کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

باقیمانده سهام دولت در بانک‌ها واگذار می‌شود

11 دی 1400 ساعت 9:42

رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه رقم 71 هزار میلیارد تومانی پیشنهادی درآمد دولت از خصوصی‌سازی در سال آینده بعید است محقق شود، گفت: باقیمانده سهام دولت در سه بانک بورسی هم واگذار می‌شود.


به گزارش سرمایه گذاری آنلاین؛ حسین قربان‌زاده  در پاسخ به این پرسش که پارسال قرار بود باقیمانده سهام دولت در شرکت‌های خودرویی و فولادی به صورت صندوق ای‌تی‌اف واگذار شود، چرا اتفاق نیفتاد و آیا دوباره به این روش واگذار می‌شود، گفت: واگذاری به صورت مستقیم انجام خواهد شد، مانند حراجی که از باقیمانده سهام دولت در هلدینگ خلیج‌فارس از طریق بازار سرمایه انجام می‌شود، همین گونه باقیمانده سهام دولت در شرکت‌های خودرویی مانند سایپا و ایران‌خودرو و فولادی مانند فولاد مبارکه، ملی‌مس، کشتیرانی، ایران‌ ترانسفو و مخابرات ایران و نیز باقیمانده سهام دولت در سه بانک ملت، تجارت و صادرات در حال بررسی است که به شیوه واگذاری از طریق بورس و حراج واگذار شود.
قربان‌زاده گفت:‌ فعلاً واگذاری باقیمانده سهام دولت در هلدینگ خلیج‌فارس در قالب سه بلوک یک درصدی، دو درصدی و  15 درصدی از طریق بازار سرمایه نهایی شده، اما در مورد سایر شرکت‌ها در حال بررسی است.
رئیس سازمان خصوصی سازی این را هم گفت: متأسفانه به جزء بانک‌ها بقیه سهام دولت در کارخانه‌های فولاد، مس، ایران‌خودرو، سایپا و دیگر شرکت‌ها همه در وثیقه بانک‌ها برای تسهیلات قرار گرفته و فعلاً و در مرحله عمل امکان واگذاری سهام دولت وجود ندارد.
وی در پاسخ به این پرسش که در لایحه بودجه درآمد حاصل از خصوصی‌سازی 71 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده آیا محقق می‌شود، گفت: بعید می‌دانم این رقم 71 همت محقق شود، چون درآمد حاصل از دارایی شرکت‌های دولت مانند درآمد مالیاتی نیست که یک درآمد مستمر باشد، بلکه درآمد کاهنده است، یعنی به سمت صفر نزدیک می‌شود و نمی‌توان هر سال یک عددی را به عنوان فروش سهام دولت در شرکت‌ها دانست.
قربان‌زاده این را هم گفت: البته باید تلاش کنیم برای آماده‌سازی شرکت‌ها به واگذاری یک آرامشی ایجاد شود و بعد واگذاری صورت گیرد و این نگاه درآمدی و فشار به شرکت‌ها باعث می‌شود که در اصلاح ساختار آماده‌سازی شرکت‌ها به خوبی صورت نگیرد و گاهی عجله صورت گیرد که از این نظر به اصل خصوصی‌سازی لطمه وارد می‌شود.

منبع: فارس 


کد مطلب: 85930

آدرس مطلب :
https://www.sarmayegozarionline.ir/news/85930/باقیمانده-سهام-دولت-بانک-ها-واگذار-می-شود

سرمایه گذاری آنلاین
  https://www.sarmayegozarionline.ir