کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سید مناف هاشمی، دبیر کل کمیته ملی المپیک:

دو هزار میلیارد تومان برای حضور قدرتمند در هانگژو نیاز داریم

11 بهمن 1401 ساعت 13:19

دبیرکل کمیته ملی المپیک با اشاره به اعزام کاروان کیفی به بازی‌های آسیایی هانگژو گفت: بر مبنای قیمت امروز دلار، ۵۰ میلیون دلار یا ۲ هزار میلیارد تومان نیاز داریم تا با رقبا در بازی‌های آسیایی رو به رو شویم چرا که بودجه فعلی کافی نیست.



به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری، دوازدهمین نشست هیئت اجرایی کمیته ملی المپیک با حضور اعضا برگزار شد. سیدمناف هاشمی دبیرکل و سخنگوی این کمیته با اشاره به مباحث مطرح شده در جلسه امروز اظهار کرد: اولین بحث مربوط به بودجه سال آینده و پیگیری‌های صورت گرفته از سوی کمیته ملی‌المپیک از سازمان برنامه و بودجه و مجلس شورای اسلامی بود. در همین راستا ما پاسخگوی سوالات نمایندگان کمیسیون فرهنگی و هیئت رییسه مجلس درخصوص بودجه و کافی نبودن آن بودیم.
وی افزود: بودجه کمیته ملی المپیک سال قبل در سه ردیف بود که سال گذشته ردیف اصلی ۲۳۰ میلیارد، متفرقه ۸۰ و عمرانی هم عددی مختصری بود. تلاش کردیم برای ۲ رویداد مهم سال آینده بازی‌های آسیایی و کسب سهمیه المپیک بودجه را ارتقا دهیم. برای بازی‌های آسیایی با کاروان کیفی اعزام می‌شویم که با فدراسیون‌ها جلساتی هم داشتیم و خلاصه گزارش را در قالب مکاتبات متعدد به سازمان برنامه و بودجه اعلام و هر سه ردیف بودجه را ارتقا دادیم و ردیفی برای بازی‌های آسیایی در نظر گرفتند؛ هرچند این مبلغ کافی نیست اما همین که این مقدار را در نظر گرفتند اتفاق خوبی بود و در مجموع بودجه امسال ما رشد ۸۰ تا ۸۵ درصدی داشت.
هاشمی ادامه داد: اگر گشایشی در بودجه ایجاد شود، شاید در ردیف متفرقه کمک بیشتری کنند تا در سال آینده دچار مشکل نشویم. در بازی‌های ۲۰۱۰ گوانگجو چهارم شدیم، آن زمان ۵۰ میلیارد اعتبار برای این مسابقات در نظر گرفته شده بود و دلار هم زیر ۱۰۰۰ تومان بود بر مبنای قیمت امروز دلار، ۵۰ میلیون دلار یا ۲ هزار میلیارد تومان نیاز داریم تا با رقبا رو به رو شویم چرا که بودجه فعلی کافی نیست.
او خاطر نشان کرد: در ادوار گذشته عناوین چهارمی، سپس پنجمی و در دوره گذشته هم ششمی را کسب کردیم و اگر همین نمودار را ادامه دهیم، در این دوره از بازی‌های آسیایی باید هفتم یا هشتم شویم. اگر می‌خواهیم جایگاه ششم را حفظ کنیم باید دولت و مجلس حمایت کنند، اینجا بحث داخل کشور نیست همه امکانات رقبا بیشتر از ورزشکاران ما است و باید با این شرایط به مصاف آنها برویم.
هاشمی در خصوص مبلغ پرداختی به فدراسیون‌های ورزشی گفت: طبق مصوبه سال ۱۴۰۱برای فدراسیون‌های ورزشی ۸۰ تا ۹۰ میلیارد در نظر گرفته شده بود اما بیش از ۱۱۶ میلیارد پرداخت کردیم یعنی ۳۰ تا ۴۰ درصد بیشتر کمک کردیم اما همین ارقام هم پاسخگوی نیاز کمیته ملی المپیک نیست.
وی افزود: در جلسه اخیر همچنین بحث مربوط به جهانی ساحلی انجام شد و قرار است با کاروانی ۳۵ نفره و در رشته‌های کشتی، کاراته و فوتبال ساحلی اعزام ‌شویم. در نظر داریم با بررسی‌های صورت گرفته اگر فدراسیون دیگری شرایط دارد هم مشخص شود تا اقدامات لازم در این خصوص صورت گیرد. هندبال ممکن است مدال نگیرد اما می‌تواند اضافه شود. سه‌گانه، قایقرانی و والیبال ساحلی در حال بررسی است، البته بخش زیادی از هزینه این مسابقات از سوی IOC تقبل می‌شود و تلاش می‌کنیم چند رشته اضافه شود، از سویی دیگر مدیرانی که در هانگژو حضور خواهند داشت، این کاروان را اداره می‌کنند و کسب تجربه هم خواهد بود.
هاشمی گفت: در جلسه اخیر مباحث مربوط به لوگوی کمیته ملی المپیک نیز پیگیری شد. در دو سال گذشته IOC اعلام کرد لوگو باید اصلاح شود؛ پیشنهادات توسط تیم کاری مربوطه جمع‌آوری شد و بهترین پیشنهاد با ۵ حلقه کمیته و پرچم ایران نهایی شده که در مجمع نیز باید تصویب شود. البته به اعضا یک هفته فرصت داده شد تا موارد مد نظر را اعلام کنند.
وی با اشاره به ادامه تصمیم‌گیری‌ها درخصوص تعیین روسای کمیسیون‌های ورزشی گفت: تا کنون ۷ کمیسیون تعیین تکلیف شده و امروز عبدالله سهرابی به عنوان رییس کمیسیون امور بین‌الملل انتخاب شد، وی از مدیران وزارت امور خارجه و دستیار ویژه وزیر امور خارجه است.
او ادامه داد: همچنین یک دستورالعمل برای استقبال از قهرمانان در دست تدوین است، در جلسه قبل دوستان در مورد شاخص‌ها نقطه نظراتی داشتند. هفته گذشته علیرضا دبیر آمد و هربار یک رییس فدراسیون دعوت می‌شود و در برنامه داریم که توزیع اعتبار بر اساس شاخص باشد.
گزینه پیشنهادی تیم فوتبال امید را معرفی کردیم
هاشمی همچنین در خصوص آخرین وضعیت تیم فوتبال امید و کادر فنی این تیم گفت: بر اساس انتظارات مردم و جایگاه کمیته، به فدراسیون فوتبال قول کمک دادیم تا ترکیب سرپرست و کادر فنی مشخص شود و زمان کمی هم داریم. صعود تیم فوتبال امید مطالبه مردم است و این توان در فوتبال ما برای کسب سهمیه المپیک وجود دارد. دو بار با فدراسیون فوتبال جلسه داشتیم و گزینه پیشنهادی را معرفی کردیم این که چه مسائلی است که ما خبر نداریم باید از فدراسیون فوتبال جویا شوید.
او یادآور شد: حتی اگر گزینه ما را قبول ندارند، گزینه دیگری مطرح و کار را شروع کنند چراکه عملا فرصت‌ها با ادامه این روند از دست می‌رود. از عزیزان در فوتبال استدعا دارم زودتر تصمیم بگیرند، البته ما در هیچ موضوعی در خصوص تیم امید دخالت نمی‌کنیم و مسئول برگزاری بازی‌های آسیایی هستیم اما با ارایه مشاوره، حمایت می‌کنیم. ما اینجا در کمیته نمی‌توانیم تیم داشته باشیم اگر می‌توانستیم شاید این کار را انجام می‌دادیم.
۲۰۰ میلیارد تومان برای کسب سهمیه اضافه شد
دبیر کل کمیته ملی المپیک در پاسخ به سوالی در خصوص بودجه و تغییرات پیشنهادی کمیته برای افزایش آن افزود: مجلس برای بازی‌های هانگژو و کسب سهمیه المپیک ۲۰۰ میلیارد اضافه کرد که در مجموع سهم این بخش۵۱۰ میلیارد شده که نمی‌توان آن را با یک فدراسیون در آسیا مقایسه کرد؛ بودجه کمیته و وزارت در ردیف‌های جدا است اما این بودجه برای هر دو بخش کافی نیست.
حضور روسیه در آسیا هم اثر مثبت و هم منفی برای ما دارد
وی در خصوص حضور روسیه و بلاروس در آسیا گفت: در این قسمت نمی‌توانیم کاری کنیم و این به تصمیم شورای المپیک آسیا و IOC باز می‌گردد. آنها با کاروان ۵۰۰ نفره شرکت می‌کنند ولی در جداول و مدال حساب نیستند. اگر در مدال سهم داشته باشند رتبه ما ممکن است کاهش یابد اگر لحاظ نکنند این حسن را دارد که ورزشکاران ما در رقابت با آنها می‌توانند تمرین کرده و تیم‌های ما تقویت می‌شوند، در مجموع حضور روسیه در آسیا برای ما هم اثر مثبت دارد و هم منفی.  
هاشمی در خصوص استعفای سجاد گنج‌زاده از ریاست کمیسیون ورزشکاران گفت: کمیسیون ورزشکاران باید در این خصوص تصمیم بگیرد. این موضوع در جلسه مشترک مطرح شد و فعلا نفر جدیدی معرفی نشده است. باید فردی را تعیین کنند و شاید بخواهند گنج‌زاده بماند، در هر صورت ما دخالتی نمی‌کنیم و در کنار آنها هستیم.
وی همچنین در خصوص دیدار خسروی‌وفا با توماس باخ و اینکه آیا ممکن است این جلسه به دلیل تحریم اخیر ورزش باشد و یا روند فعالیت IOC به سمت تحریم برود، گفت: بعید است، بحث‌ها کاملا مربوط به کمیته بین‌المللی المپیک، کسب سهمیه، رویدادهای بین‌المللی و مسایل مربوط ورزشکاران است.
 


کد مطلب: 86546

آدرس مطلب :
https://www.sarmayegozarionline.ir/news/86546/دو-هزار-میلیارد-تومان-حضور-قدرتمند-هانگژو-نیاز-داریم

سرمایه گذاری آنلاین
  https://www.sarmayegozarionline.ir