تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۱۱
جالب است ۰
مدیرعامل سبدگردان سورنا مطرح کرد:

صندوق‌های بخشی باید در همه صنایع ایجاد شود

مدیر عامل سبدگردان سورنا گفت: هر نوع ابزارسازی به منظور تجمیع سرمایه و کاراترشدن سرمایه‌گذاری به طور قطع به رشد تولید و بهبود فضای اقتصادی کشور منجر خواهد شد.
صندوق‌های بخشی باید در همه صنایع ایجاد شود
ساسان اله‌قلی، در رابطه با ماهیت صندوق‌های بخشی، اظهار کرد: بورس ایران در مقایسه با بازار سرمایه کشورهای منطقه از تنوع به نسبت قابل توجهی از زاویه صنایع پذیرفته شده برخوردار بوده به نحوی که این موضوع ارزیابی، تحلیل و شناخت تمامی صنایع بورسی را برای سرمایه‌گذار با چالش‌ مواجه ساخته است.
وی افزود: اگر شخصی بخواهد تمام صنایع بورسی بازار سرمایه ایران را به منظور بهره‌مندی از فرصت‌های موجود در آن مورد تحلیل قرار دهد حداقل نیازمند یک تیم تحلیلگر متشکل از ۵ تا ۱۰ نفر متخصص است که اجرای این امر بسیار پر هزینه خواهد بود، شاید همین پیچیدگی تحلیل و شناسایی فرصت‌ها، دلیل ارزان بودن بازار سرمایه در قیاس با سایر بازارهای موازی باشد.
اله‌قلی با تاکید بر این که هر نوع ابزارسازی به منظور تجمیع سرمایه و کاراتر شدن سرمایه‌گذاری از بعد هزینه، کیفیت تحلیل و پاسخگو کردن مدیران صنایع، به طور قطع به رشد تولید و بهبود فضای اقتصادی کشور منجر خواهد شد، گفت: صندوق‌های بخشی به عنوان یک ابزار مالی تمامی ویژگی‌های ذکر شده را دارد و با تجهیز تیم تحلیل در نهادهای مالی برای این ابزار هم منابع سرمایه‌گذاران سرمایه‌گذاری بهینه شده و هم منجر به تجمیع و تزریق نقدینگی به صنایع می‌شود.
وی بیان کرد: صندوق‌های بخشی به سبب آن که منابع تجمیع شده را بر یک صنعت خاص سرمایه‌گذاری می‌کنند، افزون بر افزایش شفافیت و پیش‌بینی پذیری صندوق، اطمینان سرمایه‌گذار نسبت به بازدهی یک صنعت را نیز بیش از پیش افزایش می‌دهد.
معافیت مالیاتی صندوق‌های بخشی
مدیرعامل سبدگردان سورنا در خصوص مزیت صندوق‌های بخشی، گفت: اشخاص در خرید و فروش واحدهای صندوق‌های بخشی مالیات پرداخت نمی‌کنند و هزینه کارمزد معاملاتی کمتری نسبت به خرید و فروش خود سهام خواهند داشت.
اله‌قلی بیان کرد: صندوق‌های بخشی به نسبت صندوق‌های سرمایه‌گذاری کلاسیک مزیت پیش‌بینی‌پذیری بالاتری داشته و باعث می شود مدیر سرمایه‌گذاری بر یک صنعت خاص تمرکز کند که این امر تحلیل دقیق‌تر و ثبات در اجرای استراتژی‌های سرمایه‌گذاری وی را به همراه خواهد داشت.
وی در ادامه گفت: اصولا به سرمایه‌گذارانی که امکان تجزیه و تحلیل فرصت‌های بازار به صورت مداوم را نداشته اما تمایل به مدیریت منابع خود به صورت مستقیم دارند در ادبیات سرمایه‌گذاری توصیه می‌شود تا بخش کوچکی از سبد خود را به صندوق‌های بخشی در هر یک از صنایع موجود در بازار تخصیص دهند.
انتخاب صنایع برای سرمایه‌گذاری متناسب با شرایط اقتصادی
اله‌قلی در مورد تجارب سایر کشورها در زمینه بهره‌گیری از صندوق‌های بخشی تصریح کرد: در بعضی از کشورها برای برخی صنایع در بازه‌های زمانی ویژگی‌های مختلفی در نظرگرفته می‌شود؛ به طور مثال، در دوران رکود صنایع دارو، مواد غذایی، نیروگاهی را با ثبات‌تر و جذاب‌تر و در شرایط رونق و رشد اقتصادی صنایع تکنولوژی و... مورد توجه بیشتر قرار می‌گیرد و هر شخصی می‌تواند پرتفوی خود را با این رویه با کمک صندوق‌های بخشی مدیریت کند.
نیاز سایر صنایع برای بهره‌مندی از صندوق‌های بخشی
وی در رابطه با آن که سازمان بورس و اوراق بهادار باید چه اقداماتی را در راستای هدایت سرمایه‌گذاران به سمت صندوق‌های بخشی انجام دهد، گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار تا کنون اقدامات مهمی را در این رابطه انجام داده به نحوی که می‌توان به انعطاف بالاتر از حد نصاب این صندوق‌ها، امکان خرید و فروش اوراق اختیار برای صندوق، تبدیل صندوق‌های بخشی به مولتی « NAV» و... اشاره کرد.
مدیرعامل سبدگردان سورنا در پایان با بیان این که در حال‌حاضر شش صنعت دارای صندوق بخشی هستند، افزود: سازمان بورس و اوراق بهادار به منظور حرفه‌ای‌سازی معاملات باید زمینه لازم را برای بهره‌مندی سایر صنایع از این صندوق نیز فراهم سازد.
https://sarmayegozarionline.ir/vdccxmq4.2bqei8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

پیش بینی شما از شاخص بورس تا انتهای سال
بیش از دو میلیون
کمتر از دو میلیون
آخرین عناوین