تاریخ انتشار :شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۵۶
جالب است ۰
سهم ایران از تجارت منطقه اوراسیا سه‌دهم درصد است.
سهم ناچیز ایران از تجارت منطقه اوراسیا
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،«محمد خضرایی‌منش»  در همایش مناطق آزاد، ویژه اقتصادی و توسعه همکاری‌های اقتصادی با کشورهای همسایه گفت: واردات اوراسیا از جهان ۳۲۷ میلیارد دلار اما سهم ایران ۳ دهم درصد بازار اوراسیاست. 

خضرایی منش افزود: ۷۶ درصد از این واردات متعلق به روسیه، ۱۲ درصد متعلق به بلاروس و ۱۰ درصد متعلق به قزاقستان است.  
وی، وضعیت صادرات اوراسیا به جهان را نیز چنین تشریح کرد: منطقه اوراسیا ۵۴۲ میلیارد دلار به جهان کالا صادر می‌کند. ۱.۸ میلیارد دلار آن به ایران می‌آید و  سهم ایران ۳ دهم درصد است. ۸۲ درصد صادرات بر عهده روسیه، ۱۱ درصد بر عهده قزاقستان و ۶ درصد بر عهده بلاروس است.  
مدیر توسعه سرمایه گذاری و انتقال فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تاکید کرد: در مجموع روسیه در سال ۲۰۱۴، ۴۴۳ میلیارد دلار صادرات و ۲۴۹ میلیارد دلار واردات از کل جهان داشته است. به این ترتیب ۷۹ درصد از کل تجارت اوراسیا بر عهده روسیه است.  
خضرایی منش درباره نقش ایران در کل تجارت منطقه اوراسیا گفت: ارزش کل صادرات ایران ۱۰۸ میلیارد دلار و ارزش کل واردات ۵۰ میلیارد دلار است. اما کشورهای ارواسیا جزء مقاصد و مبادی اصلی ما نیستند. لازم است که  بیشتر روی این اتحادیه تمرکز کنیم.  
وی تاکید کرد: در ۵۰۳ ردیف تعرفه ۱۰ رقمی برای صادرات ایران از سمت اوراسیا تعرفه ترجیحی تعریف شده که ۷۵ درصد آن صنعتی و ۲۵ درصد کشاورزی است. ایران هم ۳۸۰ ردیف ۸ رقمی تعریف کرده که ۷۳ درصد آن صنعتی و ۲۷ درصد کشاورزی است.  
مدیر توسعه سرمایه گذاری و انتقال فناوری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: به ۴۵ ردیف هیچ‌گونه تعرفه‌ای برای صادرات وارد نمی‌شود که ارزش آن در بازار اوراسیا به ۲۷ میلیارد دلار می‌رسد. ۳.۳ درصد آن واردات اوراسیا از کشورهای دیگر است. 
خضرایی منش تاکید کرد: اگر ما بتوانیم تمام ظرفیت اوراسیا را پوشش دهیم، در اصل به بازار ۲۷ میلیارد دلاری دسترسی پیدا کرده‌ایم.  
وی گفت: دولت با توافق‌نامه اوراسیا، امکان بهره‌مندی از این بازار را از نظر دیپلماسی کلان برای فعلان اقتصادی باز کرده است. حالا این بازار در دسترس فعالان اقتصادی است. 
مدیر توسعه سرمایه گذاری و انتقال فناوری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به صحبت‌های رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: آقای شافعی تاکید کردند که ما نیازی به جایزه صادراتی نداریم، فقط جلوی ما را نگیرید که بتوانیم صادرات کنیم. اگر بخش دولتی حداقل چالش‌ها را حل کند که بخش خصوصی بتواند از این مزیت برخوردار شود، می‌توانیم حداقل شاهد رشد ۱۰ میلیارد دلاری در این بازار باشیم.  

https://sarmayegozarionline.ir/vdcgn393.ak9t34prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین