تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۰۴
جالب است ۰
مدیر عامل هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر با تاکید بر تغییر سیاست های درآمدی بانک ها با سرمایه گذاری مطرح کرد:

تسهیلات در مقابل کارمزد

فعال نظام پرداخت الکترونیک گفت: با توجه به پایین بودن سود از کارمزد، بانک ها به ارائه تهسیلات و درآمد بیشتر از آن بخش روی آورده و همین نکته منجر به گران شدن تسهیلات و اثر منفی بر اقتصاد شده است.
تسهیلات در مقابل کارمزد
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری، حسام حبیب الله مدیر عامل هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر با اشاره به سیاست های درآمدهای بانکی ایران و افزایش درآمدهای مشاع ناشی از تسهیلات به خبرنگار سرمایه گذاری اظهار داشت: درآمدهای بانکی شامل درآمدهای غیرمشاع است که عموماً درآمدهای کارمزدی هم جزو درآمدهای بانکی و سرمایه گذاری بانک به شمار می رود که نسبت درامد های ناشی از کارمزد در دنیا، بین 30 تا 50 درصد بوده اما در ایران، این عدد زیر 10 درصد است.
وی ادامه داد:این رقم نشان می دهد که بانک های ایرانی، درآمدزایی مناسبی از محل کارمزد نداشته و بار درآمد زایی از آن محل کارمزد، به بخش تسهیلات بانکی افتاده و همین سیاست، گرانتر شدن تسهیلات بانکی در کشور و به دنبال آن  شرایط تورمی که را به دنبال داشته است.
مدیر عامل سابق جیرینگ، با تاکید بر اینکه نرخ کارمزد در دنیا به ایجاد فضای رقابتی میان بانک ها منجر شده است افزود: کارمزد در قالب عقود ترمینال یا مرچنت و مشتری، کاملاً رقابتی است به طوری  که ارائه کنندگان مختلف، با اتکاء به کیفیت، نوع و قیمت خدمات، با همدیگر به رقابت می پردازند.
وی یادآور شد: در صنعت بانکداری ایران چنین موضوعی دیده نمی شود زیرا بانک متولی موضوع میزان و نحوه پرداخت کارمزد است.
حبیب الله به برخی از نواقص تعیین نرخ و نحوه پرداخت کارمزد اشاره کرد و گفت: در صنعت بانکداری و نظام پرداخت، با دو نقیصه مواجه هستیم. یکی از این نواقص سهم درآمد بانک ها از محل کارمزد است که نسبت به کل درآمدشان، در مقایسه با کشورهای دیگر دنیا کمتربه شمار می رود به طوری که  بانک ها در ایران 10 درصد از درآمدشان از درآمدهای غیرمشاع (کارمزد)  بوده اما در دنیا این درآمد رقم بسیار قابل توجهی است.
وی ادامه اد: یکی از نواقص دیگر را هم می توان هزینه مازاد  تحمیل شده به بانک ها از محل پرداخت کارمزدها دانست که باید به بخش دیگر صنعت پرداخت شود یعنی از هر دو طرف، بانک ها ضرر می کنند و همین دو نکته به تنهای کافی است تا فضای نظام کارمزد از شکل رقابتی خارج شود و دیگر سودی برای شرکت های نظام پراخت الکترونیک به همراه نیاورد.
 
https://sarmayegozarionline.ir/vdchvin6.23n-idftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

پیش بینی شما از قیمت دلار تا پایان سال جاری
بالای 50 هزار تومان
زیر 40 هزار تومان
آخرین عناوین