تاریخ انتشار :شنبه ۱۱ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۵۳
جالب است ۰
جمع فروش پتروشیمی اروند در آذرماه 1400 بالغ بر یکهزار و 881 میلیارد تومان شد. همچنین مجموع فروش اروند در 9 ماهه سال 1400 به دوازده هزار و 46 میلیارد تومان رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال 1399 که چهار هزار و 307 میلیارد تومان بود به میزان 180 درصد رشد داشته است. از مجموع فروش 9 ماهه 1400، رقم نه هزار و 66 میلیارد تومان متعلق به فروش داخلی و دو هزار و 980 میلیارد تومان هم سهم فروش صادراتی بوده است.
رشد فروش در پتروشیمی اروند نجومی شد!
 به گزارش سرمایه گذاری آنلاین؛ شرکت پتروشیمی اروند سالانه 2 میلیون و 800 هزار تن انواع محصول با استفاده از آخرین تکنولوژی موجود در جهان تولید می کند که از این میان می توان به 340 هزار تن پی وی سی اشاره کرد که شامل 300 هزار تن «اس پی وی سی»(SPVC)  و 40 هزار تن ای پی وی سی (EPVC) است. از دیگر محصولات این شرکت 660 هزار تن کاستیک در سال، 585 هزار تن کلر، 890 هزار تن اتیلن دی کلراید (EDC) قابل ذکر است.

پتروشیمی اروند و برآورد جهانی کلر و کاستیک
كارخانه كلر آلكالي CA پتروشیمی اروند ظرفيت توليدي بالغ بر 660.000 تن در سال كاستيك(NaOH) بر مبناي كاستيك 100 درصد و معادل آن 1.320.000 كاستيك 50 درصد را دارد. اين واحد به دو خط توليد تقسيم شده كه هركدام 50 درصد از توليد كل را بر عهده دارد. خوراك اين واحد آب نمك با غلظت gr/lit 310-300 است كه براي توليد آب نمك 1.196.000 تن در سال شسته شده از واحد استحصال و شستشوي نمك به دست مي آيد.
گاز کلر یکی از محصولات جانبی تولید سود کاستیک است و از مهمترین این مشتقات می ‌توان به پی.وی.سی و خانواده پلی اورتان ها اشاره نمود. کلر به عنوان عامل گندزدا در صنعت آب و فاضلاب، سفید کننده در صنعت نساجی، عامل اکسیداسیون در واکنشهای شیمیایی و در فرآیند تولید بیش از 30 هزار ماده شیمیایی کاربرد دارد. امروزه کلر و کاستیک نقش مهمی را در زندگی بشر ایفا نموده و همانند آب و اکسیژن، بدون آنها عملا ادامه زندگی و حیات بشر میسر نخواهد بود. هم اکنون در بیش از 85 درصد داروهای تولیدی و مصرفی بشر کلر نقش مهمی را دارد.
همچنین نقش مهم کاستیک نیز در زندگی انسان برکسی پوشیده نیست، از موارد مهم مصرف این ماده می توان به مصرف در تولید مواد آلی، تصفیه آب و فاضلاب، نیروگاههای برق، پالایشگاهها و مجتمع های پتروشیمی، صنایع کاغذسازی، صنایع قند و نیشکر، صنایع صابون سازی، آلومینیم سازی، پاک کننده ها و مواد سفید کننده اشاره نمود. سود سوزآور، محصول جانبی تولید کلر، ماده اصلی تولید صنایع آلومینا، کاغذ، صابونها و مواد شوینده، و مواد معدنی عالی (تولید اکسید پروپیلن) است. اگر در گذشته شاخص توسعه صنعتی کشوری، آمار تولید و مصرف اسید سولفوریک بود، امروزه یکی از شاخصهای توسعه صنعتی به تولید و مصرف کلر و کاستیک است.
شرکت پتروشیمی اروند از بزرگترین زنجیره های کلر در جهان است و یک درصد تولید جهانی این محصول را به خود اختصاص داده است. واحد کلر پتروشیمی اروند افزون بر تأمین خوراک زنجیره تولیدات خود به عنوان یک واحد استراتژیک تامین کلر پتروشیمی بندرامام، اروند، غدیر، کارون و خوزستان فعالیت می کند. 
برآوردهای ICIS و IHSدر ارتباط با تولید کلر در مقیاس جهانی نیز بیانگر کاهش فاصله تولید و تقاضا به میزان ۶ درصد تا سال ۲۰۲۶ خواهد بود. همچنین پیش ‌بینی شده که ظرفیت مهم جدیدی برای تولید گاز کلر از 5 سال گذشته تا پایان سال ۲۰۲۱ وجود نداشته است. اگرچه هند و بعد از آن کشور چین از پررشد ترین کشورها در عرصه مصرف گاز کلر می ‌باشند.
کشورهای آمریکا، کره جنوبی، ژاپن، چین و آسیای جنوب شرقی بیشترین مصرف سود کاستیک (به ازای هر فرد) را در بین کشورهای دیگر دارند و کشور چین با نرخ ۶۰درصد صعود تا سال 2027 پر مصرف ترین کشور دنیا خواهد بود. بررسی بازار جهانی در تولید سود کاستیک نیز نشان می‌دهد ظرفیت خاصی تا سال 2021 به ظرفیت فعلی جهان اضافه نخواهد شد.
منطقه شمال شرق آسیا صادرکننده خالص سود کاستیک به استرالیا، جنوب شرق آسیا و ساحل غربی آمریکا است. چین با تقریباً نیمی از ظرفیت جهانی، بزرگترین ظرفیت تولید سود کاستیک در جهان را در اختیار دارد. تقاضای سود کاستیک معمولاً با نرخی مشابه رشد اقتصادی صنعتی رشد می کند. با این وجود، مصرف سود کاستیک منطقه ای، به ویژه از بخش پایین دستی آلومینا، در سال 2021 در مقایسه با سال 2020 با سرعت بیشتری بهبود یافته است، زیرا کشورهای آسیا و پاسیفیک از شرایط نابسامان همه گیری ویروس کرونا در سال 2020 بهبود یافته اند.  قیمت سود کاستیک در آسیا در بیشتر سال 2021 در میان عرضه پایین تر از حد انتظار، روند صعودی را شاهد بوده است. در سمت تقاضا، مصرف به ویژه از بخش پایین دستی آلومینا، در مقایسه با سال قبل بهبود یافته است. فعالان بازار به طور کلی چشم انداز خوش بینانه ای برای سود کاستیک در منطقه آسیا و پاسیفیک دارند. در همین حال، انتظار می رود با توجه به حاشیه های مطلوب برای سود کاستیک و کلر، اکثر تولیدکنندگان یکپارچه کلرآلکالی در منطقه آسیا، نرخ های عملیاتی خود را تا حد امکان، بالا نگه دارند.
پیش‌بینی‌ها تا سال ۲۰۲۴ حاکی از افزایش رشد بازار وینیل (EDC/VCM/PVC)، ترکیبات آلی (اکسید پروپیلن، فسژن،…) و ایزوسیانات‌ها (TDI,MDI) است. شرکت اولین (Olin Corp) به عنوان بزرگترین شرکت تولید کننده کلر در جهان شناخته می شود.

پتروشیمی اروند و برآورد جهانی پی‌وی‌سی
در سال ۲۰۲۰، ظرفیت تولید پی وی سی (PVC) جهان، ۵۵ میلیون تن و میزان تولید و مصرف آن برابر با ۵۰ میلیون تن و در سال 2021 ظرفیت تولید 56 میلیون تن و میزان تولید 53 میلیون تن و میزان مصرف هم 51 میلیون تن پیش بینی شده بود. پیش‌بینی می‌شود تولید و مصرف جهانی پی وی سی تا سال ۲۰۲۲ به ۵۴ میلیون تن برسد.
بیشترین سهم تولید جهانی پی وی سی متعلق به منطقه آسیا-پاسیفیک است که در این میان مقصود بیشتر، کشورهای چین، هند، ژاپن و کره جنوبی می‌باشد. در رتبه‌های بعدی، آمریکای شمالی، اروپا، آمریکای لاتین و خاورمیانه قرار دارند. سهم تولید مناطق مختلف جهان از پی وی سی به ترتیب عبارتند از؛ آسیا- پاسیفیک60 درصد، آمریکای شمالی 16 درصد، اروپا 14 درصد، خاورمیانه 5 درصد و آمریکای لاتین 5 درصد می باشد.
همچنین بیش از ۶۵ درصد از تقاضای پی‌وی‌سی مربوط به منطقه آسیا-پاسیفیک است که سهم عمده آن مربوط به چین و هند است.
قیمت پی‌وی‌سی از مارس ۲۰۲۰ در واقع، بالا بودن هزینه‌های حمل‌ونقل در کنار اختلال در سمت عرضه و تقویت تقاضا، رشد قیمتی بالایی را رقم زده است. عرضه های پی‌وی‌سی برای ماه دسامبر 2021 با ۱۵۰ دلار افت نسبت به نوامبر در ۱۴۹۰ دلار/تن سی‌اف‌آر چین،  1710 دلار/تن سی‌اف‌آر هند و ۱۴۶۰ دلار/تن فوب تایوان برآورد شده است.
آمریکا بزرگ‌ترین صادرکننده پی‌وی‌سی در جهان است. میزان تولید پی‌وی‌سی ایران حدود ۵۸۷ هزار تن و تقاضای داخلی هم معادل ۴۲۰ هزار تن در سال است که توسط شرکت‌های پتروشیمی اروند، غدیر، آبادان و بندر امام تأمین می‌شود که در این میان پتروشیمی اروند، 46 درصد از 745 هزار تن ظرفیت تولید پی وی سی کشور را به خود اختصاص داده است. ایران حدود ۷۰ درصد از پی‌وی‌سی تولیدی خود را مصرف و بین ۲۵ تا ۳۰ درصد از آن را صادر می‌کند. پی‌وی‌سی تولیدی در این شرکت در دو نوع سوسپانسیون و امولسیون و گریدهای مختلف با استفاده از مواد اولیه اصلی شامل نمک و اتیلن تولید می‌شود.
 پتروشیمی اروند با تولید حدود 350 هزار تن پی وی سی، بزرگترین تولید کننده این محصول در جهان به شمار می رود. ارزش صادراتی پتروشیمی اروند در 9 ماهه امسال بالغ بر سه هزار میلیارد تومان بوده است که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته، 375 درصد رشد را  نشان می دهد.
در مجموع، پتروشیمی اروند تحت مدیریت مهندس نشان زاده مدیرعامل شرکت، همواره از نظر تولید و سودآوری رکورد شکنی کرده و نقش بی بدیلی در اشتغالزایی صنایع پایین دستی، خروج ارز و مضافا درآمدزایی ارزی با صادرات محصولات استراتژیک خود داشته است.

منبع: نفت ما 
 
 
https://sarmayegozarionline.ir/vdcjiheo.uqeitzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین