تاریخ انتشار :سه شنبه ۹ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۵۷
جالب است ۰
یک نماینده مجلس خواستار شد:

ضرورت قطع تخصیص ارز دولتی به پتروشیمی‌ها

حمایت از پتروشیمی ها جلوی فرآوری محصولات از سوی آنها و توسعه صنایع پایین دستی را گرفته است.
ضرورت قطع تخصیص ارز دولتی به پتروشیمی‌ها
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،هدایت الله خادمی از وضعیت تولید پتروشیمی ها در کشور انتقاد کرد و گفت: خام فروشی از سوی پتروشیمی ها مشکلات عدیده ای را ایجاد کرده و به افزایش هزینه های کشور دامن زده، در حالی که تولید ثروت در این واحدها باید پیگیری شود.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه تعامل دولت با پتروشیمی ها مناسب بوده و رانت بسیاری به آنها داده می شود، افزود: متاسفانه قسمتی از پتروشیمی ها که گازی است چون خوراک ارزان می گیرند این خوراک را به محصولات با ارزش تبدیل نمی کنند تا با پول بیشتری بفروشند، از اینرو ماموریت خود را در اقتصاد انجام نمی دهند.

وی با تاکید بر اینکه پتروشیمی ها خوراک ارزان را به متانول تبدیل می کنند که خود مواد اولیه ای بسیاری از محصولات دیگر است، تصریح کرد: عدم فرآوری خوراک از سوی پتروشیمی ها حیف و میل منابع کشور است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه پتروشیمی ها باید به ارتقا تولیدات خود با هدف ارزآوری بیشتر اقدام کنند، گفت: خام فروشی از سوی پتروشیمی ها متاسفانه منابع کشور را در خارج از کشور هزینه کرده است.

خادمی با تاکید بر اینکه پتروشیمی ها باید با فرآوری محصولات سعی در اقتصادی کردن تولیدات خود داشته باشند، افزود: دولت با ارایه ارز ۳ هزار و ۸۰۰ تومان به این واحدهای تولیدی رانت بزرگی برای ادامه فعالیت آنها پرداخت می کند، از اینرو باید نتایج تولیدات آنها در قالب ارزی به کشور بازگشت داده شود.

پتروشیمی ها ارز صادراتی را به بانک مرکزی تحویل نمی دهند

وی با بیان اینکه در دوره‌ای شرکت‌های پتروشیمی ارزی که در ازای فروش محصولات خود به دست می‌آوردند را به طور کامل وارد کشور می‌کردند اما اکنون، ارز خود را به بانک مرکزی تحویل نمی دهند، تصریح کرد: دولت باید از ارایه رانت به پتروشیمی ها تا زمانی که نسبت به فرآوری محصولات خود اقدام نکرده و همچنین ارز حاصل از فروش را به داخل تزریق نکرده اند، ممانعت کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه در کشورهای پیشرفته پتروشیمی ها اقتصادی عمل کرده و با خرید خوراک از کشورهای دیگر با قیمت بین المللی سعی در فرآوری محصولات خود دارند، گفت: پتروشیمی ها در داخل کشور به دنبال ارتقا کیفیت تولیدات خود نبوده زیرا حمایت های دولت را همیشه داشته اند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: در نتیجه بی تحرکی پتروشیمی ها در راستای فرآوری محصولات خود صنایع پایین دستی نیز در ایران توسعه نیافته و موجب اشتغال نشده است.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcfytd0.w6dtmagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما