود را داشته است و خوشبختانه با توجه به ظرفیت دلار نیمایی، آسیبی به شرکت های صادرات محور و تولیدی وارد نشده است.   وی تصریح کرد: بنا به شرایط تحریمی که در آن قرار داریم و دسترسی ارزی که در کشور‌‌‌‌‌های دیگر محدود شده که امکان استفاده از آن را نداریم، میتوان گفت بازار به خوبی خود را با این شرایط تطبیق داده است و به طور کلی بنظر میرسد آقای همتی تا به اینجای کار عملکرد خوب و سنجیده ای را از خود نشان داده اند.   وی در پایان با توجه به این که یکی از عواملی که میتوان از شوک های افزایشی دلار جلوگیری کرد کنترل نقدینگی است، اضافه کرد: نقدینگی فعلی ما طبق آخرین آماری که از بانک مرکزی اعلام شده است در ۶ ماه اول سال ۱۵/۵ درصد افزایش پیدا کرده است که البته با توجه به این حجم از کسری بودجه، افزایش نقدینگی در حدود ۱۵/۵ درصد، تقریبا ۶‌ درصد از میانگین ۴ سال گذشته بیشتر شده است که به نوبه ی خود بنظر میرسد نسبت به کنترل پایه پولی حساسیت به خرج داده شده است و خود این موضوع نیز برای بانک مرکزی مثبت تلقی میشود که در نهایت از شوک های تورمی شدید در اقتصاد ایران جلوگیری میکند.
https://sarmayegozarionline.ir/vdcefp8f.jh8ezi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما