تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۳۲
جالب است ۰
تحلیل هفتگی بازار جهانی؛

کاهش مجدد شاخص دلار

بازارهای جهانی ، این هفته را با وجود فراز و نشیب‌های چندباره مثبت پشت سر گذاشت. در این میان طلا با صعود ۱.۳ درصدی همراه شد و به ۱۹۶۴.۵ دلار بر هر اونس رسید. هر بشکه نفت برنت نیز با صعود ۱.۶ درصدی ۴۵ دلار مورد معامله قرار گرفت.
کاهش مجدد شاخص دلار
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، در بازار فلزات  بیشترین رشد قیمت هفتگی با افزایش ۲.۸۴ درصدی از آن مس شد که هر تن آن ۶۶۷۵.۵ دلار دادوستد می‌شود. روی در هفته گذشته افزایش قیمتی بالغ بر ۲.۷۵ درصد را ثبت کرد و به سطح ۲۵۱۴.۷۵ دلار در هر تن رسید. آلومینیوم و سرب نیز هر کدام به ترتیب با رشد ۱.۹ و ۰.۶ درصدی همراه شدند.

در هفته گذشته ارزش جهانی دلار در برابر بسیاری از همتایانش مجددا ریزش کرد. تزریق صدها میلیارد دلار نقدینگی به اشکال مختلف هنوز نتوانسته است نیازهای بازارهای مالی را به طور کامل برطرف کند و نگرانی از طولانی تر شدن احیای رشد اقتصادی آمریکا باعث کاهش انگیزه معامله گران به نگهداری دلار شده است. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات آخرین روز هفته با ۰.۷۱ درصد کاهش نسبت به روز ماقبل خود در سطح ۹۲.۳۴ واحد بسته شد.

در بازار جهانی طلا روز پنجشنبه سخنرانی رییس بانک مرکزی آمریکا و اقدام سرمایه گذاران در سودگیری، به افت قیمت‌ها منتهی شد. تصمیم روز پنجشنبه بانک مرکزی آمریکا مبنی بر افزایش نرخ تورم و ثبات نرخ بهره ضمن دامن زدن به سقوط قیمت جهانی طلا و کاهش شاخص سهام در بازارهای اروپا و ژاپن موجب تقویت دلار و صعود قیمت‌ها در بورس نیویورک شد. جروم پاول، رئیس فدرال رزرو (بانک مرکزی ایالات متحده)، از تغییر رویه این نهاد پولی خبر داد و گفت که بانک مرکزی آمریکا از این پس با هدف فراهم کردن بستر ایجاد مشاغل جدید و بهبود شرایط زندگی کارگران و خانوارهای کم‌درآمد، سیاست افزایش نرخ تورم را دنبال خواهد کرد.  بهای معاملات بازار طلا روز چهارشنبه با انتظارات برای بسته محرک مالی جدید ۱.۳ درصد افزایش پیدا کرده بود. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۲ درصد کاهش، به ۱۹۴۹.۵۰ دلار و ۵۰ سنت رسید. در پایان معاملات روز جمعه اما شرایط تغییر کرد و قیمت جهانی طلا به دنبال یک روز سقوط شدید به شدت جهش کرد. ضعیف شدن دلار و تغییر سیاست‌گذاری فدرال‌رزرو باعث شد تا قیمت طلا بالا برود. قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، ۱.۹ درصد جهش کرد و به ۱۹۶۴.۵  دلار رسید. به این ترتیب رشد این هفته قیمت طلا به ۱.۳ درصد رسید. قیمت این شاخص در معاملات روز پنج‌شنبه ۲.۲ درصد سقوط کرده بود. در این میان نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز از کارشناسان وال استریت و سرمایه گذاران نشان داد پس از دو هفته اخیر که اونس طلا در پایین مرز ۲۰۰۰ دلار تحکیم شده است، انتظارات بالایی برای صعود قیمت این فلز ارزشمند به این مرز روانی مهم در معاملات هفته جاری وجود دارد.



این هفته خبر استعفای شینزو آبه نیز در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفت. از این رو در معاملات روز جمعه، پس از اینکه رسانه‌های محلی ژاپن اعلام کردند نخست‌وزیر این کشور، شینزو آبه، تصمیم دارد به علت بیماری از سمت خود کناره‌گیری کند، سهام ژاپن سقوط کردند. شاخص نیکی ۲۲۵ در واکنش اولیه به این اخبار ۲ درصد سقوط کرد، اما با جبران بخشی از ضرر خود در انتهای معاملات سقوط خود را به ۱.۴۱ درصد رساند. شاخص گسترده تاپیکس ژاپن هم ۰.۶۸ درصد از ارزش خود را از دست داد. به دنبال گزارش رسانه‌ها، پس از بسته شدن بازارهای سهام، نخست‌وزیر آبه شخصاً تأیید کرد که برای رسیدگی به بیماری قدیمی خود که دوباره عود کرده از سمت خود کناره‌گیری می‌کند. این اخبار همچنین باعث تقویت ین ژاپن شد. ین ژاپن که در برابر دلار تا نرخ ۱۰۶.۹۴ واحد پایین آمده بود، در انتها در نرخ ۱۰۵.۵۷ واحد به کار خود پایان داد.

https://sarmayegozarionline.ir/vdce7x8f.jh8zei9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین