تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۴۳
جالب است ۰
آمار معاملات سهامداران حقیقی و حقوقی در یک سال گذشته چه پیامی دارد؟

موازنه جدید جبهه‌های بورسی

طی روزهای اخیر شاهد تداوم سیر صعودی بورس تهران بودیم. مطابق روال معمول، حرکت رو به رشد قیمت سهام همواره با حضور پررنگ سهامداران حقیقی در معاملات توام بوده است. بررسی آمار مشارکت سهامداران خرد طی سال‌های ۹۶ ، ۹۷ و همچنین معاملات چند روز اخیر در سال جدید گویای مشارکت فزاینده از سوی این دسته از معامله‌گران است.
موازنه جدید جبهه‌های بورسی
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،به بیان آماری، نسبت مشارکت سهامداران حقیقی بورس تهران از 59 درصد در سال 96 به 76 درصد در سال جدید رسیده است.

بازار سهام در حالی سال 97 را با بازدهی 86 درصدی سپری کرد که این روند در سال جدید پرقدرت دنبال شد به‌طوری‌که در شش روز معاملاتی سال 98، بازدهی 4/ 4درصدی در کارنامه بازار سهام ثبت شد. در همین راستا بررسی تغییر مالکیت‌های صورت‌گرفته در این بازار نیز نشان از افزایش مشارکت سهامداران خرد در معاملات روزهای اخیر دارد، به‌طوری‌که خالص خرید معامله‌گران حقیقی از ابتدای سال جدید بیش از یک‌هزار و 270میلیارد تومان بوده که نشان از سهم مشارکت 76درصدی این گروه از بازیگران دارد. به عبارت دقیق‌تر در شش روز کاری مزبور، حقیقی‌ها بیشتر خریدار بودند تا فروشنده. همچنین بررسی مشارکت سهامداران حقیقی و حقوقی از سال 96 تاکنون نیز نشان از افزایش مشارکت بازیگران خرد دارد، به‌طوری‌که مشارکت حقیقی‌ها در سال 96 از 59درصد به 67 درصد در سال 97 افزایش یافته است. امری که طی چند روز ابتدایی سال جدید نیز با توجه به مشارکت 76درصد حقیقی‌ها رشد بیش از 13درصدی را تجربه کرده و نشان از موازنه جدید در جبهه‌های بورسی دارد.

به‌نظر می‌رسد خریدهای صورت گرفته از سوی سرمایه‌گذار خرد که به دنبال جو مثبت ایجاد شده در بازار سهام با اقبال بیشتری دنبال شد، نوید از سالی پررونق دارد. همان‌طور که در گزارش‌های پیشین «دنیای اقتصاد» از جمله «آغاز بهاری بورس تهران» نیز مورد اشاره قرار گرفت، مطابق با انتظارات، معامله‌گران با آگاهی نسبت به واقعیت‌های بنیادی در سمت خرید سهام فعال شدند. به این ترتیب نه‌تنها بخشی از جاماندگی بورس از دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری موازی جبران شد، بلکه با تشکیل روند مزبور می‌توان گفت پتانسیل ادامه صعود بورس مهیا است. بر این اساس متغیرهای بنیادی اثرگذار بر سودآوری شرکت‌ها فضا را برای ادامه رشد قیمتی سهام فراهم آورده است.
رصد تغییر مالکیت‌ها در روزهای بهاری

بررسی تغییر مالکیت‌های صورت گرفته در روزهای ابتدایی سال نشان از آن دارد که سهامداران خرد فعالیت بیشتری در سمت خرید سهام نشان دادند به‌طوری‌که تنها دو روز از شش روز کاری سال 98، خالص خرید مثبتی در کارنامه سهامداران عمده ثبت شد و در مابقی روزها، کفه ترازو به سمت بازیگران خرد سنگینی کرد. این امر سبب شد تا مشارکت بیش از 76درصدی حقیقی‌ها را در روزهای اخیر شاهد باشیم. رصد جزئیات جابه‌جا‌یی‌ها نشان می‌دهد که نخستین جلسه معاملاتی سال 98 در روز 5 فروردین، مطابق با انتظارات در حجم و ارزش محدودتر نسبت به روزهای پایانی سال گذشته دنبال شد. به این ترتیب حمایت سهامداران عمده در این روز سبب شد تا حدود 600میلیون تومان نقدینگی به پرتفوی معامله‌گران حقوقی منتقل شود. اما در روزهای بعد، حقیقی‌ها فعالیت بیشتری نشان داده و توانستند در مجموع 3روز خالص متوالی، خالص خرید 86میلیارد تومانی را در کارنامه خود ثبت کنند. ولی روند مزبور در روز 11فروردین و همزمان با توقف رشد شاخص کل تغییر مسیر داد و در حالی روز یکشنبه گذشته پس از رشد بی‌وقفه 15روزه، شاخص کل بورس وارد روند اصلاحی شد که در این روز حقوقی‌ها مجددا به حمایت از بازار اقدام کردند. این امر سبب شد تا بیش از 10میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی معامله‌گران حقوقی منتقل شود. اما بازار سهام پس از گذران هفته نیمه‌تعطیل نوروز، معاملات روز گذشته را با قدرت آغاز کرد و به رشد بیش از 1200واحدی دست یافت. در این روز نیز سهامداران خرد مجددا به مدار خرید بازگشتند و 460میلیارد تومان سهم خریداری کردند. البته با احتساب میزان فروش بیش از 410میلیارد تومانی آنها، خالص خریدی معادل 51میلیارد و 700میلیون تومان در کارنامه معاملات روز شنبه این گروه از بازیگران ثبت شد.
نگاهی به صنایع مورد توجه معامله‌گران

بررسی خرید و فروش‌های صورت گرفته از سوی معامله‌گران نشان از توجه آنها به جمع‌آوری سهام گروه سیمانی دارد به‌طوری‌که در 6روز معاملاتی اخیر، صنعت سیمانی در فهرست بیشترین خریدهای حقیقی‌ها قرار گرفت. بررسی‌ها نشان می‌دهد که شاخص صنعت سیمان نیز از ابتدای بهمن تا پایان هفته گذشته، حدود 37 درصد رشد را تجربه کرده است. این در حالی است که برخی از نمادهای زیرمجموعه سیمانی با وجود عملکرد نه‌چندان درخشان نیز در کانون توجه قرار دارند که در این میان اخبار منتشر شده، در تشکیل جو مزبور بی‌تاثیر نبوده است. به این ترتیب خالص خرید سهامداران خرد در گروه سیمان به بیش از 36میلیارد تومان رسید که بخش عمده‌ای از آن به خرید سهام سیمان تهران و سیمان فارس و خوزستان تعلق داشت. نماد «ستران» در حالی از اواسط دی‌ماه سال گذشته شاهد ورود جوی مثبت بود که از ابتدای بهمن ماه تا‌کنون، رشد بیش از 150 درصدی را تجربه کرده است. همچنین «ستران» در آخرین اطلاعیه منتشر شده بر سایت کدال اعلام کرد که در گزارش حسابرسی شده مربوط به دوره 6ماه منتهی به پایان شهریور ماه سال 97، حدود 46میلیارد تومان سود ناخالص محقق کرده که نسبت به دوره مشابه سال قبل، رشد 26درصدی دارد. اما با توجه به هزینه‌های بالای شرکت و همچنین زیان خالص عملیات در حال تداوم، زیان خالص «ستران» در دوره مزبور به 3/ 3میلیارد تومان رسیده که این امر زیان 19ریالی به ازای هر سهم «ستران» را در نیمه نخست سال مالی به دنبال دارد. در همین راستا نماد «سفارس» نیز در حالی با رشد بی‌وقفه در حداکثر میزان نوسان طی روزهای ابتدایی سال 98همراه شد که به این ترتیب بازدهی 26درصدی را طی 5روز کاری مزبور کسب کرد و متوقف شد. به این ترتیب هر کدام از دو نماد مزبور در روزهای اخیر توانستند با ثبت خالص خرید بیش از 14میلیارد تومانی، در صدر خریدهای سهامداران خرد قرار گیرند. در میان دیگر صنایع مورد توجه حقیقی‌ها در مدت اخیر، خرید سهام گروه شیمیایی قرار داشت. به‌طوری‌که خریدهای صورت گرفته در این گروه به جابه‌جا‌یی بیش از 31میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی انجامید. در صدر این خریدها نیز جمع‌آوری سهام سرمایه‌گذاری صنایع‌ شیمیایی ‌ایران قرار داشت که خالص خرید 3/ 15میلیارد تومانی را به خود اختصاص داد. «شیران» در حالی در 6روز ابتدایی سال جاری، رشد قیمت بیش از 11درصدی را تجربه کرده که روز گذشته اقدام به شفاف‌سازی کرد. «شیران» اعلام کرده که موفق به اخذ طرح توسعه اول خود از شرکت UOP شد.  گروه خودرویی نیز از دیگر صنایع مورد توجه بازیگران خرد در روزهای ابتدایی سال جدید بود که البته بخش عمده‌ای از این خریدها به جمع‌آوری سهام ایران خودرو تعلق داشت. به‌طوری‌که خالص خرید حقیقی‌ها در نماد «خودرو» به حدود 19میلیارد تومان رسید. در این میان گروه مالی بانک پارسیان به‌عنوان سهامدار عمده «خودرو» با توجه به استقبال سهامداران و تشکیل صف‌ خرید سنگین، اقدام به عرضه سهم در روزهای اخیر کرد. بر این اساس حقوقی مزبور 15میلیون سهم «خودرو» را در این روزها به فروش رساند.  در همین راستا محورسازان ‌ایران‌خودرو نیز شاهد عرضه سهم از سوی سهامدار عمده بود. بر این اساس شرکت سرمایه‌گذاری سمند از ابتدای سال جدید، بیش از 8میلیون سهم «خوساز» را به فروش رساند.
نگاهی به تغییر مالکیت‌ها در سال 97

همان‌طور که عنوان شد بازار سهام در سال 97 شاهد افزایش مشارکت سهامداران خرد در مقایسه با سال 96 بود. در شرایطی که تا روز تاریخی بورس تهران در نهم مهرماه، حدود 5 هزار و 600 میلیارد تومان پول از سوی سهامداران حقیقی به جریان سهام پیوسته بود، در نیمه دوم سال با خروج تدریجی سهامداران خرد از بازار، این رقم به 3 هزار و 450 میلیارد تومان کاهش یافت. به بیان دیگر، در نیمه دوم سال حدود 2 هزار و 150 میلیارد تومان سهم از سرمایه‌های خرد از جریان معاملات خارج شد. ولی در مجموع برآیند جابه‌جا‌یی‌های صورت گرفته سبب شد تا مشارکت سهامداران خرد در سال گذشته به 67درصد برسد. این امر در مقایسه با مشارکت 59درصدی حقیقی‌ها در سال 96، رشد 5/ 13درصدی را نمایان می‌سازد.در میان صنایع مورد توجه سهامداران خرد در سال گذشته نیز، گروه شیمیایی با ثبت خالص خرید بیش از 705میلیارد تومانی، در صدر خریدها قرار گرفت. همچنین 186میلیارد تومان از این رقم به خالص خرید پتروشیمی شازند تعلق داشت. البته در سال گذشته نماد داروپخش رکورددار بیشترین خالص خرید سهامداران خرد شد که این امر با انتقال بیش از 340میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقیقی‌های «وپخش» دنبال شد.در مقابل سهامداران عمده بیشترین حمایت را در سال گذشته از نمادهای معدنی داشتند که این موضوع با خالص خرید بیش از 200میلیارد تومانی آنها همراه شد. در این میان 117میلیارد تومان از این رقم به خالص خرید سهام گل‌گهر اختصاص داشت. اما در میان نمادهای مورد توجه حقوقی‌ها نیز خرید سهام فولاد مبارکه اصفهان و واسپاری ملت قرار داشت. هر کدام از دو نماد مزبور خالص خریدی بیش از 200میلیارد تومان را به خود اختصاص دادند.



https://sarmayegozarionline.ir/vdcgtw9t.ak9nq4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین