تاریخ انتشار :شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۵۲
جالب است ۱
بررسی عوامل تاثیر گذار بر بهبود وضعیت بازار سرمایه

در حال حاضر با توجه به افت شاخص و قرار گرفتن در ناحیه 1.443 روند منفی داشته و همچنان با خروج پول حقیقی در بازار سرمایه مواجه هستیم  ناحیه مهمی قرار دارد.
در مورد سیاست های خارجی دولت وضعیت برجام بلاتکلیف مانده و ناامیدی نسبت به توافقات افزایش پیدا کرده است .
بودجه ، نقدینگی ، بانکها ، نرخ بهره ، بازار ارز مولفه های تاثیر گذار بازار سرمایه هستند.یکی از دلایل ریزش های بازار سرمایه رابطه نرخ سود بین بانکی و بازار هست که دلیل ان افزایش تورم است .فشار تورم بر حجم معاملات در بازار بین بانکی تاثیر گذار است.
در سال جاری روند نرخ سود بین بانکی روند صعودی داشته و در اخرین گزارش بانک مرکزی در رابطه با نرخ سود بین بانکی عدد 21.31% اعللام گردیده است . یکی از دلایل قرمز پوشی و نزول بازار افزایش در این نرخ بوده است چرا که باعث خروج پول از دارایی های ریسکی و انتقال به سمت دارایی های مطمعن خواهد بود که این موضوع در 4 مرداد توسط علی صالح آبادی رییس کل بانک مرکزی وعده تعدیل  در این نرخ داده شده است . هم چنین یکی از دلایل وضعیت بازار اعتماد از دست رفته اهالی بازار سرمایه است و تا زمانی که دولت به تعهدات خود پایبند نباشد هیچ سرمایه گذاری در بازار نمیماند.
در رابطه با شرایط فعلی بازار سرمایه با توجه به گزارش های خوبی که شرکت ها در فصل بهار دادند هم چنین از نگاه تکنیکالی نمودارها و بنیاد شرکتها که چقدر سود ساخته اند یا براساس درامد حاصل از فروش ، توجه به متغییرهای کلان اقتصادی وشرایط تورمی اصلی ترین دلایل در حال حاضر ریزش های بازار سرمایه میباشد .
اما از انجا که افزایش نرخ بهره راهکاری برای  کوتاه مدت هست و در صورت عدم مهار تورم با توجه به سیاست های انقباضی و افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی،کشور درگیر رکود تورمی ، کمبود عرضه و گرانی خواهد شد.
در صورت افزایش میزان نقدینگی و کنترل آن در سطح اقتصاد باعث کاهش تورم و بعد به مراتب بهبود وضعیت بازار سرمایه خواهد بود.
 سهیلا نقی پور
کارشناس بازار سرمایه
 
https://sarmayegozarionline.ir/vdcg3t97.ak93w4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما