تاریخ انتشار :سه شنبه ۷ دی ۱۴۰۰ ساعت ۰۵:۳۲
جالب است ۰
برراساس آمارهای بانک مرکزی، در آبان ماه ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار فقره چک که معادل ۹۱.۱ درصد مجموع چک‌های مبادله شده است، وصول شده‌اند.
۹۱ درصد چک‌ها در آبان وصول شد
به گزارش سرمایه گذاری آنلاین؛ براساس آخرین آمارهای اعلامی بانک مرکزی در آبان ماه حدود هفت میلیون ۱۰۰ فقره چک در کشور مبادله شده است که از این میزان در مجموع ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار فقره چک به ارزش حدود ۲ هزار و ۲۰۱ هزار میلیار ریال چک مبادله شده وصول شده است.
از کل چک‌های مبادله شده از نظر تعداد ۹۱.۱ درصد و از نظر رقم ۸۷.۸ درصد وصول شد.
چک‌های وصولی در آبان ماه از نظر تعداد ۳۰ درصد و از نظر رقم ۲۶.۳ درصد نسبت به ماه قبل افزایش داشته است.
در آبان ماه امسال، در استان تهران حدود ۲ میلیون فقره چک به ارزش حدود یک هزار و ۱۴۰ هزار میلیارد ریال وصول شد که از نظر تعداد ۹۲ درصد و از نظر ارزش ۸۸.۷ درصد کل چک‌های مبادله‌ای وصول شده است.
چک‌های برگشتی و علل آن
در آبان ماه ۱۴۰۰، در کل کشور ۶۳۰ هزار فقره چک به ارزش ۳۰۵ هزار میلیارد ریال برگشت داده شده است. به عبارتی می‌توان گفت تنها ۸.۹ درصد چک‌ها به لحاظ تعداد و ۱۲.۲ درصد چک‌ها از نظر رقم وصول نشده است.
در بین استان‌های کشور بیشترین نسبت تعداد چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله‌ای مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد با ۱۶.۳ درصد، چهار محال و بختیاری و لرستان هر کدام با ۱۲.۴ درصد است.
در پایتخت نیز ۱۷۲ هزار فقره چک به ارزش ۱۴۵ هزار میلیارد ریال برگشت داده شده است.
یکی از علل اصلی برگشت چک‌ها به دلیل کسری و فقدان موجودی است. در آبان ماه نیز ۹۶.۵ درصد کل چک‌های وصول نشده به این دلیل برگشت داده شده‌اند.
در استان‌های خراسان جنوبی، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و زنجان بیشترین نسبت‌های تعداد چک‌های برگشت به دلیل کسری یا فقدان موجودی است.
یکی دیگر از چک‌های مورد استفاده در بازار چک‌های رمزدار است که بنا به درخواست مشتری و به نام اشخاص حقیقی یا حقوقی توسط بانک به عهده همان بانک یا شعب آن و یا برعهده سایر بانک‌ها برای تسهیل و تسریع در نقل و انتقال وجوه بین بانکی صادر می‌شود و پرداخت وجه آن توسط بانک صادرکننده تضمین می‌شود.
در آبان ماه بیش از ۴۶۶ هزار فقره چک رمزدار به ارزش بیش از یک هزار و ۹۸۹ هزار میلیارد ریال وصول شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد ۱۲.۱ درصد و از نظر مبلغ ۳۱.۴ درصد افزایش داشته است.
در این ماه ۴۹.۳ درصد از تعداد چک‌های وصولی مربوط به استان‌های تهران، اصفهان و خراسان رضوی است.
https://sarmayegozarionline.ir/vdcg7797.ak9n74prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

پیش بینی شما از قیمت دلار تا پایان سال جاری
بالای 50 هزار تومان
زیر 40 هزار تومان
آخرین عناوین