کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حسین سلاح‌ورزی، نایب رییس اتاق ایران:

تعامل دولت و فعالان بخش خصوصی در مالیات‌ستانی به نفع همه است

30 تير 1401 ساعت 20:13

نایب‌رئیس اتاق ایران می‌گوید با بحرانی‌تر شدن اوضاع اقتصادی تحت تاثیر کرونا و متاثر شدن روند کیفی بررسی اظهارنامه‌ها از افزایش مودیان حقیقی، مهلت تسلیم اظهارنامه‌های مالیاتی افراد حقوقی دست کم باید ۱۵ روز افزایش یابد.


به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری، با نزدیک شدن به پایان مهلت تسلیم اظهارنامه‌های مالیاتی در ۳۱ تیرماه، بنگاه‌های اقتصادی خواهان تمدید دوباره این مهلت قانونی شده‌اند. اتاق ایران به نمایندگی از فعالان اقتصادی در نامه‌ای به محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور نیز، خواهان ۱۵ روز مهلت بیشتر برای ارایه اظهارنامه‌های مالیاتی به افراد حقوقی شده است. حسین سلاح ورزی نایب رئیس اتاق ایران در گفت‌وگویی با «اتاق ایران آنلاین» درباره چرایی این درخواست توضیح داده است که در ادامه آن را می‌خوانید:
 
چرا اتاق ایران خواستار تمدید مهلت تسلیم اظهارنامه‌های مالیاتی افراد حقوقی شده است؟
دو اتفاق در سال ۱۴۰۰، در این درخواست اثر داشته. اول شرایط اقتصادی کشور که تحت تاثیر کرونا، بحرانی‌تر هم شد. دوم، حجم بالای افراد حقیقی که ملزم به ارایه اظهارنامه شدند بر روند کیفی فعالان این عرصه از جمله حسابرسان و حسابداران تا حدی افزود، فعالان اقتصادی خواهان مهلت بیشتری برای فایق امدن بر برخی مشکلات اجرایی خود در این حوزه هستند.
گروهی معتقدند که شرایط اقتصادی و رکود و ... اثر وضعی واقعی بر روند تهیه اظهارنامه ها نداشته. آیا شما درخواست فعالان اقتصادی برای تمدید مهلت تسلیم اظهارنامه را به حق می‌دانید؟
بحث حق و باطل نیست. وقتی وضعیتی ایجاد می‌شود که تعداد زیادی از افراد در معارضت با قوانین و مقررات قرار می‌گیرند، بازنگری ولو موقت در شرایط به نفع همه است.

این مهلت برای دولت هم موجب انتفاع می‌شود؟
بله. مالیات‌ستانی یک رابطه دو سویه است. خروج مودی از محدوده شرایط مزیت‌های پرداخت به موقع و اظهار معتبر، انگیزه او برای پرداخت صحیح را هم کاهش می‌دهد و این موضوع دولت را هم دچار مشکلات و دردسرهایی می‌کند. آشفتگی نظام اداری بنگاه ها تحت تاثیر کرونا که تکمیل اسناد را دشوار کرد و همچنین افزایش شدید حجم اظهارهای حقیقی که سبب شد طیفی از ارائه دهندگان مستقل خدمات حسابرسی و حسابداری نتوانند به مشتریان حقوقی خود به موقع سرویس دهند مهمترین دلایل بروز این اختلال است.
فکر می کنید سال آینده شاهد نظم و ترتیب بهتر و بیشتری خواهیم بود؟
من امیدوارم با تحول زبرساخت‌های الکترونیکی ثبت و تبادل اطلاعات رویدادهای مالی، این مشکلات و آشفتگی‌ها به زودی برای همیشه حل شوند.


کد مطلب: 86428

آدرس مطلب :
https://www.sarmayegozarionline.ir/news/86428/تعامل-دولت-فعالان-بخش-خصوصی-مالیات-ستانی-نفع-همه

سرمایه گذاری آنلاین
  https://www.sarmayegozarionline.ir