تاریخ انتشار :سه شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۴۰
جالب است ۰
در نشست اخیر شورای عالی اقتصادی اوراسیا که به ریاست ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در مسکو برگزار شد، سران کشورهای عضو این اتحادیه بر اهمیت همکاری ترانزیتی و گسترس همکاری های تجاری با جمهوری اسلامی ایران تاکید کردند.
گسترش همکاری با ایران، شاه بیت نشست سران اتحادیه اوراسیا
به گزارش روز پایگاه خبری سرمایه گذاری و به نقل از ایرنا، شورای عالی اقتصادی اوراسیا ( SEEC ) عالی ترین نهاد اتحادیه اقتصادی اوراسیا است. در نشست کنونی این شورا که آخر هفته گذشته به ریاست پوتین رئیس جمهور روسیه برگزار شد، الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس، قاسم جومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان، صدیر جپاروف رئیس جمهور قرقیزستان، نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان حضور داشتند. همچنین شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان، الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان و امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان از طریق لینک ویدیویی به این نشست پیوستند.
در این نشست میگوئل دیاز کانل برمودز رئیس جمهور کوبا، سرگئی لبدف، دبیر اجرایی تحادیه کشورهای مستقل یا همسود ( CIS) و ژانگ مینگ، دبیرکل سازمان همکاری شانگهای نیز حضور داشتند.

رئیس جمهور روسیه و دیگر مسئولان ارشد اتحادیه اوراسیا در سخنان خود خطاب به شرکت کنندگان در این اجلاس، به صراحت به نقش و جایگاه ایران برای همکاری با اتحادیه اقتصادی اورسیا اشاره و از امضای قرارداد ساخت راه آهن رشت – آستارا به عنوان رخدادی قابل توجه یاد کردند.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا یک سازمان اقتصادی بین المللی است که روسیه، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان را متحد می کند. کوبا، مولداوی و ازبکستان دارای وضعیت کشورهای ناظر هستند. در سال ۲۰۲۳ روسیه رئیس اتحادیه اوراسیا شد. SEEC عالی ترین نهاد فراملی اتحادیه است.
ارمنستان: گسترش واقعی همکاری های اوراسیا با تهران ضروری است

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان، به طور مستقیم از اهمیت جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با این اتحادیه نام برد و گفت: با توجه به پویایی بالای توسعه همکاری ها با ایران، لازم الاجرا شدن توافقنامه تجارت آزاد با این کشور ضروری است و متعاقب آن اجرای همکاری ها در راستای گسترش واقعی همکاری های تجاری با تهران است.
او تصریح کرد: : امروزه نیاز به تشکیل یک سیستم جمعی برای تضمین امنیت غذایی به شدت افزایش یافته است. من بدیهی می دانم که نیاز به تحکیم تلاش های کشورهای اوراسیا در این راستا با همکاری کشورهای ثالث وجود دارد.
پاشینیان گفت: با استفاده از فرمت های مختلف تعامل، در سال ۲۰۲۲ کار سیستماتیکی را برای ایجاد یک مشارکت سودمند متقابل در خارج از اتحادیه انجام دادیم و رویکردهای توسعه همکاری تجاری و اقتصادی با شرکای اصلی اتحادیه در میان مدت را مشخص کردیم.

گسترش همکاری با ایران، شاه بیت نشست سران اتحادیه اوراسیا

وی تصریح کرد: با توجه به پویایی بالای توسعه همکاری ها با ایران، لازم الاجرا شدن توافقنامه تجارت آزاد و متعاقب آن اجرای آن در راستای گسترش واقعی همکاری های تجاری با کشورهای ثالث برای ما اولویت دارد.
پاشینیان اظها رداشت: ادامه کار در زمینه‌های مذاکره اولویت‌دار و امیدوارکننده با کشورهایی مانند هند و مصر، و همچنین توسعه گفت‌وگوی جامع در دستور کار اقتصادی و تعمیق همکاری‌های تجاری و اقتصادی با امارات متحده عربی و اندونزی، انگیزه بیشتری به این روند خواهد داد.
او تاکید کرد: علیرغم نتایج به دست آمده، بر اساس واقعیت های کنونی، ما نیازمند ایجاد سریع مکانیسم های موثر برای تعامل با شرکای کشورهای ثالث هستیم که به طور مستمر منجر به ایجاد شرایط برای توسعه پایدار اقتصاد کشورهایمان می شود.
پیشنهاد قزاقستان: اتحادیه اقتصادی اوراسیا در زیرساخت های بندری ایران سرمایه گذاری کند

رئیس جمهوری قزاقستان در این نشست پیشنهاد کرد که امکان سرمایه گذاری مشترک در ساخت زیرساخت ها در بنادر دریایی و خشک جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان در نظر گرفته شود.
به گفته قاسم جومارت توکایف، چنین سرمایه گذاری هایی به طور قابل توجهی جغرافیای صادرات کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) را گسترش می دهد و توانایی های لجستیکی کشورهای عضو این سازمان را تقویت می کند.
رئیس جمهور قزاقستان ابراز اطمینان کرد که EAEU در نهایت به پیوندی بین اروپا و آسیا، جنوب و شمال جهانی تبدیل خواهد شد.

گسترش همکاری با ایران، شاه بیت نشست سران اتحادیه اوراسیا
وی تاکید کرد: از نیت فدراسیون روسیه برای ایجاد کریدور در مسیر چین، هند، پاکستان، ایران، کشورهای خاورمیانه و آسیای جنوب شرقی استقبال می کنیم.
توکایف در عین حال بر لزوم توسعه کریدور حمل و نقل شمال-جنوب در ارتباط با مسیر ترانس خزر اشاره کرد. در این راستا، قزاقستان با استفاده از همه ظرفیت ها و منابع خود به عنوان یک مرکز لجستیک قابل اعتماد اتحادیه اقتصادی اوراسیا عمل خواهد کرد.
در همین راستا رئیس جمهور قزاقستان پیشنهاد راه اندازی قطارهای باری سریع السیر در امتداد راه آهن چلیابینسک-بولاشاک-ایران به طول ۲۸۷۳ کیلومتر را داد.
بلاروس: دسترسی اوراسیا به بازارهای ثالث را فراهم کنیم
الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس نیز گفتک ما باید دسترسی برابر به زیرساخت‌های موجود و نوظهور کشورهای ثالث را تضمین کنیم تا در آینده شرایط ناخوشایندی وجود نداشته باشد.

گسترش همکاری با ایران، شاه بیت نشست سران اتحادیه اوراسیا

او افزود: من به آزادسازی حمل و نقل جاده ای به کشورهای ثالث (از جمله ایران) بدون نیاز به اخذ مجوزهای خاصتاکید دارم.

تاکید ازبکستان بر توسعه مسیر شمال- جنوب
شوکت میرضیایف رئیس جمهوری ازبکستان هم اظهار داشت : همکاری در زمینه حمل و نقل و ترانزیت یک جهت استراتژیک مشارکت ما است. در واقعیت‌های کنونی، تقویت کار مشترک بر روی تشکیل کریدورهای حمل‌ونقل جایگزین و ایجاد زنجیره‌های تامین پایدار مهم است.
او افزود: ما از توسعه مسیرهای بین المللی شمال-جنوب و سایر بزرگراه هایی که منطقه ما را با چین، ایران، کشورهای خاورمیانه و جنوب آسیا متصل می کند، حمایت می کنیم. ما از هماهنگی نزدیک در زمینه سیاست تعرفه ها حمایت می کنیم.
پوتین: ایجاد اتحادیه اوراسیا با کشورهای ثالث ضروری است
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز در نشست شورای عالی اقتصادی اوراسیا (SEEC) گفت: اگر کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) با شرکای کشورهای ثالث اتحادیه های فناورانه ایجاد کنند، این امکان سازماندهی صنایع جدید با فناوری پیشرفته را فراهم می کند.

گسترش همکاری با ایران، شاه بیت نشست سران اتحادیه اوراسیا
وی افزود: از نظر عملی، من پیشنهاد می‌کنم بر سر اولویت‌های مشترک برای تحول فناوری و همکاری‌های نوآورانه با کشورهای همسایه اتحادیه به توافق برسند و به اجرا درآیند. ه
تجارت آزاد، مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اوراسیا را سه برابر می کند
نماینده ایران در دومین مجمع اقتصادی اتحادیه اوراسیا که یک روز قبل از نشست شورای عالی اقتصادی اورسیا برگزار شد، گفت: پارسال حجم مبادلات تجاری ایران و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا ۵.۵ میلیارد دلار بود که با امضای تفاهم نامه جامع تجارت آزاد با این اتحادیه، حجم مبادلات سه برابر خواهد شد.
امید گلزاری در حاشیه دومین مجمع اقتصادی اتحادیه اوراسیا افزود: از حجم مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اوراسیا در سال گذشته، نزدیک به ۳.۳ میلیارد دلار تعریفات ترجیحی به معنای تخفیف در تعرفه های گمرکی بود.

سرپرست دفتر همکاری های بین الملل و روابط عمومی گمرک جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در مرحله مهمی از سطح همکاری های اقتصادی ایران و اوراسیا هستیم، گفت: مبادلات با این کشورها از نظر وزنی پارسال ۱.۸ میلیون تن بود که عمده کالاها را اقلام کشاورزی، صنعتی، ساختمانی و پتروشیمی تشکیل می دادند.

گلزاری با اشاره به مباحث مطرح شده در مدت دو روز برپایی دومین مجمع اقتصادی اتحادیه اوراسیا در مسکو گفت: با توجه به شرایط خاص منطقه، فضا و فرصت مناسبی برای نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران فراهم است.

وی اظهار داشت: رئیس جمهور روسیه و دیگر مسئولان ارشد اتحادیه اوراسیا در سخنان خود خطاب به شرکت کنندگان در این اجلاس، به صراحت به نقش و جایگاه ایران اشاره و از امضای قرارداد ساخت راه آهن رشت – آستارا به عنوان رخدادی قابل توجه یاد کردند.

سرپرست دفتر همکاری های بین الملل گمرک ایران ادامه داد: این دیدگاه ها گویای آن است که کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا هم به اراده قابل توجهی برای افزایش مبادلات با جمهوری اسلامی ایران دست یافته اند و هر زمان که این اراده در دولت ها ایجاد می شود، افزایش حجم مبادلات تجاری را شاهد هستیم.

گلزاری خاطرنشان کرد: باید از فرصت کنونی در توسعه مناسبات با اوراسیا استفاده بهینه ای داشته باشیم و تراز تجاری مبادلات خود با این اتحادیه را با تمرکز بر صادرات بیشتر افزایش دهیم.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا در حالی در مسکو برگزار شد که جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای تجارت آزاد با کشورهای عضو این اتحادیه اعلام کرد؛ موضوعی که مقدمات آن طی سال های گذشته فراهم شده است.

گلزاری سرپرست دفتر همکاری های بین الملل و روابط عمومی گمرک ایران در سخنانی در این مجمع که با حضور بیش از ۵۰۰ نماینده از ۵۴ کشور جهان برگزار شد، اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران سال ۲۰۱۸ موافقتنامه موقت ایجاد منطقه آزاد تجاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EEU) را امضا کرد و پس از چهار سال تجربیات موفق در زمینه تجارت خارجی با این اتحادیه، آماده تجارت آزاد با این اتحادیه است.

گسترش همکاری با ایران، شاه بیت نشست سران اتحادیه اوراسیا
سخنان مقام های عضو اتحادیه اوراسیا حاکی از آن است که این اتحادیه و جمهوری اسلامی ایران به امضای توافقنامه نهایی و جامع ایجاد منطقه آزاد تجاری نزدیک شده اند، موضوعی که به تحقق تحول اقتصادی مهم در این کشورها منجر خواهد شد.
پیش‌نویس توافقنامه بین ایران و اوراسیا بر سر اخذ تعرفه‌های صادراتی ترجیحی در ۵ ژوئیه ۲۰۱۷ در ایروان امضا شد. در سال ۲۰۱۸ توافقنامه موقت (برای مدت سه سال) در خصوص مشارکت این کشور با اوراسیا منعقد شد و از نیمه دوم سال ۲۰۲۱ مذاکرات برای انعقاد یک توافق نامه تمام عیار بین ایران و اتحادیه اقتصائی اوراسیا در حال انجام است.
آلکسی اورچوک معاون نخست وزیر روسیه ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در حاشیه چهاردهمین مجمع اقتصادی بین المللی «روسیه - جهان اسلام: کازان فوروم» به منابع خبری روسیه گفت: اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) ممکن است زودتر از سایر کشورها به توافق بر سر منطقه آزاد تجاری با ایران دست یابد.
وی در پاسخ به این سوال که اتحادیه اوراسیا با کدام کشورها به توافق بر سر منطقه آزاد تجاری نزدیکتر است، گفت: ما با ایران نزدیکتریم.
آندری اسلپنف وزیر بازرگانی کمیسیون اقتصادی اوراسیا نیز پیش تر اعلام کرده بود که احتمال ایجاد منطقه آزاد تجاری بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU)و ایران تا پایان سال جاری میلادی بسیار زیاد است.
https://sarmayegozarionline.ir/vdcirwav.t1aqv2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما